Studiedag Formatief toetsen - online
Programma van Studiedag Formatief toetsen - online
Op vrijdag 13 november: | |
9:30 - 10:00 | Inloop |
10:00 - 10:30 | Opening en inleiding Formatief toetsen door Roel Vos |
10:30 - 10:45 | Pauze |
10:45 - 12:45 | Workshopronde 1 |
Ronde 1 - workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat? Door Bert Moonen | |
Ronde 1 - workshop 2: Werken vanuit leerdoelen Door Joke Koopman | |
12:45 - 13:30 | Lunchpauze |
13:30 - 15:30 | Workshopronde 2 |
Ronde 2 - workshop 2: Werken vanuit leerdoelen | |
Ronde 2 - workshop 3: Feedback geven bij formatief toetsen | |
Ronde 2 - workshop 4: Formatief toetsen met ICT | |
Ronde 2 - workshop 5: Gevolg van een formatieve toets: differentiatie |
-
Van 10:45 tot 12:45
Ronde 1 - workshop 1: Formatief toetsen in de les, hoe doe ik dat?
Door Bert MoonenVoor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches
Met formatief toetsen maak je niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is. Maar wanneer ben je formatief bezig? En hoe pas je het toe in de les? Antwoorden op deze vragen worden in deze workshop besproken. Daarna gaan we aan de slag om aan de hand van enkele technieken en werkvormen een toepassing van formatief toetsen te ontwerpen voor een les die je, bij wijze van spreken, een dag later al kunt geven.
-
Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches
Leerdoelen vormen het startpunt van het leerproces. Heldere en concrete leerdoelen zijn bovendien een belangrijk voorwaarde voor het eigenaarschap van je leerlingen over het leren. Maar hoe werk je effectief met leerdoelen? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen de relatie leggen tussen de leerdoelen en hun leeractiviteiten?
Aan het einde van deze workshop:
- Ken je technieken en werkvormen voor het delen en verhelderen van leerdoelen;
- Begrijp je hoe je leerdoelen en succescriteria effectief kunt inzetten in de formatieve toetscyclus;
- Heb je een lesidee uitgewerkt met toepassingen van het werken vanuit leerdoelen
-
Van 13:30 tot 15:30
Ronde 2 - workshop 2: Werken vanuit leerdoelen
Voor: docenten, afdelings-/teamleiders, coaches, schoolleiders, bestuurders en schoolcoaches
Leerdoelen vormen het startpunt van het leerproces. Heldere en concrete leerdoelen zijn bovendien een belangrijk voorwaarde voor het eigenaarschap van je leerlingen over het leren. Maar hoe werk je effectief met leerdoelen? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen de relatie leggen tussen de leerdoelen en hun leeractiviteiten?
Aan het einde van deze workshop:
- Ken je technieken en werkvormen voor het delen en verhelderen van leerdoelen;
- Begrijp je hoe je leerdoelen en succescriteria effectief kunt inzetten in de formatieve toetscyclus;
- Heb je een lesidee uitgewerkt met toepassingen van het werken vanuit leerdoelen
-
Van 13:30 tot 15:30
Ronde 2 - workshop 3: Feedback geven bij formatief toetsen
Voor: docenten vo en mbo
Alle informatie binnen de formatieve toetscyclus wordt gegeven door middel van feedback. Het organiseren van deze feedback is een taak van de docent, terwijl het geven van feedback zowel door de docent, de leerling als een klasgenoot kan worden gedaan. Maar hoe structureer je het geven van feedback? En welke vormen van feedback dragen bij aan effectief formatief toetsen?
In deze workshop verken je verschillende werkvormen, waarmee feedback op de diverse niveaus gegenereerd kunnen worden door de docent, leerling of klasgenoot en bedenk je een toepassing voor uw eigen lessen.
-
Van 13:30 tot 15:30
Ronde 2 - workshop 4: Formatief toetsen met ICT
Voor: docenten en afdelings- en teamleiders
Formatief toetsen kan met of zonder ICT. Er zijn tegenwoordig veel gratis ICT-middelen beschikbaar, die formatief toetsen kunnen vergemakkelijken. Bij het ontwerpen van een les maak je steeds de afweging of de voordelen van deze middelen opwegen tegen de eventuele nadelen. Welke ICT-middelen voegen echt iets toe aan je lessen? En hoe zet je ze dan formatief in? In deze workshop worden aan de hand van voorbeelden een aantal ICT-middelen behandeld en krijg je de gelegenheid om een idee uit te werken voor je eigen lessen.
Aan het einde van deze workshop:
- Ken je een aantal ICT-middelen om formatief toetsen in de les toe te passen
- Begrijp je hoe je ICT kunt inzetten bij formatief toetsen
- Heb je een uitwerking gemaakt van een lesidee met formatief toetsen
-
Van 13:30 tot 15:30
Ronde 2 - workshop 5: Gevolg van een formatieve toets: differentiatie
Voor: docenten en afdelings- en teamleiders
Het gevolg van een toets bepaalt of u formatief bezig bent. Als een toets verschillen tussen leerlingen zichtbaar maakt, dan is differentiatie een middel om met deze verschillen om te gaan. Welke differentiatievormen kun je toepassen in de les? En hoe organiseer je dat als gevolg van een formatieve toets? In deze workshop worden antwoorden op deze vragen besproken. Je krijgt inzicht in verschillende manieren om differentiatie toe te passen. Je kunt vervolgens kiezen uit het ontwerpen van een formatieve toets om verschillen zichtbaar te maken of een differentiatievorm om daar juist mee om te gaan.
Aan het einde van deze workshop:
- Weet je wat differentiatie in de les inhoudt;
- Weet je welke manieren van differentiatie je kunt toepassen;
- Weet je welke manieren van differentiatie je zou willen toepassen;
- Heb je een beknopte uitwerking van een formatieve toets of een differentiatiemanier gemaakt.