Sluiten

Zoeken in de website

Over Motiverend literatuuronderwijs anno nu

Motiverend literatuuronderwijs anno nu

Ervaar je weerstand bij het lezen van boeken voor jouw vak?

Of heb je het gevoel dat het lezen van boeken en literatuur in jouw lessen meer is gaan lijken op het trekken aan een dood paard? Als je literatuuronderwijs en extensief lezen ervaart als een moeizaam iets sta je zeker niet alleen. Deze training helpt je om bij het lezen van boeken minder te werken vanuit moetivatie en meer vanuit motivatie. 

Tijdens de training gaan we met elkaar aan de slag om te proberen de neergaande spiraal rond lezen te doorbreken. Dat doen we door met elkaar na te denken over thema’s rond de volgende vragen:

  • Hoe kan ik inzetten op leesmotivatie?
  • Hoe kan ik boeken en literatuur voor de leerling relevant maken?
  • Welke opdrachtvormen en (formatieve) toetsen kan ik gebruiken rond het lezen van boeken? 

Lezen van teksten en in het bijzonder van boeken is in het voortgezet onderwijs moeizaam

Onderzoek wijst uit dat de leesmotivatie van leerlingen vanaf de brugklas fors daalt, en dat het lezen van literaire werken als een obstakel wordt ervaren. Het gebrek aan leesmotivatie uit zich dan vervolgens in het omzeilen van het lezen van boeken, en het gebruik van online bronnen om het gebrek aan opgebouwde kennis te verdoezelen. 

Neergaande spiraal doorbreken

Tijdens de training gaan we met elkaar aan de slag om te proberen de neergaande spiraal van: weinig lezen – extrinsiek controlerend motiveren – weerzin tot lezen, te doorbreken. Hoe kun je literatuuronderwijs zodanig vormgeven dat er weer ruimte komt voor leesplezier? We bespreken de doorlopende leerlijn literatuur, verschillende mogelijkheden die er zijn om op een motiverende manier met literatuur te werken en welke mogelijkheden er zijn voor toetsing. 

Wat leer je?

  • Waarom is het lezen van boeken (nog steeds) relevant voor het (taal)onderwijs  anno 2020?
  • Welke aspecten van lezen beïnvloeden de motivatie van leerlingen en wat kun je daar tegenover zetten?
  • Hoe past literatuur bij een doorlopende leerlijn bij Nederlands of de moderne vreemde talen?
  • Hoe past literatuur bij het thema burgerschapsvorming?
  • Welke mogelijkheden zijn er om leerlingen op een effectief met literatuur aan het werk te zetten?
  • Hoe kun je literatuur verbinden met andere disciplines?
  • Werkvormen en opdrachten 

Voor wie?

Deze training is geschikt voor zowel docenten Nederlands als docenten moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs.

Wanneer en waar?

18 januari 2021, CPS te Amersfoort

Praktische informatie

Voorafgaand aan de training krijg je een voorbereidende opdracht toegestuurd waarvan de inhoud gebruikt wordt tijdens de training. 

Wat vonden anderen van deze training?

  • "Zelf inspiratie gekregen om te gaan lezen. We gaan nieuwe boeken aanschaffen en de leerlingen leestijd geven tijdens de lessen."
  • “Ik heb tools gekregen om mijn collega’s ervan te overtuigen dat we weer meer met boeken moeten doen.”
  • “Het was fijn om weer op een positieve manier naar het lezen van literatuur te kijken, en kansen te zien om leerlingen te helpen.”

 

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnameprijs € 367,00

Deel met anderen