Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Programma van De leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Dag 1, dinsdag 5 oktober | |
9:30 - 12:30 | Bouwsteen 1: De leercoach in een flexibele zelfgestuurde leeromgeving |
13:15 - 16:30 | Bouwsteen 2: Zelfregulerend leren en de rol van leercoach, bouwen aan vertrouwen |
Dag 2, dinsdag 2 november | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 3: Vakdidactisch coachen, bouwen aan zelfsturing van het leerproces |
Dag 3, donderdag 13 januari | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 4: Pedagogisch coachen, bouwen aan zelfcontrole van de leerhouding |
Dag 4, woensdag 16 maart | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 5: Coachen op zelfregulatie, bouwen aan zelfregulering in de context |
Dag 5, donderdag 19 mei | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 6: Gepersonaliseerde (leer)coachgesprekken in een zelfgestuurde leeromgeving |
-
Van 9:30 tot 12:30
Bouwsteen 1: De leercoach in een flexibele zelfgestuurde leeromgeving
- Eindopdracht, verkennen van persoonlijke leervragen en leerdoelen
- Leer je eigen stijl van coachen kennen; zelfevaluatie op de rol van leercoach
- Ontdek de pijlers van een flexibele zelfgestuurde leeromgeving (de rol van ontwerper)
-
Van 13:15 tot 16:30
Bouwsteen 2: Zelfregulerend leren en de rol van leercoach, bouwen aan vertrouwen
- Ontdek de vijf praktijkprincipes van de leercoach, basishouding en coachvaardigheden
- Stel je visie, professionele norm van zelfregulerend leren en leercoaching vast
- Leer leerlingen eigenaarschap, de verantwoordelijkheid van hun leerproces op zich te nemen
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 3: Vakdidactisch coachen, bouwen aan zelfsturing van het leerproces
- Leer zelfsturing herkennen en versterken met zes metacognitieve leerstrategieën
- Leer zelfsturing inzetten in een leertaak, les, project
- Ontwikkel coachingsvaardigheden als denkstimulerende vragen stellen, aanwijzingen en feedup, feedback, feedforward geven
- Na; voer een vakdidactisch leercoachgesprek
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 5: Coachen op zelfregulatie, bouwen aan zelfregulering in de context
- Leer autonomie ondersteunend begeleiden en coachen op zelfregulerende leerstrategieën
- Ontwerp rubrics voor zelfevaluatie en zelfmonitoring.
- Leer empathie en flexibiliteit te versterken voor samenwerking, zelfregulatie in de context.
- Na; voer een leercoachgesprek gericht op eigenaarschap en zelfregulatie
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 6: Gepersonaliseerde (leer)coachgesprekken in een zelfgestuurde leeromgeving
- Leer een impactvol persoonlijk leercoachgesprek te voeren met de vijf fasen het ABCDE van de leercoach.
- Ontdek het effect van start- en driehoeksgesprekken met ouders
- Toon uw ontwikkeling, impact als leercoach aan. Laat zien hoe uw gedragsrepertoire, mindset als leercoach er nu uitziet