Spring naar mobiele navigatie

Over Klassenmanagement: greep op de groep

Klassenmanagement: greep op de groep

Hoe is het met uw klassenmanagement?

Organiseren en communiceren zijn belangrijke vaardigheden in het managen van een klas. Klassenmanagement zorgt voor veiligheid en voorspelbaarheid in de les. Rust, respect, betrokkenheid zijn belangrijke factoren voor de sfeer waarin je lesgeeft. Sluiten je organisatorische, pedagogische en communicatieve vaardigheden nog aan op de praktijk van het lesgeven en begeleiden? De tweedaagse training 'Klassenmanagement: greep op de groep' biedt inspirerende momenten voor zelfreflectie. Je krijgt concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden aangereikt om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.

Je eigen uitdagingen helder maken

Je werkt vanuit je eigen ervaring. Je deinst niet terug voor zelfreflectie om vragen die bij jou leven beantwoord te krijgen en je eigen uitdagingen helder te maken. Je gaat concreet aan de slag met die uitdagingen. Door oplossingen te bedenken en uit te werken, je eigen visie te ontwikkelen en je klassenmanagent te verbeteren.

Thema’s die aan de orde kunnen komen, zijn onder meer:

  • Basisprincipes van effectief pedagogisch handelen
  • Communicatiepatronen in de les
  • Werken met interventies
  • Eigen communicatiestijl verbeteren
  • Samenwerking met leerlingen
  • Grenzen stellen
  • Gericht feedback geven
  • Leservaringen delen 

Wat leer je?

De training heeft een sterk interactief karakter. Met veel ruimte voor uitwisselen en ervaringen delen. We spreken met elkaar over alles wat in de klassen gebeurt, vooral de minder effectieve momenten onderzoeken we met elkaar. Waardoor ontstaan patronen die het didactische klimaat in de klas verstoren? Hoe komt het dat je de aandacht niet weet vast te houden? Wat doet routine met onze eigen motivatie en die van leerlingen? Sluit je aanpak voldoende aan bij de belevingswereld en behoeften van de huidige generatie leerlingen?

Tijdens deze training krijg je inzicht in eigen handelen in de klas, leer je aan de hand van praktische tips interventies toe te passen die werken en effect hebben. Je wordt vaardiger in de communicatie met pubers en weet situaties om te buigen naar een positieve sfeer in de klas.

Voor wie?

Inspirerende eyeopener voor (beginnende) docenten, zij-instromers, teamleiders en mentoren in het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Wanneer en waar?

11 februari en 15 maart 2022, van 10.00 - 16.00 uur, CPS Amersfoort

Praktische informatie

  • De eerste bijeenkomst is een afwisseling van korte stukjes ‘theorie’ waarin we vooral veel praten met elkaar. De tweede bijeenkomst heeft minder een theoretisch en meer een praktisch karakter. We gaan dan aan de slag met concrete oefeningen om negatieve patronen te doorbreken en om te buigen naar meer effectieve werkwijzen. Allerlei uitdagende of lastige situaties waar je mee te maken hebt passeren de revue, worden besproken en vooral ook geoefend.
  • Op de tweede cursusdag breng je het geleerde in de praktijk door oefeningen met een acteur.
  • Je ontvangt bij deze training de publicaties 'De vijf rollen van de leraar' en 'De zesde rol van de leraar'. 

Wat vonden anderen van deze training? 

  • 'Bruikbare informatie ontvangen, met bijbehorende praktijkvoorbeelden.Het rollenspel was nuttig, want hiermee kon de besproken theorie toegepast worden.'
  • 'Prima training. De vertaling naar de praktijk moet ik zelf nog grotendeels gaan maken. Dus dat zal in stapjes gaan.'

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 797,00

Inclusief de boekenset De vijf rollen van de leraar en De zesde rol van de leraar

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website