Spring naar mobiele navigatie

Over Taal, (puber)brein en lesgeven

Taal, (puber)brein en lesgeven

Taal, (puber)brein en lesgeven

  • Wat is ‘nice to know’ en wat ís ‘need tot know’ over taal, brein, leren en lesgeven?
  • Wat hebben taal, brein, leren en lesgeven met elkaar te maken en hoe beïnvloeden ze elkaar?
  • Hoe stimuleert breindidactiek tijdens de les de taalontwikkeling en het leren van een leerling?
  • Welke activiteiten en werkvormen dragen bij aan een breinvriendelijke en tegelijkertijd effectieve talige les?

Wat aandacht krijgt groeit

Taal is voorwaarde, middel en doel van leren. Op social media wordt veel aandacht besteed aan het effect van Covid en de lockdown op het leren van de leerlingen. Wat is die invloed precies en op welke manier speelt de taalvaardigheid van de leerling bij dat effect ook een rol? Door breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het (puber)brein op de ontwikkeling van de taalvaardigheid van  leerlingen en hun leren.

In deze training krijg je inzicht in de samenhang tussen taal, brein, leren en lesgeven in die unieke periode van de pubertijd waarin het (puber)brein van de leerling zich nog volop ontwikkelt. Hoe komt het dat sommige leerlingen moeite hebben en houden met hun taalontwikkeling en anderen helemaal niet? Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes? Wat kan je als docent doen om bij alle leerlingen de taalvaardigheid te stimuleren? Welke breinprincipes en breindidactiek zijn daarbij van belang?  

Om na Covid leervertragingen voor leerlingen zo veel mogelijk te voorkomen is het ontwerpen van een goede les, waarin bovenstaande aandacht heeft, van belang.

Wat leer je?

  • Je krijgt inzicht in (puber)brein en de samenhang daartussen voor het leren van de leerling en het lesgeven.
  • Je krijgt inzicht in verschillen tussen brein- en taalontwikkeling van jongens en meisjes in deze unieke periode.
  • Je krijgt kennis van breindidactiek en samenhang met de taalontwikkeling tijdens de pubertijd.
  • Je krijgt handvatten, werkvormen en praktische tips om in te zetten bij het ontwerp van een effectieve les waarin bovenstaande wordt verwerkt.

Voor wie?

Docenten vo die:

  • geïnteresseerd zijn in breinontwikkeling van de leerlingen en de mogelijke invloed daarvan op de taalvaardigheid van de leerling; 
  • de taalvaardigheid van de leerling ervaren als een struikelblok voor het leren van de leerling;
  •  hun lessen taalbewuster willen ontwerpen en geven.

Wanneer en waar?

De training vindt plaats op 12 april van 10.15 – 16.15 uur in Amersfoort.

Aanmelden

U kunt zich nog aanmelden. Komt u ook?

Ja, ik wil me aanmelden

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 367,00

Deelnemersprijs 'Taal, brein, leren en lesgeven' is inclusief benodigde materialen en een door CPS verzorgde lunch. 

Deel met anderen

Heb je vragen?

Zoek in de website