Zoeken in de website

Over Moderne Vreemde Talen, ERK en Nederlands: spreek-, kijk- en luistervaardigheid

Moderne Vreemde Talen, ERK en Nederlands: spreek-, kijk- en luistervaardigheid

Wilt u een effectieve, geïntegreerde en motiverende aanpak voor spreek-, kijk-, en luistervaardigheid tijdens de les Nederlands of MVT? Zoekt u gecombineerde taken voor spreken, kijken en luisteren bij het vak Nederlands of in een moderne vreemde taal? Wilt u hier wel meer mee oefenen in de klas via taaltaken of ICT, maar weet u niet hoe u dit moet aanpakken? Zoekt u naar een didactische aanpak en (authentieke) bronnen en hoe deze ingezet kunnen worden in de les? Puzzelt u met het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn aan de niveaus van het ERK? Geïnteresseerd? Mis deze studiedag dan niet!

  • Een didactische aanpak
  • Een doorlopende leerlijn voor spreek-, kijk- en luistervaardigheid
  • Authentieke spreek-, kijk- en luisterbronnen
  • Taaltaken

Inhoud

Bij het vak Nederlands en de moderne vreemde talen zijn de mogelijkheden tot het aanbieden van spreekvaardigheid en kijk- en luistervaardigheid in de les de afgelopen jaren fors toegenomen door de introductie van het smartboard, tablets en elektronische leeromgevingen. Ook is het aantal bruikbare (authentieke) bronnen enorm toegenomen en beschikbaar via het internet. Naast deze ontwikkeling speelt ook de invoering van het Referentiekader Nederlands taal en rekenen en het Europees Referentiekader (ERK) in het MVT-onderwijs.

Tijdens deze studiedag koppelen we deze ontwikkelingen aan elkaar en kijken we welke eisen het referentiekader en het ERK stellen aan spreek-, kijk- en luistervaardigheid en hoe deze vaardigheden het beste kunnen worden aangeboden en geoefend. Tijdens de studiedag vindt u antwoord op tal van vragen:

  • Welke didactiek van spreek-, kijk- en luistervaardigheid is geschikt en wat betekent dat voor (taal)taken en werkvormen?
  • Welke bronnen zijn er beschikbaar en bruikbaar om mee te oefenen?
  • Hoe geven we aan de doorlopende leerlijn spreek-, kijk- en luistervaardigheid vorm van brugklas naar examenklas?
  • Hoe koppelen we de doorgaande leerlijn aan de eisen van het referentiekader en het ERK?
  • Welke taaltaken zijn er al en hoe maak ik zelf taaltaken?
  • Welke vormen van activerende didactiek en ICT kan ik gebruiken in de les?

Wat leert u?

  • Een theoretische basis over de opbouw van spreek-, kijk-, en luistervaardigheid in het referentiekader en in het ERK.
  • Kennis over de didactiek voor spreek-, kijk-, en luistervaardigheid in de doorlopende leerlijn taal met betrekking tot het referentiekader en het ERK.
  • Kennis over taaltaken voor spreek-, kijk-, en luistervaardigheid.
  • Gelegenheid om in workshops aan de slag te gaan met het verwerken van informatie en materiaal zodat u met werkvormen en concrete uitwerkingen van de didactiek teruggaat naar de eigen school.
  • Suggesties over inzet van bovenstaande in uw school.

Voor wie?

Docenten MVT en Nederlands in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs

Wanneer en waar?

22 maart 2018, 10.00 - 15.45 uur, CPS Amersfoort

Wat vonden anderen van deze studiedag?

  • 'Inspirerende dag, fijne handreikingen en praktische tips'
  • 'De praktische opdrachten waren zeer waardevol. Ik heb vandaag één van de voorbeelden in de praktijk gebracht en de leerlingen waren dolenthousiast'
  • 'Heel praktisch, afgewisseld met achtergronden'
  • Enthousiaste workshopleiders, fijne kleine groepen en veel bruikbare informatie'

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Standaardprijs € 330,00

 

Deel met anderen

(c) 2018 CPS Onderwijsontwikkeling en advies