Sluiten

Zoeken in de website

Over Training Executieve functies

Training Executieve functies

Executieve functies zijn processen die te maken hebben met het reguleren van het eigen gedrag

Het gaat om plannen, flexibiliteit, aandacht houden en het onderdrukken van prikkels. Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces. Een kind kan wel slim zijn, maar als het voortdurend afgeleid wordt door prikkels, gebrek aan overzicht heeft en op alles impulsief reageert, wordt ontwikkelen en leren lastiger. Hoe stimuleert u effectieve functies en regulerend gedrag? U leert het in deze training.

Executieve functies voorspeller voor lees- en rekenontwikkeling

Executieve functies bieden een basis voor ontwikkeling en formeel leren. Uit onderzoek blijkt dat groei in executieve functies van begin groep 1 tot eind groep 3 een vrij sterke voorspeller voor de lees- en rekenontwikkeling tussen groep 1 en 3. Juist bij jonge kinderen is daarom bewuste aandacht voor het stimuleren van executieve functies belangrijk, omdat kinderen de stap maken van taal en rekenen leren door spel naar formeel leren. Vroeg beginnen door aandacht te besteden aan executieve functies draagt bij aan onder andere een hogere concentratie, beter plannen en impulsbeheersing en uiteindelijk betere beheersing van taal en rekenvaardigheden. Het gaat er hierom dat kinderen hun eigen gedrag gaan reguleren en zichzelf leren aansturen.

Rollenspel deskundig begeleiden

Leraren die werk willen maken van de ontwikkeling van executieve functies doen dat vooral door ruimte te geven aan rollenspel en deze activiteit deskundig te begeleiden. Rollenspel blijkt een krachtige activiteit, waarmee kinderen zich zelf leren sturen. Wanneer kinderen zich beter leren sturen, nemen ze meer verantwoordelijkheid voor hun leerproces leren en leren ze bewuster.

Wat leert u?

 Na afloop van deze training weet u:

  • Wat executieve functies zijn en hoe zich deze ontwikkelen bij jonge kinderen;
  • Welke drie belangrijke executieve functies bij de ontwikkeling van het werkgeheugen bij het rekenen van jonge kinderen belangrijk zijn:
    • Inhibitie, oftewel impulsonderdrukking.
    • Flexibel de aandacht kunnen richten.
    • Onthouden van tussenstapjes in het leerproces.  
    • Hoe u met behulp van rekenspelletjes executieve functies kunt stimuleren.
    • Hoe u met behulp van rollenspel en spelbegeleiding executieve functies kunt stimuleren.

Voor wie?

Leerkrachten en intern begeleiders in voor- en vroegschoolse educatie, en basisonderwijs groep 1 - 3

Wanneer en waar?

24 januari 2020, van 10.00 – 16.00 uur, CPS Amersfoort

Praktische informatie

  • Tijdens de training werken we met digitaal cursusmateriaal, graag een laptop of tablet meenemen.
  • Tijdens de training werken we o.a. aan een casus. Ter voorbereiding daarop vragen we u (voor zover aanwezig) observatiegegevens van een van uw leerlingen mee te nemen om tijdens de uitwerking van de casus  te gebruiken.

Wat vonden anderen van deze training?

  • "Informatief en praktisch, fijne praktische, duidelijke cursusleidster."

 

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 367,00

 

Deel met anderen