Spring naar mobiele navigatie

Over Teamcoaching

Teamcoaching

Haal meer resultaat uit teams!

Denk je weleens bij jezelf:

  • Hoe doe ik dat in mijn team: sturen op vertrouwen i.p.v. op controle?
  • In mijn projectgroep zegt men 'ja', maar doet men mee?
  • Waarom zakken we in mijn team na een enthousiast begin altijd weg?

Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen

In het onderwijs is een verschuiving gaande van de professionele ruimte. Schoolleiders en leidinggevenden trekken zich vanuit een visie van gedeeld of gespreid leiderschap deels terug uit het directe aansturen van teams rond het primaire proces, project- en onderwijswerkgroepen. Zij laten het werk in en rondom de klas meer het domein van lerarenteams, coördinatoren en projectleiders die leidinggeven aan een groep collega’s die samen een onderwijsvernieuwing voorbereiden of een verbetertraject doorlopen. Om die lerarenteams, project- en werkgroepen effectief te laten functioneren, is meer nodig dan een terugtrekkende beweging. Het vraagt om een andere balans in de rollen van degene die de groep of het team leidt: duidelijk leiden (vanuit een visie), minder managen, meer coachen.

De training ‘Teamcoaching’ legt een accent op die laatste rol. Vanuit een coachende rol kijk je anders naar je team of projectgroep. De focus ligt op het op gang brengen van beweging, beïnvloeden van teamprocessen en eigenaarschap daarbinnen. Dat roept vragen op als:

  • Hoe krijg ik zicht op hoe mijn team of projectgroep functioneert en zich ontwikkelt?
  • Op welke manier kan ik teamprocessen beïnvloeden en eigenaarschap van de teamleden vergroten?
  • Hoe kan ik mijn team sturen door los te laten?
  • Hoe kan ik omgaan met conflicten in de groep?

Je bent daarbij steeds je eigen instrument. Je ontwikkelt, vanuit een coachende rol, vaardigheden in het omgaan met je team of projectgroep en breidt ze uit. Hiermee kun je bijdragen aan meer en duurzame resultaten van teamwork bij jou op school. De eigen praktijksituatie op school is dan ook steeds uitgangspunt voor oefeningen en aanvullende inzichten uit literatuur.

Wat leer je?

Na de training ‘Teamcoaching’:

  • Kun je beter een teamcoachende rol innemen
  • Heb je geleerd anders te kijken naar je team
  • Heb je meer zicht op teamprocessen en interactie
  • Ben je vaardiger in:
    • Het begeleiden en beïnvloeden van teamprocessen en -dynamiek
    • Het omgaan met conflicten in een groep
    • Het vergroten van eigenaarschap in het team

Voor wie?

(Kern)teamleiders, afdelingsleiders, coördinatoren, intern begeleiders, leraren met ambitie, vakgroepvoorzitters, projectleiders, werkgroepleiders, schoolleiders en directeuren. in po, vo en mbo,
Iedereen in po, vo en mbo die zich herkent in “ik geef leiding aan een groep die …”

Werken met een team of (project)groep in de praktijk is een vereiste; enige ervaring met/vaardigheden in coaching zijn een pré.

Wanneer en waar?

Dag 1: 23 september 2022
Dag 2: 4 november 2022
Dag 3: 12 december 2022

Van 9.30 – 16.00 uur, CPS Amersfoort

Praktische informatie

  • In de training komen theorie en praktijk van het werken met teams, mede aan de hand van oefening met de eigen schoolpraktijk, aan bod.
  • Ter voorbereiding is er per bijeenkomst een kleine hoeveelheid leeswerk. Tussen de bijeenkomsten door probeer je het geleerde uit in de praktijk en schrijf je korte reflecties daarop. Deze neem je mee naar de bijeenkomsten.
  • Iedere deelnemer brengt tenminste één keer een eigen praktijksituatie in waarmee geoefend wordt. Overige deelnemers nemen dan een rol uit het team in.

Wat vonden anderen van deze training?

  • "Opbouw van de 3 bijeenkomsten is duidelijk, ook direct toepasbaar in de praktijk."
  • "De hoeveelheid huiswerk was prima. Niet te veel, maar wel genoeg om verder te kunnen met de volgende cursusdag."
  • "Als er een praktijkvoorbeeld kwam, dan werden goede tips/handvaten gegeven die je zelf ook in je eigen praktijk kan gebruiken.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Heb je vragen?

Zoek in de website