Zoeken in de website

Meet & Greet met Lesson Study in het voortgezet onderwijs

De Japanse kers op de taart voor goed onderwijs! 
   

  • Bent u op zoek naar de meest effectieve vorm van teamleren?
  • Wilt u teamontwikkeling een boost geven?
  • Wilt u vaker met en van elkaar leren?

    Kom dan naar de Meet & Greet met Lesson Study

Wanneer en waar?

  • Dinsdag 10 oktober van 14:30 tot 16:30
  • bij CPS in Amersfoort
  • deelname is gratis

Samen lessen ontwerpen zorgt ervoor dat je sneller leert en het levert veel werkplezier. Wilt u wel eens nader kennismaken met deze boeiende vorm van teamleren? Dan bent u van harte welkom.

Wat kunt u deze middag verwachten?

  • Wij vertellen u over de plaats van Lesson Study binnen teamleren
  • Wij laten u ervaren dat Lesson Study breed inzetbaar is
  • Wij laten u zien welke rol leiderschap heeft binnen een Lesson Study-traject

Workshops

U kunt kiezen uit de volgende interactieve workshops:

  • Lesson Study aan de basis – Henk Logtenberg
    In deze workshop gaan we dieper op het ‘wat en hoe’ bij Lesson Study.
    Aan de orde komen:
    • Lesson Study cyclus;
    • Taken en rollen bij Lesson Study;
    • Planning bij een Lesson Study traject.

  • Lesson Study ‘as promising practise’ – een voorbeeldschool
    Ans ter Haar en Gerdien Kluvers van de Meerwaarde in Barneveld gaan in op de ervaringen met Lesson Study op de Meerwaarde in Barneveld. Aan de orde komen: beleid, organisatie en implementatie.
     
  • Lesson Study bij differentiatie – Meike Berben
    In deze workshop gaan we aan de slag met de eerste stappen van Lesson Study vanuit het onderwerp ‘Differentiëren in de les’. Aan de orde komen:
    • Wat is differentiëren?
    • Hoe differentieer ik nu al?
    • Wat kan ik nog meer doen?
    • Aan de slag met uitwerking van 1 of meerdere differentiatie-ideeën in werkvorm naar keuze
    • Onderling uitwisselen van ideeën 

  • Lesson Study bij taalrijke vakdidactiek – Linda Geerlings en Rinia Garib

  • Lesson Study bij rekenen/wiskunde: samen een les ontwerpen: hoe start je? - Suzanne Sjoers
    Een opbrengst van Lesson Study kan zijn dat leerlingen veel gemotiveerder aan het werk gaan. Dit kan door ze bij de start van de les een rijk reken-/wiskundeprobleem voor te leggen. Door met dit probleem aan het werk te gaan, ontdekken ze de bijbehorende lesstof. In deze workshop ervaar je enkele voorbeelden van rijke reken-/wiskundeproblemen en ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van enkele rijke reken-/wiskundeproblemen. 


Natuurlijk is er veel ruimte voor vragen en kunt u in gesprek gaan met mensen die Lesson Study op de eigen school toepassen.

Komt u ook? 

Henk Logtenberg
Auteur Lesson Study als effectieve vorm van teamleren 

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies