CPS Onderwijsontwikkeling en advies homepage

Blog

  1. Tienminutengesprekken zijn nét rollades

    20 april 2015 12:00 - door Rob van Ooijen - 0 reacties

    Toen mijn vrouw afgelopen weekend vrouw een rollade bereidde, was ik nogal verbaasd. Ze zette deze ‘s avonds op tafel, toen ik zag dat de kapjes - ook wel kontjes genoemd - ontbraken. Ik vroeg waar de kapjes waren gebleven, waarop ze vertelde dat deze waren weggegooid en dat haar moeder dat ook altijd deed. U begrijpt het waarschijnlijk al. Een korte discussie volgde. Die werd de volgende dag bij schoonmoeder voortgezet. Een soortgelijk antwoord volgde. En dus reden om oma te vragen waarom ze dat deed. Daar werd meer duidelijk. Oma antwoordde: ‘nou jongen dat is simpel, mijn ovenschaal was te klein.'

    Lees meer over "Tienminutengesprekken zijn nét rollades"

  2. Kwaliteitsslag scholen wordt nog onvoldoende benut in klas en ander onderwijsnieuws

    20 april 2015 11:15 - door Paul Kleingeld - 0 reacties

    In deze onderwijsnieuwsblog leest u meer over onder andere De Staat van (ons) onderwijs, reken- en taalonderwijs in voortgezet onderwijs, jonge leraren komen niet aan de bak, de inzet van tablets en smartphones in de klas en de verwarring over regel- en werkdruk in het onderwijs.

    Lees meer over "Kwaliteitsslag scholen wordt nog onvoldoende benut in klas en ander onderwijsnieuws"

  3. Wat iedereen zou moeten weten over rekenmethodes

    17 april 2015 09:01 - door Aafke Bouwman - 0 reacties

    Het is een groot misverstand om te denken dat rekenmethodes van a tot z moeten worden gevolgd. We denken dat, omdat deskundigen er goed over hebben nagedacht. We verwachten dat als we alles uit de methode doen, we dan dat grootste kans hebben op succes. Maar laat dat nu niet het geval zijn.

    Lees meer over "Wat iedereen zou moeten weten over rekenmethodes"

  4. De vijf rollen van effectieve leraren

    15 april 2015 10:04 - door Ingrid Dirksen - 0 reacties

    ‘Lesgeven is topsport’, zo staat te lezen op de waterflesjes die tijdens trainingen bij CPS worden uitgereikt. Net zoals toptennisster Serena Williams ook niet ineens prof was, sta je als leraar ook niet in één keer op het allerhoogste niveau. Je ontwikkelt je in het vak door uren te maken, door het veel te doen en steeds weer nieuwe vaardigheden te leren. Maar hoe ziet die 'top' er in het onderwijs dan uit? Hebben we scherp wat een leraar op het hoogste niveau doet en kan? Wat mag je verwachten van een beginnend leraar, wat van een ervaren leraar? Het model De vijf rollen van de leraar kan scholen hierbij helpen. Het geeft duidelijke criteria en een gemeenschappelijke taal om met elkaar in gesprek te gaan over goed lesgeven en wat docenten nu nodig hebben om te kunnen groeien in hun vak. Ik vertel u er graag meer over. Dit blog verscheen april 2015 in Prima Onderwijs

    Lees meer over "De vijf rollen van effectieve leraren"

  5. De kracht van kwetsbaarheid. Ook in het onderwijs?

    13 april 2015 16:00 - door Myrthe Meurders - 6 reacties

    Ik ben bijna 40. Heb twee prachtige zoons en blij met m’n werk. Heb een eigen huis, een auto en ben in staat mijn eigen keuzes te maken. Dus ik ben volwassen. Toch? 
    Nou, zo voel ik me niet altijd, stiekem. Ik ben soms nog best onzeker over of ik wel lief genoeg ben als partner, goed genoeg als moeder, geïnteresseerd genoeg als beste vriendin en ervaren genoeg als professional. En tja, dat zeg ik liever niet hard op natuurlijk…

    Lees meer over "De kracht van kwetsbaarheid. Ook in het onderwijs?"

