Sluiten

Zoeken in de website

Over De leercoach: de zesde rol van de leraar

De leercoach: de zesde rol van de leraar

Leerlingen coachen in leertaak en leerhouding

  • Hoe begeleidt u als leercoach leerlingen op weg naar eigenaarschap en zelfsturing?
  • Welke vaardigheden hebben zij (en u als leercoach) daarvoor nodig en hoe zet u die in?
  • Wat kunt u doen als leercoach om bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, werken met leerdoelen of het maken van een planning van/door leerlingen te verbeteren?
  • Deze training zorgt ervoor dat u in deze 21e eeuw klaar bent voor onderwijs van nu en morgen!

De zesde rol van de leraar

Om gedifferentieerd-, gepersonaliseerd te leren en het leren in de 21e eeuw vorm te kunnen blijven geven, is de zesde rol van de leraar van belang. De leercoach ondersteunt de leerlingen eigenaar te worden van hun eigen leerproces. U krijgt in de training kennis, theorie over executieve functies, zelfsturing, feedback geven, zelfmotivatie van leerlingen. Ook leert u hoe u leerlingen aanzet regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. U krijgt praktijkprincipes en vaardigheden die u nodig heeft om effectief te luisteren, goede vragen te stellen en feedback te geven. U gaat zelf proactief en zelfregulerend aan de slag met uw eigen leervraag en leerdoel in de rol van leercoach.

Wat leert u?

In deze training leert u verschillende methoden van leercoaching en gaat u direct met deze methoden oefenen. U ervaart hoe de leercoach de leerling in zijn leergedrag kan versterken. Én u ontdekt en ontwikkelt:
1. Een effectief blijvend gedragsrepertoire (kennis en vaardigheden) met betrekking tot leercoachen.
2. Een mindset die nodig is om leerlingen effectief te coachen in hun leer- en loopbaanproces.

Voor wie? 

Docenten in voortgezet onderwijs en mbo

Waar en wanneer?

Vijf dagdelen van 13.00 – 17.00 uur

  • 14 maart 2019
  • 27 maart 2019
  • 10 april 2019
  • 15 mei 2019
  • 5 juni 2019

Praktische informatie

  • In de rol van leercoach ondersteunt u het leerproces van leerlingen en leert u de leerling eigenaar te zijn van zijn eigen leerproces.
  • U begeleidt de leerling bij het ontwikkelen van zelfregulerende- , 21e eeuwse vaardigheden en executieve functies.
  • U zet deze rol in bij onderwijsvormen als onderzoekend- of gepersonaliseerd leren, en in een hybride leeromgeving (leren op de werkplek)
  • Om toekomstbestendig te kunnen blijven leren bereidt u leerlingen voor op hun loopbaan en goed functioneren binnen de maatschappij.

Wat vonden anderen van deze training?

  • “Ik heb geleerd de regie nog meer bij de leerling te leggen.”
  • “Ik heb nu praktische tools om de rol van leercoach in de praktijk toe te passen.”
  • “Ik stem beter af op de behoefte van de leerling.”
  • “Mijn begeleiding is verbeterd doordat ik effectievere gesprekken met leerlingen voer.
  • Ik ben tevreden én trots dat mijn leerlingen nu zelf plannen, keuzes maken in opdrachten en evalueren.”
  • Gesprekken met leerlingen nu gaan over: (leer-)gedrag, voortgang en knelpunten. Dit stimuleert mij!

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Standaardprijs € 855,00

Inclusief het boek De zesde rol van de leraar, De leercoach

Deel met anderen