Zoeken in de website

Over Leergang Taalcoördinator: de taalcoördinator in actie voor effectief taalbeleid

Leergang Taalcoördinator: de taalcoördinator in actie voor effectief taalbeleid

Ik ben of word taalcoördinator op mijn school, maar…

  • Wat zijn precies mijn taken?
  • Hoe bepaal ik wat de plek van taal is in mijn school?
  • Hoe bepaal ik welke taalachterstanden er op mijn school zijn?
  • Hoe stel ik doelen ten opzichte van mijn plannen?
  • Hoe betrek ik mijn collega’s bij mijn plannen?

Volg de leergang taalcoördinator!

De rol van taalcoördinator op school is complex. Wat is precies die rol en hoe sluit deze aan op uw eigen visie op taal en de visie van school op taal (als die er al is). Welke acties moet of kunt u ondernemen om taal op school meer aandacht te geven en hoe zorgt u ervoor dat taal ook de aandacht van uw collega’s krijgt? Tijdens de leergang taalcoördinator staan deze vragen centraal. De leergang bestaat uit drie modules die afzonderlijk van elkaar te volgen zijn:

Module 1: Beleidskaders en het taalbeleidsplan

  • Visie taal
  • Wet- en regelgeving
  • Doelen stellen en behalen

Studiebelasting Module 1: 19 RU

Module 2: Sturen op taal in de klas

  • Taalrijke didactiek
  • Leesvaardigheid en woordenschat
  • Schrijfvaardigheid en taalverzorging

Studiebelasting Module 2: 18 RU

Module 3: Organisatie en communicatie

  • Taalcoördinator als verbinder, coach en trainer
  • Communicatie en invloed
  • De puntjes op de ‘i’

Studiebelasting Module 3: 18 RU

Klik op de modules om te zien wat er per module wordt behandeld.

Wat leert u?

Na afloop van deze leergang:

  • Kent u de actuele beleidskaders omtrent taalbeleid.
  • Hebt u een aanzet voor het taalbeleidsplan van uw school geschreven. Of indien dit al geschreven is, hebt u het taalbeleidsplan van uw school herschreven.
  • Hebt u geleerd wat effectieve, taalrijke didactiek is met aandacht voor leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en taalverzorging. 
  • Kunt u collega’s praktisch aan de slag laten gaan met de toepassing van effectieve, taalrijke didactiek met aandacht voor leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en taalverzorging.
  • Kunt u collega’s observeren met als doel te sturen op taal in de klas.
  • Hebt u geleerd hoe u kunt communiceren met de verschillende partijen binnen de school om veranderingen teweeg te brengen.
  • Kent u de basiselementen van coaching en training van collega’s, om hen te helpen de focus op taal in hun lessen te vergroten.

Voor wie? 

Taalcoördinatoren in het voortgezet onderwijs die aan de slag gaan of al aan de slag zijn gegaan met hun rol als taalcoördinator.

Wanneer en waar?

Module 1: 21 maart, 11 april en 16 mei 2018
Module 2: 19 september, 10 oktober en 7 november 2018
Module 3: 21 november, 11 december 2018 en 16 januari 2019

10.00 - 16.00 uur, CPS Amersfoort

Praktische informatie

  • Maximale groepsgrootte: 14 deelnemers
  • Inclusief boek 'Met de referentieniveaus naar schoolsucces'.
  • Tijdens de leergang heeft u de beschikking over een elektronische leeromgeving waarin u onder begeleiding van de trainers met uw medecursisten kunt communiceren en samenwerken.

Wat vonden anderen van deze training?

  • “Leerzaam en direct toepasbaar. Het maakt me enthousiast omdat je gelijk verbetering ziet en enthousiasme merkt.”
  • “De communicatie was helder, de cursussen goed georganiseerd en de locatie is goed te bereiken.”

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Standaardprijs € 3.000,00

Inclusief boek 'Met de referentieniveaus naar schoolsucces'.

 

Deel met anderen

(c) 2018 CPS Onderwijsontwikkeling en advies