Sluiten

Zoeken in de website

Programma van Studiedag Formatief Toetsen

Studiedag Formatief Toetsen

Programma van Congres Formatief toetsen

Op donderdag 25 juni:
9:30 - 10:00 Inloop
10:00 - 10:30 Opening en inleiding Formatief toetsen door Roel Vos
10:30 - 10:45 Pauze
10:45 - 12:45 Workshopronde 1
  workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat? Door Bert Moonen
  workshop 2: Werken met leerdoelen in de les Door Joke Koopman
  workshop 3: Feedback geven bij formatief toetsen Door Ingrid Dirksen
  workshop 4: Formatief toetsen met ICT Door Roel Vos
  workshop 5: Gevolg van een formatieve toets: differentiatie Door Meike Berben
12:45 - 13:30 Lunchpauze
13:30 - 15:30 Workshopronde 2
  workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat? Door Bert Moonen
  workshop 2: Werken met leerdoelen in de les Door Joke Koopman
  workshop 3: Feedback geven bij formatief toetsen Door Ingrid Dirksen
  workshop 4: Formatief toetsen met ICT Door Roel Vos
  workshop 5: Gevolg van een formatieve toets: differentiatie Door Meike Berben
  1. Van 10:45 tot 12:45

    workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat?

    Door Bert Moonen

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches

    Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is. Maar wanneer bent u formatief bezig? En hoe past u het toe in de les? Antwoorden op deze vragen worden in deze workshop besproken. Daarna gaan we aan de slag om aan de hand van enkele technieken en werkvormen een toepassing van formatief toetsen te ontwerpen voor een les die u bij wijze van spreken een dag later al kunt geven.

  2. Van 10:45 tot 12:45

    workshop 2: Werken met leerdoelen in de les

    Door Joke Koopman

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches

    Het werken met doelen vormt de basis van formatief toetsen. Heldere en concrete leerdoelen zijn bovendien een belangrijk middel om het eigenaarschap van uw leerlingen over het leren te vergroten. Maar hoe werkt u effectief met leerdoelen? En hoe zorgt u ervoor dat leerdoelen geen afvinklijstjes worden maar groei laten zien? In deze workshop verkent u enkele technieken en praktische voorbeelden om te werken vanuit concrete en in leerlingentaal geformuleerde leerdoelen. Ook werkt u een idee uit voor een les waarin leerlingen de koppeling kunnen maken tussen leerdoelen, succescriteria en hun leeractiviteiten.

  3. Van 10:45 tot 12:45

    workshop 3: Feedback geven bij formatief toetsen

    Door Ingrid Dirksen

    Voor: docenten vo en mbo

    Alle informatie binnen de formatieve toetscyclus wordt gegeven door middel van feedback. Het organiseren van deze feedback is een taak van de docent, terwijl het geven van feedback zowel door de docent, de leerling als een klasgenoot kan worden gedaan. Maar hoe structureert u het geven van feedback?  En welke vormen van feedback dragen bij aan effectief formatief toetsen?

    In deze workshop verkent u verschillende werkvormen waarmee feedback op de diverse niveaus gegenereerd kan worden door de docent, leerling of klasgenoot en bedenkt u een toepassing voor uw eigen lessen.

  4. Van 10:45 tot 12:45

    workshop 4: Formatief toetsen met ICT

    Door Roel Vos

    Voor: docenten en afdelings- en teamleiders

    Formatief toetsen kan met of zonder ICT. Er zijn tegenwoordig veel gratis ICT-middelen beschikbaar, die formatief toetsen kunnen vergemakkelijken. Bij het ontwerpen van een les maakt u steeds de afweging of de voordelen van deze middelen opwegen tegen de eventuele nadelen. Welke ICT-middelen voegen echt iets toe aan uw lessen? En hoe zet u ze dan formatief in? In deze workshop worden aan de hand van voorbeelden een aantal ICT-middelen behandeld en krijgt u de gelegenheid om een idee uit te werken voor uw eigen lessen.

  5. Van 10:45 tot 12:45

    workshop 5: Gevolg van een formatieve toets: differentiatie

    Door Meike Berben

    Voor: docenten en afdelings- en teamleiders

    Het gevolg van een toets bepaalt of u formatief bezig bent. Als een toets verschillen tussen leerlingen zichtbaar maakt, dan is differentiatie een middel om met deze verschillen om te gaan. Welke differentiatievormen kunt u toepassen in de les? En hoe organiseert u dat als gevolg van een formatieve toets? In deze workshop worden antwoorden op deze vragen besproken. U krijgt inzicht in verschillende manieren om differentiatie toe te passen en kunt vervolgens kiezen uit het ontwerpen van een formatieve toets om verschillen zichtbaar te maken of een differentiatievorm om daar juist mee om te gaan.

