Sluiten

Zoeken in de website

Over Ouderbetrokkenheid 3.0 in één dag – voor schoolleiders en coördinatoren ouderbetrokkenheid voortgezet onderwijs

Ouderbetrokkenheid 3.0 in één dag – voor schoolleiders en coördinatoren ouderbetrokkenheid voortgezet onderwijs

Veel scholen en ouders erkennen het belang van samenwerking met elkaar om de resultaten van leerlingen te optimaliseren. Toch blijkt de samenwerking in de dagelijkse praktijk nog allerminst vanzelfsprekend. Leerlingen presteren en functioneren beter als school en ouders goed samenwerken. Ouderbetrokkenheid heeft dus een enorme impact. Het huidige regeerakkoord roept bovendien op tot meer ouderbetrokkenheid: “Scholen, kinderen en jongeren floreren bij ouderbetrokkenheid. Daarom willen we de samenwerking tussen school en ouders versterken.” In deze training leert u de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken. 

Opzet module

  • Ouderbetrokkenheid: hoe versterkt u samen met ouders eigenaarschap van de leerling?
  • Het verschil tussen ouderbetrokkenheid en ouderverantwoordelijkheid.
  • Ouderbetrokkenheid vindt vooral thuis plaats… maar hoe beïnvloed u die betrokkenheid thuis?
  • Ouderbetrokkenheid en LOB.
  • Ouderbetrokkenheid en maatschappelijke stage.
  • Ouderbetrokkenheid en pubergeheimen.
  • Het pedagogisch inzetten van programma’s als Magister.
  • Effectief en efficiënt communiceren met ouders zorgt voor minder werkdruk.
  • Het gedrag van ouders is meestal een afspiegeling van het gedrag van de school: hoe beïnvloed ik het gedrag van mijzelf en mijn collega’s?
  • Ouders kijken vaak niet realistisch naar hun eigen kind en stellen daarom vaak onredelijke eisen… wat zegt dit over de perceptie van de leraar?
  • Stop met oudertevredenheidsonderzoeken… maar richt u op goede kwaliteit in plaats van tevreden ouders.
  • Zijn thema-avonden en tienminutengesprekken nog van deze tijd en passen die nog bij de bedoeling van een goede samenwerking met ouders?
  • U maakt kennis met het concept ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’. U krijgt de gelegenheid om te reflecteren op hoe dit denken aansluit bij de visie van de school.

Deze dag kenmerkt zich door een verfrissende mengeling van theorie en veel praktijkvoorbeelden, onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek.

Wat leert u? 

Aan het eind van de dag heeft u:

  • Een visie op hoe een goede samenwerking tussen school en ouders er voor de school uit zou kunnen zien.
  • Helder hoe er efficiënt en effectief met ouders kan worden samengewerkt zodat ouderbetrokkenheid juist zorgt voor minder werkdruk.
  • Zicht op effectieve vormen van ouderbetrokkenheid.
  • Tools om te sturen op ouders die kiezen voor de kwaliteit van de school in plaats van het tevreden houden van ouders. 

Voor wie? 

Deze training is voor schoolleiders en coördinatoren ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs.

Wanneer en waar? 

  • 20 maart 2019 van 10.00 – 16.00 uur
  • Amersfoort

Praktische informatie 

Literatuur gebruikt bij deze training: 

  • Vries, P. de (2017). Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0: CPS en Vries, P. de
  • Oudertevredenheidsonderzoeken. Van ‘tellen’ naar ‘vertellen’ 

Extra aanbevolen literatuur (niet verplicht):

  • Oostdam, R.J. & Vries, P. de (redactie) (2014). Samen werken aan leren en opvoeden - Basisboek over ouders en school. Bussum: Coutinho

Niveau: Post-HBO

Wat vonden anderen van deze training? 

  • "Perfecte training voor schoolleiders met een zeer deskundige leider."
  • "Goede basis meegekregen om mee verder te gaan en uit te werken."

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Standaardprijs € 368,00

Deel met anderen