Sluiten

Zoeken in de website

Programma van Congres Formatief toetsen

Congres Formatief toetsen

Programma van Congres Formatief toetsen

Op donderdag 31 oktober:
9:45 - 10:00 Opening en inleiding
10:00 - 10:45 Plenaire Lezing Formatief toetsen door Dominique Sluijsmans - Lector professioneel beoordelen Door Dominique Sluijsmans
10:55 - 11:15 Pauze
11:15 - 13:00 Workshopronde 1
  Ronde 1 / workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat? Door Carel van der Burg
  Ronde 1 / workshop 3: Formatief toetsen met ICT Door Meike Berben
  Ronde 1 / workshop 4: Leren van summatieve toetsen Door Joke Koopman
13:00 - 13:45 Lunchpauze
13:45 - 15:30 Workshopronde 2
  Ronde 2 / workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat? Door Carel van der Burg
  Ronde 2 / workshop 2: De rol van de docent en leerling(en) binnen formatief toetsen Door Ingrid Dirksen
  Ronde 2 / workshop 3: Formatief toetsen met ICT Door Meike Berben
  Ronde 2 / workshop 4: Leren van summatieve toetsen Door Joke Koopman
  1. Van 10:00 tot 10:45

    Plenaire Lezing Formatief toetsen door Dominique Sluijsmans - Lector professioneel beoordelen

    Door Dominique Sluijsmans

    Formatief toetsen is een spannende en mooie uitdaging voor het onderwijs. Het gaat immers om het proces waarbij toetsing wordt ingezet om leerlingen inzicht te geven waar ze naar toe werken, waar ze staan en hoe ze verder kunnen leren. Maar het implementeren van formatief toetsen en het inrichten van een feedbackcultuur gaat veel verder dan alleen het werken met een aantal technieken. Structurele verankering vraagt inzet van vele betrokkenen en sterk onderwijskundig leiderschap. In mijn bijdrage zal ik verhelderen wat formatief toetsen is (en ook wat niet). Ook zal ik handvatten bieden voor implementatie en eerlijk zijn over de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Niet individueel, maar samen doen, van elkaar leren en voorbeelden delen en de rust en tijd nemen, zullen belangrijke adviezen zijn in mijn verhaal.

  2. Van 11:15 tot 13:00

    Ronde 1 / workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat?

    Door Carel van der Burg

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches

    Is het voor een cijfer? Toetsen worden vaak ervaren als een doel in plaats van als een middel. Om effectiever met toetsen om te gaan wordt dan meestal formatief toetsen als oplossing aangedragen. Maar wat is dat precies? En hoe pas je het toe in de les? Antwoorden op deze vragen worden in deze workshop besproken. En daarna gaan we aan de slag om aan de hand van enkele voorbeelden en werkvormen een toepassing van formatief toetsen te ontwerpen voor een les die u bij wijze van spreken een dag later al kunt geven.

  3. Van 11:15 tot 13:00

    Ronde 1 / workshop 3: Formatief toetsen met ICT

    Door Meike Berben

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders

    Tegenwoordig zijn er een hoop gratis ICT-tools beschikbaar. Maar welke voegen echt iets toe aan uw lessen en welke zijn geschikt om formatief toetsen in de les vorm te geven? In deze workshop worden een aantal waardevolle tools behandeld en krijgt u de gelegenheid om één of meerdere tools uit te werken voor uw eigen lessen.

  4. Van 11:15 tot 13:00

    Ronde 1 / workshop 4: Leren van summatieve toetsen

    Door Joke Koopman

    Voor: docenten en afdelings- en teamleiders

    Leerlingen hebben recht op de nabespreking van hun toetsen. Dit leermoment willen de leraren hun leerlingen doorgaans ook niet ontnemen. Toch ervaren zij de nabespreking lang niet altijd als een betekenisvol leermoment. Als het eenmaal zover is, willen de leerlingen vaak alleen nog maar weten wat het cijfer is. De nabespreking wordt dan vooral gezien als gelegenheid om er nog wat puntjes bij te sprokkelen.

    Hoe doorbreek je als leraar dit patroon? Hoe verhoog je de leerwaarde van summatieve toetsen? En hoe benut je de toets effectiever voor de evaluatie van het leer- en onderwijsproces?

