Spring naar mobiele navigatie

Berichten geschreven door Clarien Veltkamp

Berichten van "Clarien Veltkamp"

  1. Zeg het maar gewoon...

    5 april 2022 om 15:53 - door Clarien Veltkamp, Miriam van Etteger - 0 reacties

    Biesta: “Het gaat om de lastige vraag welke talenten goed leven en goed samenleven mogelijk maken.”

    In ons werk op de scholen worden wij steeds vaker gevraagd om het goede gesprek te helpen voeren. Soms door het samen voor te bereiden, soms door als procesbewaker het gesprek in goede banen te leiden, waarbij de moeilijke passages niet worden geschuwd. Dit soort gesprekken noemen wij schurende gesprekken. Gesprekken waarbij je het oneens met elkaar mag zijn, het spannend is met als doel om elkaar beter te leren kennen of te leren van en met elkaar. Zoals in Deep Democracy een van de uitgangspunten is: je hebt elkaar nodig om betere luisteraars te worden.

    Lees meer over "Zeg het maar gewoon..."

  2. Het project: razendsnel verbeteren op het Rembrandt College

    1 juni 2021 om 12:30 - door Clarien Veltkamp, Cindy Curré (tekst) - 0 reacties

    In juni 2020 werd Ruud van Tergouw rector-bestuurder van het Rembrandt College in Veenendaal. De school zat toen middenin een intensief verbetertraject. Na een jaar hard werken heeft zijn school inmiddels weer het inspectieoordeel voldoende gekregen. Van Tergouw vertelt hoe het nu met de school en met het team gaat.

    Lees meer over "Het project: razendsnel verbeteren op het Rembrandt College"

  3. Stilstaan bij ethische dilemma’s…

    26 februari 2021 om 11:07 - door Clarien Veltkamp, Miriam van Etteger - 0 reacties

    In het najaar van 2020 kwam een groep bestuurders, vanuit alle hoeken uit het land bij CPS bijeen om zich samen te buigen over het onderwerp Ethisch leiderschap. De groep bestuurders is divers, mannen en vrouwen, uit het primair, speciaal en voortgezet onderwijs, van éénpitters tot grote stichtingen met veel scholen.

    Lees meer over "Stilstaan bij ethische dilemma’s…"

  4. 5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.

    12 oktober 2020 om 16:52 - door Clarien Veltkamp - 2 reacties

    Scholen worden uitgedaagd opbrengstgericht te werken, resultaten tellen immers. Resultaten zijn echter meer dan alleen cijfers: het gaat om kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming.

    Lees meer over "5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit."

  5. Hoe houd ik de docent “aan”?

    26 oktober 2019 om 09:11 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Wat een foute titel! Een docent weet echt wel wat hij/zij wil en te doen heeft!  Na de zomervakantie gaat iedereen, leerling, docent en leidinggevende vol goede moed aan de slag, maar hoe effectief is dat? Zo tegen de herfstvakantie is de dagelijkse gang der dingen een feit en lukt het soms nauwelijks meer de focus op stimulerend lesgeven of ander voorgenomen ontwikkeling vast te houden. Leerlingen lijken wat in te dutten, of alleen voor hun toets resultaten te willen werken.

    Lees meer over "Hoe houd ik de docent “aan”?"

  6. Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school

    14 mei 2018 om 14:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als een spagaat voelen. Hoe ga je hier als schoolleider mee om? Drie stappen om te komen tot een sterke, maar ook ambitieuze school.

    Lees meer over "Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school"

  7. Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs

    29 januari 2018 om 10:00 - door Clarien Veltkamp - 0 reacties

    Een pas gestarte teamleider vergeleek zich met een koekje. Nou ja, eigenlijk met de laag tussen twee koekjes. U kent ze wel, zo'n Choco Prince. Was dat nou een goede vergelijking? In ieder geval weten we van middenmanagers dat ze in het midden zitten. Met één been (en soms nog meer dan dat) staan ze voor de klas en met het andere in de schoolleiding. Manusje van alles, regelaar, kop van jut, primus inter parus, … choco prince.

    Lees meer over "Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs"

Zoek in de website