Sluiten

Zoeken in de website

Over De leercoach: de zesde rol van de leraar

De leercoach: de zesde rol van de leraar

Leerlingen coachen op meer eigenaarschap voor leren en een zelfregulerende leerhouding

  • Hoe begeleidt u als leercoach leerlingen op weg naar eigenaarschap en zelfregulering?
  • Welke vaardigheden hebben zij (en u als leercoach) daarvoor nodig en hoe zet u die in?
  • Wat kunt u doen als leercoach om bijvoorbeeld doorzettingsvermogen, werken met leerdoelen of het maken van een planning van/door leerlingen te verbeteren?
  • Deze training zorgt ervoor dat u in deze 21e eeuw klaar bent voor onderwijs van nu en morgen!

De zesde rol van de leraar, de leercoach

Om gedifferentieerd-, gepersonaliseerd te leren en het leren in de 21e eeuw vorm te kunnen blijven geven, is de zesde rol van de leraar van belang. De leercoach ondersteunt de leerlingen eigenaar te worden van hun eigen leerproces met zelfregulerende functies die het leergedrag én de leerhouding reguleren.
Zelfregulerende functies (executieve functies) zijn voorwaardelijk voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces. Uit onderzoek blijkt dat groei in executieve functies bijdraagt aan een hogere concentratie, beter plannen en impulsbeheersing en uiteindelijk betere leerresultaten. Een leerling kan wel slim zijn, maar als het voortdurend afgeleid wordt door prikkels, gebrek aan overzicht heeft en op alles impulsief reageert, wordt leren lastig. Hoe stimuleert u deze zelfregulerende functies en zelfregulerend gedrag? U leert het in deze training.

Wat leert u?

  • In deze training leert u verschillende methoden van leercoaching en gaat u deze methoden toepassen.
  • Na deze training kunt u zelfregulerende functies bij uw leerlingen herkennen en versterken om  eigenaarschap te ontwikkelen waarin de leerling de regie pakt op zijn/haar eigen leerproces. U kunt een zelfregulerende leeromgeving ontwerpen.
  • Tevens ontwikkelt u een ‘mindset’ én effectief blijvend gedragsrepertoire (kennis en vaardigheden) om leerlingen effectief te coachen in hun leer- en loopbaanproces.

Voor wie? 

Docenten in voortgezet onderwijs en mbo

Waar en wanneer?

Vijf dagdelen van 13.00 – 17.00 uur op CPS te Amersfoort

  • 12 december 2019
  • 13 januari 2020
  • 12 februari 2020
  • 10 maart 2020
  • 9 april 2020

Praktische informatie

  • In de rol van leercoach ondersteunt u het leerproces van leerlingen en leert u de leerling eigenaar te zijn van zijn eigen leerproces.
  • U begeleidt de leerling bij het ontwikkelen van zelfregulerende- , 21e eeuwse vaardigheden en executieve functies.
  • U zet deze rol in bij onderwijsvormen als onderzoekend- of gepersonaliseerd leren, en in een hybride leeromgeving (leren op de werkplek)
  • Om toekomstbestendig te kunnen blijven leren bereidt u leerlingen voor op hun loopbaan en goed functioneren binnen de maatschappij.

Wat vonden anderen van deze training?

  • “Ik heb geleerd de regie nog meer bij de leerling te leggen.”
  • “Ik heb nu praktische tools om de rol van leercoach in de praktijk toe te passen.”
  • “Ik stem beter af op de behoefte van de leerling.”
  • “Mijn begeleiding is verbeterd doordat ik effectievere gesprekken met leerlingen voer.
  • Ik ben tevreden én trots dat mijn leerlingen nu zelf plannen, keuzes maken in opdrachten en evalueren.”
  • Gesprekken met leerlingen nu gaan over: (leer-)gedrag, voortgang en knelpunten. Dit stimuleert mij!

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 937,00

Inclusief het boek De zesde rol van de leraar, De leercoach

Deel met anderen