  6. De komende 50 jaar verandert er meer dan de afgelopen 500 jaar

    31 maart 2015 11:15 - door Suzan Koning - 0 reacties

    We leven in tijden waarover hoogleraar Jan Rotmans zegt: we leven niet in een tijdperk van veranderingen maar in een verandering van tijdperk. Het is een periode waarin niet alleen de samenleving, maar ook de economie ingrijpend en onomkeerbaar verandert. Een megashift, net zoals de industriële revolutie dat ooit was. Zo’n kantelperiode wordt gekenmerkt door onzekerheid, chaos en turbulentie. Er ontstaan spanningen en conflicten tussen degenen die mee veranderen (de nieuwe orde) en degenen die het oude in stand willen houden (de oude orde). Vanuit mijn rol als directeur van CPS vroeg ik me af wat mensen en organisaties in deze omstandigheden nodig hebben en hoe ik daarin het beste kan faciliteren. Ofwel; wat vraagt de 21e eeuw aan leiderschap?

    Beeld: Schoolplaat. Uitgave: Agteres, Rijssen/Wilsum, illustrator: E. de Bruijne

    Lees meer over "De komende 50 jaar verandert er meer dan de afgelopen 500 jaar"

  7. Lessen voor het leven

    31 maart 2015 10:33 - door Marcel Koning - 0 reacties

    Deze video is typerend voor onze internationale conferentie over The Leader in Me die we vorige week hebben georganiseerd. The Leader in Me is het proces waarbij scholen leerlingen begeleiden in persoonlijk leiderschap op basis van Covey's '7 Habits of Highly Effective People'. Kinderen krijgen zoveel mogelijk de kans om te oefenen met verantwoordelijkheid, zoals het zijn van dagvoorzitter en het geven van een presentatie.

    De conferentie bestond uit twee dagen: een bijeenkomst met inspirerende sprekers en best practises en een dag met schoolbezoeken. Over de schoolbezoeken is ook in de media geschreven. Zoals de reportage van de Gooi en Eemlander over Het Noorderlicht in Eemnes.

    Lees meer over "Lessen voor het leven"

  8. Help! Mijn zoon leest Covey

    31 maart 2015 10:23 - door Hens Galjaard - 2 reacties

    Herkent u dat ook? Tieners die haast nooit een boek lezen? Alleen als ze echt gegrepen worden door een onderwerp? Of omdat ze een boek voor school moeten lezen? Ik in ieder geval wel. Mijn zoon van 14 jaar heeft dyslexie en leest gemiddeld twee a drie boeken per jaar. 

    Des te meer was ik verrast door het feit dat hij met groot enthousiasme het boek van Sean Covey leest.

    Lees meer over "Help! Mijn zoon leest Covey"

  9. Beter leren rekenen door te tekenen: talige rekenopgaven oplossen

    13 maart 2015 09:15 - door Anton Boonen (gastblogger) - 0 reacties

    In het huidige realistische rekenonderwijs in Nederland zijn veel rekenopgaven verpakt in een talige context. Dat maakt voor een deel van onze leerlingen rekenen extra lastig. Zouden wij hen dezelfde opgaven als kant-en-klare som voorleggen, dan is de kans dat ze tot een juiste oplossing komen veel groter. In het geval van een talige rekenopgave is vaak het uitvoeren van de rekenkundige bewerking niet het probleem, maar het niet goed begrijpen van de tekst van een dergelijke rekenopgave. Mijn promotieonderzoek laat zien dat het ‘visueel maken’ van zulke opgaven de kans op het succesvol oplossen ervan maar liefst zesmaal kan vergroten. Gastblog van Anton Boonen die 12 maart de graad van Doctor verkreeg aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

