Spring naar mobiele navigatie

Sprekers bij Nationaal Congres Taal en Lezen 2018

Nationaal Congres Taal en Lezen 2018

Over de trainer(s)

  1. Chantal Deken

    Chantal Deken

    Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht vindt Chantal Deken het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan betekenisvoller, beter aansluitend op de beleving van kinderen en leuker. In 2006 is zij op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Inmiddels is DKJL en de jaarlijkse debtatbattle een begrip geworden. Chantal Deken: "Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen en leerkrachten. Het wordt hoog tijd dat scholen buiten Amsterdam ons nu ook weten te vinden."
  2. Dr. Kees Vernooy

    Dr. Kees Vernooy

    Dr. Kees Vernooij was wetenschappelijk projectleider van diverse succesvolle leesverbetertrajecten en hij was lector Effectief taal- en leesonderwijs. Dr. Kees Vernooij publiceert over diverse aspecten van taal/lezen en over het verbeteren van scholen met tegenvallende resultaten. Hij is pleitbezorger van op onderzoek gebaseerde onderwijsvernieuwing.

  3. Els Loman
  4. Heleen Strating

    Heleen Strating

    Dr. Heleen Strating houdt zich bezig met de vraag wat kinderen en jongeren nodig hebben om succesvolle taalverwervers en taalgebruikers te worden en te blijven, en wat dat betekent voor de vaardigheden die leraren in hun (taal)onderwijs moeten inzetten. In haar werk liggen de inhoudelijke accenten voor onderzoek, ontwikkeling en ondersteuning bij de thema’s woordenschatverwerving en –didactiek, mondelinge vaardigheden, de verbinding tussen taal en cognitie en toetsing en assessment. Ze is sinds april 2015 tevens directeur van Expertisecentrum Nederlands, naast Ludo Verhoeven.
  5. Ineke Bruning

    Ineke Bruning

  6. Marieke Postma

    Marieke Postma

    Met ruim 15 jaar onderwijservaring in binnen- en buitenland heeft Marieke veel ervaring met leerlingen die in een klas zitten en de taal nog niet goed beheersen. De laatste 5 jaar is Marieke landelijk adviseur voor LOWAN (advies aan gemeenten en scholen m.b.t. nieuwkomers) en is ze directeur op de nieuwkomersschool in Haarlem. Door haar praktijkkennis kan Marieke goed meedenken hoe je met de leerling kan werken in je klas en welke materialen je kan inzetten.
  7. Nicole Alberts

    Nicole Alberts

    Nicole Alberts is toetsdeskundige Taal bij Cito, sinds 2002. Zij heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de toetsen LVS Woordenschat 2.0 voor primair onderwijs en werkt al jaren aan de toetsen Leesvaardigheid en Woordenschat voor het Cito Volgsysteem voortgezet onderwijs. Sinds begin 2017 werkt zij intensief aan de vernieuwing van de toetsen Woordenschat voor het LVS. Zij vertelt graag hoe LVS Woordenschat 3.0 tot stand is gekomen.
  8. Resi Damhuis

    Resi Damhuis

    Resi Damhuis is onderwijsonderzoeker, ontwikkelaar, trainer en coach. Ze heeft gewerkt bij het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam en het Expertisecentrum Nederlands van de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze was lector Interactie en taalbeleid aan de Marnix Academie in Utrecht. Hoe maak je interactie tussen professional en kinderen optimaal voor taal- en denkontwikkeling? Daar doet ze onderzoek naar in allerlei contexten (taal, geschiedenis, wetenschap & technologie), van kinderopvang en peuterspeelzaal tot en met groep 8 in het PO. Ze ontwikkelt en onderzoekt aanpakken voor het verbeteren van interactie, bij voorkeur samen met collega-onderzoekers en professionals in de praktijk. Ook ontwikkelt en geeft ze trainingen. Ze is ambassadeur van Taaldenkgesprekken nu!
  9. Thijs Nielen

    Thijs Nielen

    Thijs Nielen heeft aan de Universiteit Leiden 4 jaar lang onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van leesmotivatie bij kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs. Om meer inzicht te krijgen in de motivatie heeft Thijs ook onderzoek gedaan naar onderliggende mechanismen (zoals leesangst) en mogelijke interventies waaronder de Bibliotheek op School. In januari 2016 heeft hij succesvol zijn proefschrift ‘Onwillige lezers: onderzoek naar redenen en oplossingen’ over dit onderwerp verdedigd.
  10. Tseard Veenstra

    Tseard Veenstra

  11. Vannessa Thuijns

    Vannessa Thuijns

    Na zeven jaar werkzaam in het regulier basisonderwijs nam ik in 2010 afscheid als leerkracht om te toeren met diverse muziekvoorstellingen langs de Nederlandse theaters. Die vrijheid en blijheid vond ik heerlijk, maar ik miste toch nog iets.

    Toen de stroom Syrische vluchtelingen op gang kwam in 2016, voelde ik sterk dat ik iets wilde bijdragen. Ik stelde mezelf de vraag: Wat kan ik toevoegen wat betekenis geeft aan die mensen en tegelijkertijd aan mijn leven? Sinds tweeënhalf jaar werk ik naast mijn theaterwerk in de nieuwkomersklas van basisschool de Kinderboom in Amsterdam-Noord. Het werk is intensief, maar ook geweldig mede dankzij de enorme dankbaarheid van ouders en leerlingen. En ondanks we elkaars taal in het begin niet spreken, werken we met positieve energie aan het contact, het vertrouwen en de verbinding.

    Als die eerste stappen zijn gezet, kan het Nederlands leren pas echt beginnen.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website