Sluiten

Zoeken in de website

Programma van Training Rekendidactiek - Gevorderd

Training Rekendidactiek - Gevorderd

Programma van Rekendidactiek gevorderd (met o.a. passende perspectieven en differentiëren)

Dag 1, woensdag 16 januari
9:30 - 16:00 1e bijeenkomst Door Freark van der Kooi
Dag 2, donderdag 14 maart
9:30 - 16:00 2e bijeenkomst
Dag 3, woensdag 15 mei
9:30 - 16:00 3e bijeenkomst
  1. Van 9:30 tot 16:00

    1e bijeenkomst

    Door Freark van der Kooi
    Voorafgaand aan bijeenkomst 1 (4 + 3 = 7 klokuren):
    • Deelnemers lezen artikel ‘samen leren differentiëren’ en formuleren op basis van dit artikel leervragen voor deze module. Deze leervragen worden opgenomen in het portfolio behorend bij deze module.
    • Deelnemers inventariseren bij collega’s rekenen welke vormen van differentiëren worden gebruikt in de rekenles en nemen opbrengsten mee naar bijeenkomst 1.
    Bijeenkomst 1 (6 klokuren):
    • Voorstellen en oriëntatie op de inhoud van de training
    • Inleiding op differentiëren: waarom? hoe? wat?
    • Manieren om te differentiëren
    • Periodieke didactische groepsplannen
    • Formuleren van leerdoelen en differentiëren in instructie
    • Activeren van leerlingen tijdens de rekenles
    • Ontwerpen van activerende rekenlessen
    • Praktijkopdracht, vooruitblik en afsluiting
  2. Van 9:30 tot 16:00

    2e bijeenkomst

    Voorafgaand aan bijeenkomst 2 (5 klokuren):
    • Praktijkopdracht en huiswerkopdrachten van bijeenkomst 1 uitwerken.
    Bijeenkomst 2 (6 klokuren):
    • Terugblik 1e bijeenkomst en uitwisselen van ervaringen
    • Actualiteiten rondom rekentoets/rekenexamen bespreken
    • Sterke rekenaars: visie, automatiseren en memoriseren, hogere orde denkvaardigheden en uitdagende opdrachten
    • Zwakke rekenaars: verschil rekenproblemen en dyscalculie, protocol ERWD
    • Praktijkopdracht, vooruitblik en afsluiting.
  3. Van 9:30 tot 16:00

    3e bijeenkomst

    Voorafgaand aan bijeenkomst 3 (8 klokuren):
    • Praktijkopdracht en huiswerkopdrachten van bijeenkomst 2 uitwerken.
    Bijeenkomst 3 (6 klokuren):
    • Terugblik 2e bijeenkomst: praktijkopdracht en uitwisselen van ervaringen
    • Actualiteiten rondom rekentoets/rekenexamen bespreken
    • Rekenangst
    • Rekenwerkgesprek
    • Passende perspectieven
    • ER-rekentoets
    • Afsluitende opdracht: Format implementatieplan differentiëren invullen voor operationeel niveau op eigen school. (uit: Differentiëren is te leren)
    Na afloop van bijeenkomst 3 (7 klokuren):
    • Opbrengsten formuleren naar aanleiding van de persoonlijke leerdoelen en dit verwerken in het portfolio.
    • Format implementatieplan operationeel niveau uitwerken en toevoegen aan portfolio.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Standaardprijs € 990,00

Deel met anderen