    Lees meer over "Beter leren rekenen door te tekenen: talige rekenopgaven oplossen"

  10. We zijn op zoek naar 700-18 scholen!

    10 maart 2015 09:00 - door Marcel Koning - 1 reactie

    Er wordt veel gesproken over 'Life Skills' tegenwoordig. En dat is niet gek. Meer en meer realiseren we ons dat leerlingen niet alleen resultaten moeten halen op vakken als taal en rekenen, maar juist ook vaardigheden moeten ontwikkelen zoals doorzettingsvermogen, samenwerken, creatief denken. 

    Hoe geef je dat vorm in een school? 

    Wij zijn erg enthousiast over The Leader in Me. Dit is een proces voor scholen in het primair onderwijs. Het biedt een duidelijke structuur waarlangs je alles wat je als school al doet nog effectiever kunt doen. En ook nog eens op een inspirerende manier voor personeel, leerling en ouders.

    Lees meer over "We zijn op zoek naar 700-18 scholen!"

CPS

  1. 20 april 2015 Tienminutengesprekken zijn nét rollades 0 reacties
  2. 20 april 2015 Kwaliteitsslag scholen wordt nog onvoldoende benut in klas en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  3. 17 april 2015 Wat iedereen zou moeten weten over rekenmethodes 0 reacties
  4. 15 april 2015 De vijf rollen van effectieve leraren 0 reacties
  5. 13 april 2015 De kracht van kwetsbaarheid. Ook in het onderwijs? 6 reacties
  6. 31 maart 2015 De komende 50 jaar verandert er meer dan de afgelopen 500 jaar 0 reacties
  7. 31 maart 2015 Lessen voor het leven 0 reacties
  8. 31 maart 2015 Help! Mijn zoon leest Covey 2 reacties
  9. 13 maart 2015 Beter leren rekenen door te tekenen: talige rekenopgaven oplossen 0 reacties
  10. 10 maart 2015 We zijn op zoek naar 700-18 scholen! 1 reactie
  11. 9 maart 2015 Hoe scholen werken aan kwaliteitsverbetering en ander onderwijsnieuws 2 reacties
  12. 9 maart 2015 Waarom uw leerling de toets voor rekenen goed maakt en het toch niet snapt - Het belang van deep learning 0 reacties
  13. 20 februari 2015 Hoe ouders helpen om Onderwijs 2032 in te richten 0 reacties
  14. 17 februari 2015 Professionaliseren in het onderwijs: Werken is leren, of toch niet? 0 reacties
  15. 16 februari 2015 Hoe kun je differentiëren naar de motivatie van leerlingen? 3 reacties
  16. 12 februari 2015 Rekentoets: een handicap of een zegen? 5 reacties
  17. 10 februari 2015 Het onderwijs vernieuwen: naïeve droom of werkelijkheid? 11 reacties
  18. 10 februari 2015 Grote verschillen in kennisniveau Engels bij brugklasleerlingen en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  19. 10 februari 2015 Wat een gesprek met de inspectie ons leerde over regels en kwaliteitszorg 0 reacties
  20. 5 februari 2015 Waarom leerlingen in de rekenles afhaken 7 reacties
  21. 5 februari 2015 Passende werkvormen als alternatief voor differentiëren? 0 reacties
  22. 26 januari 2015 Drie redenen om CITO-toetsweken niet bekend te maken aan ouders 12 reacties
  23. 21 januari 2015 Een bijdrage aan de nationale dialoog #onderwijs2032 0 reacties
  24. 19 januari 2015 Drie eye-openers waarmee u meer uit woordenschatonderwijs haalt 2 reacties
  25. 19 januari 2015 Tien gouden voorleestips om aan ouders mee te geven 2 reacties
  26. 14 januari 2015 Drie manieren om je minder zorgen te maken over kwaliteit(-zorg) 0 reacties
