Activerende werkvormen en ICT voor mens- en maatschappijvakken
Heeft u regelmatig het gevoel dat u in uw lessen aan een dood paard zit te trekken?
- De leerlingen zitten er wel, maar staan niet ‘aan’.
- In leerlingenenquêtes krijgt u terug dat de leerlingen de lessen saai vinden.
- Het activeren en motiveren van leerlingen is een speerpunt bij u op school.
- U wilt zich gewoon verder ontwikkelen.
Hoe zet ik mijn leerlingen ‘aan’?
In deze training leert u hoe u met kleine ingrepen leerlingen voor de mens- en maatschappijvakken kunt activeren en motiveren, met andere woorden ‘aan’ kunt zetten. In de training wordt gewerkt met en vanuit de publicatie Activerende en passende werkvormen. Naar meer variatie en motivatie in de les.
Onderwerpen die geheel uitgewerkt worden voor toepassing in de praktijk van de mens- en maatschappijvakken:
- Hoe activeert u leerlingen
- Werkvormen kiezen vanuit doelstellingen en lesvoorbereiding (keuze uit 20 werkvormen waarmee de meest voorkomende les- en leerdoelen kunnen worden gerealiseerd)
- Belemmeringen en kansen (waar loopt u in de praktijk tegenaan en hoe dit op te lossen)
- Digitale werkvormen en didactiek
- Formatief evalueren met werkvormen
Wat leert u?
Door praktijkopdrachten in de trainingen uit te werken, deze toe te passen in de praktijk en hierop te reflecteren leert u hoe u met kleine ingrepen de lessen gevarieerder kunt maken en de leerlingen actief en gemotiveerd mee laat doen.
Concreet
U leert:
- Doelgericht werken
- 8 werkvormen en hun toepassingsmogelijkheden kennen
- Uw instructies effectief vormgeven
- 4 ICT-tools en hun toepassingsmogelijkheden kennen
- Formatief evalueren met werkvormen.
Voor wie?
Docenten van de mens- en maatschappijvakken voortgezet onderwijs, vmbo en mbo
Wanneer en waar?
15 april 2021 van 10.00 – 16.00 uur, CPS Amersfoort.
Praktische informatie
U krijgt bij deze training de publicatie Activerende en passende werkvormen., Naar meer variatie en motivatie in de les.
Wat vonden anderen van deze training?
- "Mijn instructies zijn veel duidelijker."
- "De leerlingen werken taakgerichter."
- "Ik weet nu echt hoe die werkvormen in elkaar zitten."
AAAA