Spring naar mobiele navigatie

Programma van Leergang leescoach en leesspecialist

Leergang leescoach en leesspecialist

Programma van Leergang Leescoach en leesspecialist

Dag 1, vrijdag 4 juni
9:30 - 15:30 Module 1 - Dag 1
Dag 2, vrijdag 2 juli
9:30 - 15:30 Module 1 - Dag 2
Dag 3, dinsdag 14 september
10:30 - 15:30 Module 1 - Dag 3
Dag 4, woensdag 10 november
10:00 - 16:00 Module 1 - Dag 4
Dag 5, donderdag 9 december
10:00 - 16:00 Module 2 - Dag 1
Dag 6, woensdag 19 januari
10:00 - 16:00 Module 2 - Dag 2
Dag 7, woensdag 16 februari
10:00 - 16:00 Module 2 - Dag 3
Dag 8, woensdag 23 maart
10:00 - 16:00 Module 3 - Dag 1
Dag 9, woensdag 20 april
10:00 - 16:00 Module 3 - Dag 2
Dag 10, maandag 23 mei
10:00 - 16:00 Module 3 - Dag 3
  1. Van 9:30 tot 15:30

    Module 1 - Dag 1

    09.30    -10.00 uur: Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag

    10.00 – 11.00 uur: Presentatie ‘Zes elementen van effectief leesonderwijs’

    11.00 – 12.30 uur: Verwerking: opdracht rond de 6 elementen

    12.30 – 13.30 uur: Lunchpauze

    13.30 – 14.00 uur: Presentatie ‘De Leescoach’

    14.00- 15.00 uur: Verwerking: oefening met voorgesprek

    15.00 – 15.45 uur: Invullen leescoachcompetentielijst

     15.45 – 16.00 uur: Afsluiting, huiswerk en evaluatie

  2. Van 9:30 tot 15:30

    Module 1 - Dag 2

     09.30 – 09.45 uur: Start

    09.45 – 10.15 uur: Inventarisatie actuele werkvragen

    10.15 – 10.45 uur Terugblik en ‘Leescoach’

    10.45 – 11.30 uur Inhoud: instructie met IGDI

    11.30 – 12.30 uur: Inhoud: voorbereidende geletterdheid groep 1 en 2

    12.30 - 13.30 uur: Lunch

    13.30 – 14.30 uur: Coördinatie: aangeleverde leervragen

    14.30 – 15.45 uur: Coaching: oefenen met observeren

    15.45 – 16.00 uur: Evaluatie en huiswerk

  3. Van 10:30 tot 15:30

    Module 1 - Dag 3

    10.30 -10.00 uur: Welkom en terugblik

    • actuele vragen (max 15  minuten)

    10.00 – 11.00 uur: Huiswerk 

    • eigen competenties  leescoach, waar heb je naar gekeken met FB
    • leervragen: waar ga je de komende twee bijeenkomsten voor?
    • mogelijke vragen over boek Leescoach

     11.00 - 12.30 uur: Inhoud/coördinator:

    • Dataverzameling
    • Herfstsignalering groep 3
    • Interventies groep 3-8

    12.30 – 13.30 uur:  Lunchpauze

    13.30 – 15.45 uur: Coaching: nagesprek

     15.45 – 16.00 uur: Afsluiting en huiswerk

     

  4. Van 10:00 tot 16:00

    Module 1 - Dag 4

    10.30 – 10.00 uur: Welkom en start

    • praktijkvoorbeeld 

    10.00 – 11.00 uur: Aandacht voor het huiswerk:

    • de klassenobservatie met nagesprek
    • vragen over Handboek Technisch Lezen

    11.00 – 12.30  uur:Technisch lezen

    • lezen in de bovenbouw
    • toetskalender, met het oog op de toetsen in januari/februari
    • stand van zaken: 6 elementen 

    12.30 – 13.30 uur: Lunch

    13.30 – 14.30  uur: Leesbevordering (1)

    • Chambers

     14.30 – 15.30  uur Coaching

    • de dramadriehoek (start)

    15.30  - 16.00 uur: Afsluiting

    • Huiswerk
    • Evaluatie
    • module 2 (woordenschat): korte inhoud
  5. Van 10:00 tot 16:00

    Module 2 - Dag 1

    09.30    -10.00 uur:       Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag

