Leergang leescoach en leesspecialist
Programma van Leergang Leescoach en leesspecialist
Dag 1, vrijdag 4 juni | |
9:30 - 15:30 | Module 1 - Dag 1 |
Dag 2, vrijdag 2 juli | |
9:30 - 15:30 | Module 1 - Dag 2 |
Dag 3, dinsdag 14 september | |
10:30 - 15:30 | Module 1 - Dag 3 |
Dag 4, woensdag 10 november | |
10:00 - 16:00 | Module 1 - Dag 4 |
Dag 5, donderdag 9 december | |
10:00 - 16:00 | Module 2 - Dag 1 |
Dag 6, woensdag 19 januari | |
10:00 - 16:00 | Module 2 - Dag 2 |
Dag 7, woensdag 16 februari | |
10:00 - 16:00 | Module 2 - Dag 3 |
Dag 8, woensdag 23 maart | |
10:00 - 16:00 | Module 3 - Dag 1 |
Dag 9, woensdag 20 april | |
10:00 - 16:00 | Module 3 - Dag 2 |
Dag 10, maandag 23 mei | |
10:00 - 16:00 | Module 3 - Dag 3 |
-
Van 9:30 tot 15:30
Module 1 - Dag 1
09.30 -10.00 uur: Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
10.00 – 11.00 uur: Presentatie ‘Zes elementen van effectief leesonderwijs’
11.00 – 12.30 uur: Verwerking: opdracht rond de 6 elementen
12.30 – 13.30 uur: Lunchpauze
13.30 – 14.00 uur: Presentatie ‘De Leescoach’
14.00- 15.00 uur: Verwerking: oefening met voorgesprek
15.00 – 15.45 uur: Invullen leescoachcompetentielijst
15.45 – 16.00 uur: Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 9:30 tot 15:30
Module 1 - Dag 2
09.30 – 09.45 uur: Start
09.45 – 10.15 uur: Inventarisatie actuele werkvragen
10.15 – 10.45 uur Terugblik en ‘Leescoach’
10.45 – 11.30 uur Inhoud: instructie met IGDI
11.30 – 12.30 uur: Inhoud: voorbereidende geletterdheid groep 1 en 2
12.30 - 13.30 uur: Lunch
13.30 – 14.30 uur: Coördinatie: aangeleverde leervragen
14.30 – 15.45 uur: Coaching: oefenen met observeren
15.45 – 16.00 uur: Evaluatie en huiswerk
-
Van 10:30 tot 15:30
Module 1 - Dag 3
10.30 -10.00 uur: Welkom en terugblik
- actuele vragen (max 15 minuten)
10.00 – 11.00 uur: Huiswerk
- eigen competenties leescoach, waar heb je naar gekeken met FB
- leervragen: waar ga je de komende twee bijeenkomsten voor?
- mogelijke vragen over boek Leescoach
11.00 - 12.30 uur: Inhoud/coördinator:
- Dataverzameling
- Herfstsignalering groep 3
- Interventies groep 3-8
12.30 – 13.30 uur: Lunchpauze
13.30 – 15.45 uur: Coaching: nagesprek
15.45 – 16.00 uur: Afsluiting en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 1 - Dag 4
10.30 – 10.00 uur: Welkom en start
- praktijkvoorbeeld
10.00 – 11.00 uur: Aandacht voor het huiswerk:
- de klassenobservatie met nagesprek
- vragen over Handboek Technisch Lezen
11.00 – 12.30 uur:Technisch lezen
- lezen in de bovenbouw
- toetskalender, met het oog op de toetsen in januari/februari
- stand van zaken: 6 elementen
12.30 – 13.30 uur: Lunch
13.30 – 14.30 uur: Leesbevordering (1)
- Chambers
14.30 – 15.30 uur Coaching
- de dramadriehoek (start)
15.30 - 16.00 uur: Afsluiting
- Huiswerk
- Evaluatie
- module 2 (woordenschat): korte inhoud
- praktijkvoorbeeld
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 2 - Dag 1
09.30 -10.00 uur: Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
10.00 – 11.00 uur: Presentatie woordenschat, theorie hoe leer ik woorden aan
11.00 – 12.30 uur: Verwerking: opdracht rond de 6 elementen
12.30 – 13.15 uur: Lunchpauze
13.30 – 14.00 uur: Presentatie woordenschat, de kracht van de selectie van woorden en wat betekent eigenaarschap voor leerlingen, omgaan met strategieën in woordenschat
14.00- 15.00 uur: Coach: verwerking: toetsen en de wintersignalering, oefenen met lastige reacties
15.00 – 15.45 uur: Invullen leescoachcompetentielijst
15.45 – 16.00 uur: Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 2 - Dag 2
09.30 – 09.45 uur: Start
09.45 – 10.15 uur: Inventarisatie actuele werkvragen
10.15 – 10.45 uur: feedbackgesprek en reflectie
10.45 – 11.30 uur: toetsen en de rol van coach
11.30 – 12.30 uur: Inhoud: woordenschat met accent op modelen
12.30 - 13.15 uur: Lunch
13.30 – 14.30 uur: Coördinatie: aangeleverde leervragen
14.30 – 15.45 uur: Coaching: lastige situaties, oefenen met feedback gesprekken
15.45 – 16.00 uur: Evaluatie en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 2 - Dag 3
09.30 – 09.45 uur: Start
09.45 – 10.15 uur: Inventarisatie actuele werkvragen en terugkoppeling huiswerk
10.15 – 10.45 uur: Coaching, gesprek met hulp van de 6 elementen
10.45 – 11.30 uur: Inhoud: Woordenschat, eigenaarschap voor de leerlingen
11.30 – 12.30 uur: coördinator woordenschat in de school en plaats in schoolontwikkeling
12.30 - 13.15 uur: Lunch
13.30 – 15.45 uur: dyslexie en de leescoach
15.45 – 16.00 uur: Evaluatie en huiswerk
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 3 - Dag 1
09.30 -10.00 uur: Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
10.00 – 11.00 uur: Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.
11.00 – 12.30 uur: Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap
12.30 – 13.15 uur: Lunchpauze
13.30 – 15.00 uur: Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback
15.00 – 15.45 uur: bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie
15.45 – 16.00 uur: Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 3 - Dag 2
09.30 -10.00 uur: Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag
10.00 – 11.00 uur: Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.
11.00 – 12.30 uur: Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap
12.30 – 13.15 uur: Lunchpauze
13.30 – 15.00 uur: Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback
15.00 – 15.45 uur: bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie
15.45 – 16.00 uur: Afsluiting, huiswerk en evaluatie
-
Van 10:00 tot 16:00
Module 3 - Dag 3
09.30 – 09.45 uur: Start
09.45 – 11.30 uur: Monitoren begrijpend lezen
11.30 – 12.30 uur: Coaching, borgen van opbrengsten
12.30 - 13.15 uur: Lunch
13.15 – 15.45 uur: leesplezier en motivatie
15.45 – 16.00 uur: Evaluatie en afsluiting