    In deze workshop gaan we aan de hand van een afgenomen toets die de deelnemers zelf hebben meegenomen aan het werk om de nabespreking van de toetsen effectiever te maken. U krijgt inzicht  in wat de toets u en uw leerlingen aan feedback biedt.  Ook verdiept u zich in praktische handvatten en concrete voorbeelden voor de nabespreking van toetsen. Na afloop van de workshop hebt u een toepassing uitgewerkt voor uw eigen lespraktijk.

     

  5. Van 13:45 tot 15:30

    Ronde 2 / workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat?

    Door Carel van der Burg

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches

    Is het voor een cijfer? Toetsen worden vaak ervaren als een doel in plaats van als een middel. Om effectiever met toetsen om te gaan wordt dan meestal formatief toetsen als oplossing aangedragen. Maar wat is dat precies? En hoe pas je het toe in de les? Antwoorden op deze vragen worden in deze workshop besproken. En daarna gaan we aan de slag om aan de hand van enkele voorbeelden en werkvormen een toepassing van formatief toetsen te ontwerpen voor een les die u bij wijze van spreken een dag later al kunt geven.

  6. Van 13:45 tot 15:30

    Ronde 2 / workshop 2: De rol van de docent en leerling(en) binnen formatief toetsen

    Door Ingrid Dirksen

    Voor:  docenten, afdelings-/teamleiders, schoolleiders en coaches

    'Toetsing is formatief (Black & Wiliam, 2009) indien bewijs over leerresultaten door leraren, leerlingen en klasgenoten wordt verzameld, geïnterpreteerd en gebruikt om beslissingen te nemen over de vervolgstappen in het leerproces die beter onderbouwd zijn dan de beslissingen die ze anders hadden genomen.' 

    Deze definitie geeft al aan dat de leerlingen (mede) verantwoordelijk worden voor hun persoonlijke ontwikkeling van kennis én vaardigheden.

    In de workshop kijken we naar de rollen die de leraar en leerlingen hebben in de formatieve toetscyclus en hoe je in je les kunt werken aan de ontwikkeling van de metacognitieve vaardigheden bij leerlingen en het vormgeven aan zelfbeoordeling door leerlingen, bijvoorbeeld door middel van rubrics.

     

     

  7. Van 13:45 tot 15:30

    Ronde 2 / workshop 3: Formatief toetsen met ICT

    Door Meike Berben

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders

    Tegenwoordig zijn er een hoop gratis ICT-tools beschikbaar. Maar welke voegen echt iets toe aan uw lessen en welke zijn geschikt om formatief toetsen in de les vorm te geven? In deze workshop worden een aantal waardevolle tools behandeld en krijgt u de gelegenheid om één of meerdere tools uit te werken voor uw eigen lessen.

     

  8. Van 13:45 tot 15:30

    Ronde 2 / workshop 4: Leren van summatieve toetsen

    Door Joke Koopman

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders en schoolleiders

    Leerlingen hebben recht op de nabespreking van hun toetsen. Dit leermoment willen de leraren hun leerlingen doorgaans ook niet ontnemen. Toch ervaren zij de nabespreking lang niet altijd als een betekenisvol leermoment. Als het eenmaal zover is, willen de leerlingen vaak alleen nog maar weten wat het cijfer is. De nabespreking wordt dan vooral gezien als gelegenheid om er nog wat puntjes bij te sprokkelen.

    Hoe doorbreek je als leraar dit patroon? Hoe verhoog je de leerwaarde van summatieve toetsen? En hoe benut je de toets effectiever voor de evaluatie van het leer- en onderwijsproces?

    In deze workshop gaan we aan de hand van een afgenomen toets die de deelnemers zelf hebben meegenomen aan het werk om de nabespreking van de toetsen effectiever te maken. U krijgt inzicht  in wat de toets u en uw leerlingen aan feedback biedt.  Ook verdiept u zich in praktische handvatten en concrete voorbeelden voor de nabespreking van toetsen. Na afloop van de workshop hebt u een toepassing uitgewerkt voor uw eigen lespraktijk.

     

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 397,00

Deel met anderen