Formatief toetsen in de les
Extra training ingepland: 7 januari en 11 februari
Zomaar wat herkenbare situaties:
- Leerlingen kijken alleen maar naar cijfers
- Ik ben zoveel tijd kwijt met nakijken
- Ik heb het gevoel dat ik al het werk doe
Docenten en leerlingen ervaren veel toetsdruk en zien te weinig rendement van de hoeveelheid toetsen. Hoe kunt u zonder overvolle toetsroosters de motivatie voor leren verhogen? Hoe krijgen u en uw leerlingen goed zicht op wat er nog geleerd moet worden? Hoe stimuleert u de leerlingen tot zelfreflectie en meer eigenaarschap over het leren? En hoe kunt u effectiever differentiëren in de les? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces. In deze training krijgt u praktische handvatten om formatief toetsen in uw lessen in te zetten.
Wat leert u?
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Wat is formatief toetsen en waarom zou u het gebruiken?
- Hoe kunt u formatief toetsen in uw lessen inzetten? Verschillende voorbeelden, klein en groot, zonder en met ICT worden getoond en u ervaart enkele vormen van formatief toetsen ook zelf.
- Welke rol neemt u als docent aan bij formatief toetsen en hoe past u dit toe in de lessen?
- Feedback op uw eigen toepassing van formatief toetsen (tijdens bijeenkomst 2).
Voor wie?
Docenten vo en mbo
Wanneer en waar?
21 januari 2020 van 10:00 - 16:00 uur
3 maart 2020 van 9:30 - 13:00 uur
CPS Amersfoort
Nieuwe data
Praktische informatie
Een deel van de training is er gelegenheid tot uitwerking van voorbeelden in eigen materialen. Tussen de 2 bijeenkomsten past u minimaal 1 keer formatief toetsen toe in uw eigen les en u reflecteert op deze toepassing tijdens bijeenkomst 2.
Certificaat
Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname.
Deze training is gevalideerd door Lerarenportfolio voor 32 studiebelastinguren, onder aanbodcode 00700-98649.
Urenverdeling naar inhoud:
- Vakinhoudelijk 4
- (Vak)didactisch 28
- Pedagogisch -
- Overig -
Wat vonden anderen van deze training?
"Leuke en praktische cursus. Opbouw goed. Eerst een beetje theorie en daarna veel praktische oefeningen."
FRMTF