  6. Van 13:30 tot 15:30

    workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat?

    Door Bert Moonen

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches

    Met formatief toetsen maakt u niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is. Maar wanneer bent u formatief bezig? En hoe past u het toe in de les? Antwoorden op deze vragen worden in deze workshop besproken. Daarna gaan we aan de slag om aan de hand van enkele technieken en werkvormen een toepassing van formatief toetsen te ontwerpen voor een les die u bij wijze van spreken een dag later al kunt geven.

  7. Van 13:30 tot 15:30

    workshop 2: Werken met leerdoelen in de les

    Door Joke Koopman

    Voor:  docenten, afdelings-/teamleiders, schoolleiders en coaches

    Het werken met doelen vormt de basis van formatief toetsen. Heldere en concrete leerdoelen zijn bovendien een belangrijk middel om het eigenaarschap van uw leerlingen over het leren te vergroten. Maar hoe werkt u effectief met leerdoelen? En hoe zorgt u ervoor dat leerdoelen geen afvinklijstjes worden maar groei laten zien? In deze workshop verkent u enkele technieken en praktische voorbeelden om te werken vanuit concrete en in leerlingentaal geformuleerde leerdoelen. Ook werkt u een idee uit voor een les waarin leerlingen de koppeling kunnen maken tussen leerdoelen, succescriteria en hun leeractiviteiten.

  8. Van 13:30 tot 15:30

    workshop 3: Feedback geven bij formatief toetsen

    Door Ingrid Dirksen

    Voor: docenten vo en mbo

    Alle informatie binnen de formatieve toetscyclus wordt gegeven door middel van feedback. Het organiseren van deze feedback is een taak van de docent, terwijl het geven van feedback zowel door de docent, de leerling als een klasgenoot kan worden gedaan. Maar hoe structureert u het geven van feedback?  En welke vormen van feedback dragen bij aan effectief formatief toetsen?

    In deze workshop verkent u verschillende werkvormen waarmee feedback op de diverse niveaus gegenereerd kan worden door de docent, leerling of klasgenoot en bedenkt u een toepassing voor uw eigen lessen.

  9. Van 13:30 tot 15:30

    workshop 4: Formatief toetsen met ICT

    Door Roel Vos

    Voor: docenten, afdelings-/teamleiders en schoolleiders

    Formatief toetsen kan met of zonder ICT. Er zijn tegenwoordig veel gratis ICT-middelen beschikbaar, die formatief toetsen kunnen vergemakkelijken. Bij het ontwerpen van een les maakt u steeds de afweging of de voordelen van deze middelen opwegen tegen de eventuele nadelen. Welke ICT-middelen voegen echt iets toe aan uw lessen? En hoe zet u ze dan formatief in? In deze workshop worden aan de hand van voorbeelden een aantal ICT-middelen behandeld en krijgt u de gelegenheid om een idee uit te werken voor uw eigen lessen.

  10. Van 13:30 tot 15:30

    workshop 5: Gevolg van een formatieve toets: differentiatie

    Door Meike Berben

    Voor: docenten en afdelings- en teamleiders

    Het gevolg van een toets bepaalt of u formatief bezig bent. Als een toets verschillen tussen leerlingen zichtbaar maakt, dan is differentiatie een middel om met deze verschillen om te gaan. Welke differentiatievormen kunt u toepassen in de les? En hoe organiseert u dat als gevolg van een formatieve toets? In deze workshop worden antwoorden op deze vragen besproken. U krijgt inzicht in verschillende manieren om differentiatie toe te passen en kunt vervolgens kiezen uit het ontwerpen van een formatieve toets om verschillen zichtbaar te maken of een differentiatievorm om daar juist mee om te gaan.

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 415,00

Inclusief boek "Formatief toetsen in de les"

Wij organiseren deze studiedag online met het programma Microsoft Teams, daar hebben we goede ervaringen mee. De studiedag is voor iedereen met een pc of laptop thuis te volgen met beeld, geluid en interactieve deelname. U ontvangt 20% korting, welke wij op de factuur verrekenen.

Deel met anderen