  27. 6 januari 2015 Last van rekengrillen van de overheid? 3 tips om zélf te kiezen voor rekenonderwijs dat op orde is! 0 reacties
  28. 27 december 2014 De meest populaire blogs van 2014 0 reacties
  29. 22 december 2014 Top 5 meest populaire downloads voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs 1 reactie
  30. 19 december 2014 De 5 best gewaardeerde trainingen in 2014 0 reacties
  31. 19 december 2014 Download een speciale CPS Kerstsudoku en maak kans op een gratis inspiratie-rekenles 0 reacties
  32. 17 december 2014 3 voorwaarden om te voorkomen dat ouders leraren onder druk zetten voor een VWO-advies 0 reacties
  33. 16 december 2014 5 interessante ontwikkelingen in het rekenonderwijs in 2014 2 reacties
  34. 8 december 2014 De 7 gewoonten van Covey in het mentoraat 0 reacties
  35. 5 december 2014 4 dingen die ze op Rotterdam Zuid goed hebben gedaan om allochtone ouders te betrekken bij het onderwijs 0 reacties
  36. 4 december 2014 VVE: nuttig of verspilde energie? en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  37. 4 december 2014 Rekenen met de tablet: een hype of een trend? 1 reactie
  38. 27 november 2014 Wat moeten leerlingen nu leren voor de toekomst? 2 reacties
  39. 26 november 2014 Drie tips om samen met ouders taalontwikkeling te stimuleren 6 reacties
  40. 17 november 2014 Hoe het taalgebruik in examens leerlingen vaak laat struikelen 0 reacties
  41. 17 november 2014 Brede nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  42. 10 november 2014 Durf en kies: gun uw leerling een sterk profiel! 0 reacties
  43. 6 november 2014 Vaders in het voortgezet onderwijs 0 reacties
  44. 4 november 2014 Makkelijker differentiëren met behulp van vijf gratis ICT tools! 4 reacties
  45. 29 oktober 2014 Leraren zijn terecht bang voor ouders. Of toch niet? 1 reactie
  46. 28 oktober 2014 3 tips voor de rekentoets bij zwakke rekenaars 4 reacties
  47. 28 oktober 2014 Drie lessen uit onderzoek naar hoe een Turks kind Nederlands leerde 3 reacties
  48. 27 oktober 2014 Özcan Akyol: van taalachterstand naar auteur van een bestseller 0 reacties
  49. 22 oktober 2014 Zin in China! Drie gouden tips om leerlingen te motiveren voor jouw lessen 0 reacties
  50. 20 oktober 2014 Hoe verbeter je de motivatie van een leerling? 1 reactie
  51. 17 oktober 2014 De leraar centraal en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  52. 13 oktober 2014 Gratis webinar: differentiëren is te leren (ma. 17 november) 4 reacties
  53. 6 oktober 2014 21st century-skills: hoe leer je leerlingen meer dan alleen je vak 0 reacties
  54. 2 oktober 2014 Hoe haal ik als startende leraar de kerst? 0 reacties
  55. 1 oktober 2014 Het Alternatief 2.0 0 reacties
  56. 1 oktober 2014 Stanley Menzo: "leraren en ouders vormen eigenlijk ook een team" 0 reacties
  57. 30 september 2014 Terug uit Amerika met 3 inspirerende stellingen van taal-/leesexperts 0 reacties
  58. 29 september 2014 Hoe betere toetsen de examenresultaten verhogen 0 reacties
  59. 26 september 2014 3 tips voor minder spellingfouten bij Cito-toetsen 2 reacties
  60. 24 september 2014 Ambities onderwijsbeleid en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  61. 24 september 2014 Drie belangrijke inzichten op het Nationaal Congres Ouderbetrokkenheid 0 reacties
