Spring naar mobiele navigatie

Over Congres Zelfregulerend leren

Congres Zelfregulerend leren

Zet jongeren op voorsprong

Zelfregulerend leren

Veel scholen willen meer aandacht besteden aan het bevorderen van zelfregulatie van leerlingen/studenten. Zelfregulatie is een controlerende en aansturende werking van ons brein welke door training dagelijks verder te ontwikkelen en te verfijnen is, onafhankelijk van het intelligentieniveau.  

Praktisch aan de slag gaan met zelfregulatie geeft jongeren een flinke voorsprong ten opzichte van leeftijdsgenoten waarbij deze executieve hersenfuncties niet worden gestimuleerd. Het betekent dat leerlingen: 

  • Initiatief nemen

  • Persoonlijke doelen kunnen stellen 

  • Eigen gedrag en prestaties kunnen monitoren en evalueren 

  • Gemotiveerd zijn om hun leeraanpak te verbeteren 

Bij zelfregulerend leren zet je je hersenen pas echt goed aan het werk!

Zelfregulerend leren is een samenspel tussen (meta)cognitieve-, motivationele- en gedragsmatige leerstrategieën die een leerling inzet om zijn leerdoelen te bereiken.  
In de plenaire ochtendlezing neemt Prof. dr. Maarten Vansteenkiste (Universiteit van Gent) ons mee in de wereld van 'moeten versus willen'; de rol van een motiverende docentenstijl en een stevig verankerd intern kompas.

Aan bod komen: 

  • Zelfregulerende leerstrategieën 

  • Eigenaarschap en aansturing 

  • Uitstelgedrag van jongeren én hun kernkwaliteiten 

  • Metacognitieve vaardigheden bij online en offline leren 

  • Motivatie, zelfbeeld, zelfinschatting en reflectie 

De middag start met een interactieve lezing hoe je met de zeven eigenschappen van Stephen Covey jongeren eigenschappen meegeeft waarmee zij zelf proactief hun leren en leven reguleren. 

Tijdens de dag neem je tweemaal interactief deel aan een ruim aanbod van workshops die worden verzorgd door trainers van CPS en Driestar Educatief. Er is keuze uit uiteenlopende onderwerpen gerelateerd aan zelfregulatie en zelfregulerend leren. Van eigenaarschap met executieve functies tot pedagogisch coachen en van vakgericht coachen tot krachtgericht omgaan met uitstelgedrag. Ook motivatie, zelfbeeld en kernkwaliteiten en zelfregulerend leren binnen docententeams behoren tot de mogelijkheden.

Voor wie?

De focus ligt op concrete handvatten voor docenten, mentoren, coaches, leidinggevenden en anderen die dagelijks leerlingen en studenten begeleiden in het voortgezet onderwijs en mbo tot prachtige jongeren die zelfstandig hun weg zullen vinden in de moderne samenleving.

Wanneer en waar?

  • 18 november 2021, 9.30 - 16.30 uur
  • Locatie: Driestar Educatief in Gouda (zie tab locatie)

Coronatoegangsbewijs
Belangrijk is dat we elkaar veilig kunnen ontmoeten op het congres. Dit betekent dat je voor deelname aan het congres in het bezit moet zijn van een coronatoegangsbewijs. Dit bewijs is op 3 manieren verkrijgbaar: klik hier voor meer informatie. Hierdoor hoef je geen rekening meer te houden met de 1,5 meter afstandsregel. Uiteraard vragen we je nog steeds om een gepaste omgang met andere deelnemers.

Om aan de regels van de gastheer (HBO) tegemoet te komen, vragen wij je een mondkapje te dragen als je je verplaatst in de gangen en openbare ruimtes.

Samenwerking

Het Congres Zelfregulerend leren is een samenwerking van CPS en Driestar educatief.

logo_12d0370175b7f4202aeb52f6e04c32a0

logo-driestar-educatief

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 367,00

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website