Spring naar mobiele navigatie

Over Eigenaarschap vergroten met executieve functies

Eigenaarschap vergroten met executieve functies

Executieve functies versterken leersucces  

Uit onderzoek blijkt dat executieve functies voorwaardelijk zijn voor het leren en in hoge mate leersucces bepalen. Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?  

Executieve functies voor zelfsturing en leren leren

Executieve of zelfregulerende functies zijn denkprocessen (functies) die het uitvoeren (de executie) van een leertaak, én het uitvoeren van sociaal en doelgericht gedrag reguleren. Zij zorgen voor het goed organiseren, plannen en starten van een leertaak. Én dat een leerling doelgericht de aandacht kan volhouden, impulsen beheersen en emoties leert reguleren tijdens de uitvoering van de taak. Daarnaast zorgen zij voor flexibiliteit, veerkracht zodat leerlingen zich aan kunnen passen, gedrag veranderen als dit nodig is. Zoals plannen herzien bij tegenslag of aanpassen aan de maatregelen als de omgeving dat vraagt, zoals bij de coronapandemie.  

Eigenaarschap creëren hoe doe je dat?  

  • Leer een leerling plannen én zelfsturen op de uitvoering van een leertaak 

  • Leer een leerling weerstand bieden aan afleiding, impulsen zodat ze zich blijven concentreren 

  • Leer een leerling zelfregulatie van zijn gedrag met executieve/ zelfregulerende functies 

Deze cursusdag geeft tools hoe je het eigenaarschap bij leerlingen kunt versterken door de inzet van executieve/zelfregulerende functies.  

Wat leer je? 

  • Eigenaarschap bij leerlingen vergroten begint bij jezelf.  
  • Vóór de cursusdag stel je je eigen beginsituatie en doel vast

Na afloop van deze training: 

Weet je: 

  • Wat executieve functies zijn en hoe je deze zelf kunt inzetten in je les 

  • Welke zelfregulerende- executieve functies nodig zijn om zelf je leren te kunnen reguleren, eigenaar te zijn van je leerproces 

  • Waarom het werkgeheugen belangrijk is en wat de relatie is met leren en cognitie 

Kun je: 

  • Executieve functies herkennen en versterken bij je leerlingen 

  • Eigenaarschap en zelfsturing versterken door de executieve functies expliciet in te zetten in een les 

Voor wie?

Leraren vo en mbo

Wanneer en waar?

4 juni 2021 van 10.30 - 16.30 uur, CPS Amersfoort

Praktische informatie

  • Voorbereiding: ter voorbereiding ontvangt u een hand out over de executieve functies en stelt u uw persoonlijke leervraag vast.
  • Maximale groepsgrootte 18 personen

Wat vonden anderen van deze training?

  • "Nuttig vooral de positieve insteek."
  • "Bruikbaar op elk niveau binnen de school. Zowel in je les als voor de algehele organisatie van de school. Leuk om met collega´s van andere scholen informatie/ervaringen uit te kunnen wisselen."

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 397,00

Inclusief het boek De zesde rol van de leraar, De leercoach

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website