  62. 22 september 2014 De taalspecial in Didactief gemist? Download hem hier 0 reacties
  63. 22 september 2014 Hoe Nelson Mandela's kijk op het onderwijs ons kan inspireren 0 reacties
  64. 16 september 2014 Een moeder met een missie! 0 reacties
  65. 16 september 2014 De stappen naar een goed rekenbeleid 0 reacties
  66. 15 september 2014 Vloeiend lezen als vliegwiel voor beter begrijpend lezen 0 reacties
  67. 10 september 2014 3 tips voor een succesvol schoolplan 1 reactie
  68. 8 september 2014 Leren van en met elkaar hebben wij tot speerpunt gemaakt 2 reacties
  69. 3 september 2014 Vijf tips om juridisering rond passend onderwijs te voorkomen 2 reacties
  70. 2 september 2014 Timemanagement in het onderwijs, kan dat wel? 0 reacties
  71. 26 augustus 2014 Waarom je minder moet doen om meer uit het nieuwe schooljaar te halen 1 reactie
  72. 25 augustus 2014 Hoe wilt u als directeur beoordeeld worden? 0 reacties
  73. 25 augustus 2014 7 gewoontes om kinderen balans te leren 0 reacties
  74. 25 augustus 2014 Wat verwachten ouders van passend onderwijs? en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  75. 12 augustus 2014 Nieuw: De LesobservatieApp 2 reacties
  76. 16 juli 2014 Drie redenen waarom leraren een lange vakantie verdienen 107 reacties
  77. 14 juli 2014 Vaders doen geen moederdingen 4 reacties
  78. 10 juli 2014 (Bijna) vakantie en naar zomerschool? 0 reacties
  79. 9 juli 2014 Handelingsgericht werken en begeleiden met Covey's 7 Gewoonten 5 reacties
  80. 4 juli 2014 Met 5-3-2 straks in de finale? 0 reacties
  81. 27 juni 2014 7 Gewoontes waardoor Suárez misschien wel niet was gaan bijten 1 reactie
  82. 25 juni 2014 Buitenspel 0 reacties
  83. 25 juni 2014 Bedankt juf! 3 reacties
  84. 24 juni 2014 Hoe zorg je voor 25% meer geslaagden? 0 reacties
  85. 17 juni 2014 Wat scholen met hoge rekencijfers anders doen 0 reacties
  86. 16 juni 2014 Wat adviseert u minister Bussemaker over de rekentoets? 9 reacties
  87. 13 juni 2014 Vakmanschap weer centraal op mbo, banenplan jonge leerkrachten en andere onderwijsnieuws 0 reacties
  88. 11 juni 2014 Zonder relatie geen (taal)prestatie 0 reacties
  89. 10 juni 2014 Wat denken kinderen zelf nodig te hebben in de 21e eeuw? 0 reacties
  90. 4 juni 2014 Gebruik je de goede lijm om je rekenles bij elkaar te houden? 0 reacties
  91. 4 juni 2014 Wat wij leerden over mensen in beweging krijgen 0 reacties
  92. 30 mei 2014 De terugkeer van de meester, anti-pestprogramma's gescreend en ander onderwijsnieuws 0 reacties
  93. 28 mei 2014 Hoe Atlantis haar leerlingen voorbereidt op de 21ste eeuw 1 reactie
  94. 20 mei 2014 MBO: geef je over aan ouderbetrokkenheid! 0 reacties
  95. 16 mei 2014 Vrij lezen als motor voor betere prestaties, motivatie en relatie 0 reacties
  96. 13 mei 2014 Ik dacht dat ik al iets was 0 reacties
  97. 7 mei 2014 Waar moeten MBO-opleidingen in investeren om (beter) aan te sluiten op het bedrijfsleven? 0 reacties
  98. 1 mei 2014 Het recht op lamlendigheid 0 reacties
  99. 29 april 2014 Ouders twijfelen aan uitwerking passend onderwijs en ander onderwijsnieuws 0 reacties
(c) 2015 CPS Onderwijsontwikkeling en advies