Sluiten

Zoeken in de website

Over De leercoach: de zesde rol van de leraar

De leercoach: de zesde rol van de leraar

In het huidige onderwijs wordt de zesde rol van van de leraar, de leercoach steeds belangrijker. Er zijn steeds meer vormen van lesgeven die van de leraar vragen dat hij de rol van geleider of coach inneemt. Het is de leercoach die de leerlingen ondersteunt eigenaar te worden van hun eigen leerproces. U krijgt in de training kennis, de onderliggende theorie bij coachen, waaronder theorie over feedback geven, motiveren van leerlingen. Ook leert u hoe u leerlingen aanzet regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. U leert in deze training grondhouding en vaardigheden die u nodig heeft als effectieve leercoach, zoals empathisch luisteren, goede vragen stellen, feedback geven, en u leert hoe en wanneer u deze vaardigheden inzet. Daarnaast gaat u zelf proactief en zelfregulerend aan de slag met uw persoonlijke ontwikkeling in de rol van leercoach. 6e rol

Inhoud

Met de introductie van de zesde rol van de leraar, de leercoach krijgt het coachen van het leerproces de aandacht die het verdient. Om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren vorm te kunnen geven op school heeft het onderwijs ook deze zesde rol van de leraar nodig.

Om te kunnen functioneren in de huidige en toekomstige maatschappij hebben leerlingen meer dan ooit vaardigheden nodig om zelfstandig te leren. De leerling moet steeds meer eigenaar worden van zijn eigen leerproces en hierover regie kunnen voeren. Voor leraren is het een zoektocht hoe je dit leerproces ondersteunt en wat het betekent voor de eigen rol. Het antwoord hierop is de rol van leercoach. In deze rol ondersteunt u effectief het leerproces van de leerlingen en leert u de leerling verantwoordelijk te nemen voor zijn eigen leerproces. In de rol van leercoach ondersteunt u de leerling bij het ontwikkelen van de meta-cognitieve en affectieve vaardigheden die de leerling hierbij nodig heeft.

U zet deze rol in onderwijsvormen in zoals onderzoekend en ontwerpend leren. De rol van leercoach is ook essentieel in het begeleiden van leerlingen bij vormen van gepersonaliseerd leren en differentiëren. Tenslotte wordt er een coachende rol gevraagd van de leraar bij loopbaanleren in het vmbo en mbo. De keuzes die leerlingen maken zijn talrijker dan ooit. Om een goede keuze te kunnen maken is het belangrijk dat leerlingen daarin niet alleen goed worden begeleid, maar ook de competenties en zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om tot goede keuzes te komen.

Wat leert u?

  • Een effectief blijvend gedragsrepertoire (kennis en vaardigheden) met betrekking tot coachen.
  • Een mindset die nodig is om leerlingen effectief te coachen in hun leer- en loopbaanproces.

Voor wie? 

Docenten in voortgezet onderwijs en mbo

Waar en wanneer?

Vijf dagdelen van 13.00 – 17.00 uur

  • 14 maart 2018
  • 4 april 2018
  • 25 april 2018
  • 23 mei 2018
  • 14 juni 2018

Praktische informatie

  • Werkwijze: De training is opgebouwd uit een afwisseling van scholingsbijeenkomsten en praktijkopdrachten.
  • Voorbereiding: Aan de hand van een vragenlijst in de vorm van een zelfdiagnose beantwoordt u vragen zoals waar staat u nu al leercoach op basis van de indicatoren van de leercoach, wat wilt u ontwikkelen, en wat is uw persoonlijk leerdoel.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Standaardprijs € 855,00

Inclusief het boek De zesde rol van de leraar, De leercoach

Deel met anderen