Spring naar mobiele navigatie

Over Congres Zelfregulerend leren

Congres Zelfregulerend leren

Zet jongeren op voorsprong

Zelfregulerend leren

Onderzoek (o.a. bron EEF en NPO) toont aan dat ontwikkelde metacognitie en zelfregulatie een groot effect hebben op effectief leren en gericht handelen. Wat zit er achter deze vaktaal? Is zelfregulatie aan te leren door jongeren? Is het praktisch haalbaar voor docenten om zelfregulerend leren te begeleiden in de klas?

Bij zelfregulerend leren zet je je hersenen pas echt goed aan het werk!

Veel scholen willen meer aandacht besteden aan het bevorderen van het zelfregulerend vermogen van leerlingen/studenten. Zelfregulatie is een controlerende en aansturende werking van ons brein welke door training dagelijks verder te ontwikkelen en te verfijnen is, onafhankelijk van het intelligentieniveau. 

Praktisch aan de slag gaan met zelfregulatie geeft jongeren een flinke voorsprong ten opzichte van leeftijdsgenoten waarbij deze executieve hersenfuncties niet worden gestimuleerd. Het betekent dat leerlingen:

  • Hun sterke punten én hun beperkingen kennen
  • Persoonlijke doelen kunnen stellen
  • Eigen gedrag en prestaties kunnen monitoren en evalueren
  • Gemotiveerd zijn om hun aanpak te verbeteren

Een uitgebalanceerde mix van theorie en praktijk

In de plenaire ochtendlezing neemt Prof. dr. Maarten Vansteenkiste (Universiteit van Gent) ons mee in de wereld van 'moeten versus willen'; de rol van een motiverende docentenstijl en een stevig verankerd intern kompas.

Aan bod komen:

  • Zelfregulerende leerstrategieën
  • Eigenaarschap en aansturing
  • Uitstelgedrag van jongeren én hun kernkwaliteiten
  • Metacognitieve vaardigheden bij online en offline leren
  • Motivatie, zelfbeeld, zelfinschatting en reflectie

Ook neem je gedurende de dag tweemaal interactief deel aan een ruim aanbod aan workshops welke worden verzorgd door trainers van CPS en Driestar Educatief. Er is een keuze te maken uit uiteenlopende onderwerpen gerelateerd aan zelfregulatie. Van eigenaarschap met executieve functies en pedagogisch coachen van vakgericht coachen tot krachtgericht omgaan met uitstelgedrag. Ook motivatie, formatief toetsen in de les, zelfbeeld en kernkwaliteiten en zelfregulerend leren binnen docententeams behoren tot de mogelijkheden. 

Voor wie?

De focus ligt op concrete handvatten voor docenten, mentoren, coaches, leidinggevenden en anderen die dagelijks leerlingen en studenten begeleiden in het voortgezet onderwijs en MBO tot prachtige jongeren die zelfstandig hun weg zullen vinden in de moderne samenleving.

Wanneer en waar?

  • 18 november 2021, 9.30 - 16.30 uur
  • Locatie: Driestar Educatief in Gouda (zie tab locatie)

Samenwerking

Het  Congres Zelfregulerend leren is een samenwerking van CPS en Driestar educatief.

logo_12d0370175b7f4202aeb52f6e04c32a0

logo-driestar-educatief

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 367,00

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website