    10.00 – 11.00 uur:         Presentatie woordenschat, theorie hoe leer ik woorden aan

    11.00 – 12.30 uur:         Verwerking: opdracht rond de 6 elementen

    12.30 – 13.15 uur:         Lunchpauze

    13.30 – 14.00 uur:         Presentatie woordenschat, de kracht van de selectie van woorden en wat betekent eigenaarschap voor leerlingen,                                                    omgaan met strategieën in woordenschat

    14.00- 15.00 uur:          Coach: verwerking: toetsen en de wintersignalering, oefenen met lastige reacties

    15.00 – 15.45 uur:         Invullen leescoachcompetentielijst

    15.45 – 16.00 uur:         Afsluiting, huiswerk en evaluatie

  6. Van 10:00 tot 16:00

    Module 2 - Dag 2

    09.30 – 09.45 uur:         Start

    09.45 – 10.15 uur:         Inventarisatie actuele werkvragen

    10.15 – 10.45 uur:         feedbackgesprek en reflectie

    10.45 – 11.30 uur:         toetsen en de rol van coach

    11.30 – 12.30 uur:         Inhoud: woordenschat met accent op modelen

    12.30 - 13.15 uur:         Lunch

    13.30 – 14.30 uur:         Coördinatie: aangeleverde leervragen

    14.30 – 15.45 uur:         Coaching: lastige situaties, oefenen met feedback gesprekken

     15.45 – 16.00 uur:         Evaluatie en huiswerk

  7. Van 10:00 tot 16:00

    Module 2 - Dag 3

    09.30 – 09.45 uur:         Start

    09.45 – 10.15 uur:         Inventarisatie actuele werkvragen en terugkoppeling huiswerk

    10.15 – 10.45 uur:         Coaching, gesprek met hulp van de 6 elementen

    10.45 – 11.30 uur:         Inhoud: Woordenschat, eigenaarschap voor de leerlingen

    11.30 – 12.30 uur:         coördinator woordenschat in de school en plaats in schoolontwikkeling

     12.30 - 13.15 uur:         Lunch

     13.30 – 15.45 uur:         dyslexie en de leescoach

     15.45 – 16.00 uur:         Evaluatie en huiswerk

  8. Van 10:00 tot 16:00

    Module 3 - Dag 1

    09.30    -10.00 uur:       Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag

    10.00 – 11.00 uur:         Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een  middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.  

    11.00 – 12.30 uur:         Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap

    12.30 – 13.15 uur:         Lunchpauze

    13.30 – 15.00 uur:         Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback

    15.00 – 15.45 uur:         bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie

    15.45 – 16.00 uur:         Afsluiting, huiswerk en evaluatie

  9. Van 10:00 tot 16:00

    Module 3 - Dag 2

     

    09.30    -10.00 uur:       Welkom, voorstellen, doelen van de cursus en van vandaag

    10.00 – 11.00 uur:         Presentatie begrijpend luisteren en accent voor interactief voorlezen, een  middel om met kleuters kansen te creëren voor oefenen met begrijpend luisteren.  

    11.00 – 12.30 uur:         Coaching; een goede leesles, inhoud van strategieën, opdracht maken van een mindmap

    12.30 – 13.15 uur:         Lunchpauze

    13.30 – 15.00 uur:         Borgen: coachen een gesprek voeren, observeren en in nagesprek aanbieden van interventies voor feedback

    15.00 – 15.45 uur:         bespreken van uitgevoerde gesprek als opdracht tussen leerkracht en leescoach, noteren van top en tip, reflectie

     15.45 – 16.00 uur:         Afsluiting, huiswerk en evaluatie

  10. Van 10:00 tot 16:00

    Module 3 - Dag 3

    09.30 – 09.45 uur: Start

    09.45 – 11.30 uur: Monitoren begrijpend lezen

    11.30 – 12.30 uur: Coaching, borgen van opbrengsten

    12.30 - 13.15 uur: Lunch

    13.15 – 15.45 uur: leesplezier en motivatie

    15.45 – 16.00 uur: Evaluatie en afsluiting

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnameprijs € 2.976,00

Inclusief de publicaties:

  • Handboek Technisch Lezen in het basisonderwijs
  • Woordenschat, meer dan woorden leren
  • Lezen ... Denken ... Begrijpen! 

Heb je vragen?

Zoek in de website