Sluiten

Zoeken in de website

Over Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij u op school)

Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij u op school)

Projectplannen maken en voorwaardelijke zaken, zoals inzetten van kwaliteiten van collega’s en feedback geven

Zo ongeveer alle docenten hebben een of meerdere taken te doen. Niet altijd is die taak even helder, wat moet er bereikt worden? Onduidelijkheid in doel en in aanpak maakt dat docenten maar ook schoolleiders niet alles uit taken en projecten halen wat mogelijk is. Docenten die een taak uitvoeren in opdracht van de schoolleiding verdienen het om dit professioneel en effectief te doen.

In deze training gaan we aan de hand van een praktisch format een projectplan maken wat gaat helpen om de taak, omgezet in een project, zo effectief mogelijk uit te voeren. Daarnaast besteden we aandacht aan voorwaardelijke zaken, zoals het inzetten van kwaliteiten van collega’s en het geven van feedback. U gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

Wat leert u?

  • Projectmanagement, wat is dat?
  • Hoe formuleer ik een project zodanig dat ik het doel bereik en helder kan sturen?
  • Hoe zet ik collega’s in?
  • Hoe creëer ik synergie door het inzetten van leervoorkeuren en kwaliteiten?

Voor wie?

Voortgezet onderwijs, vmbo, mbo en primair onderwijs. Leraren die projecten of (omvangrijke) taken te doen hebben. Maar ook schoolleiders die opdrachtgever zijn kunnen via deze projectmatige aanpak effectiever worden.

Wanneer en waar?

Dagtraining op locatie van uw voorkeur.

Praktische informatie

Ter voorbereiding krijgt elke deelnemers enkele vragen over de taak/het project te beantwoorden, deze input is nodig om het uiteindelijke projectplan te vullen. Ook wordt een leervoorkeurentest vooraf gemaakt.
Verplichte literatuur: Projectmanagement op school. Aanbevolen literatuur zelf aanschaffen: Kom maar op met je feedback.

Wat vonden anderen van deze training?LSVOMBOPO

  • "Ik weet nu hoe ik structuur moet aanbrengen in de aanpak van een project. Nadenken over de juiste stappen, in de juiste volgorde. De vele overleg momenten (communicatie binnen projecteam) zorgen voor duidelijke concrete afspraken. Ook vind ik het prettig dat er duidelijke kaders zijn, zodat het niet snel ‘te veel’ wordt."
  • "Ik heb inzichten gekregen in het hoe en wat van projectplannen en hoe dergelijke plannen mij kunnen ondersteunen in (school)ontwikkeling. Ik blijf (bewust) zoeken naar het toepassen van de inzichten en mijn persoonlijke manier van werken. Een beetje best of both worlds."
  • "Ik kan na de training een projectplan schrijven en uitvoeren. Hierdoor wordt de inhoud meer doordacht en scherper."
  • "De theorieën die aan bod zijn gekomen waren voor mij goed om weer eens te horen, me bewust van de worden."

Deel met anderen