Effectieve rekenlessen voor talige sommen
Taalvaardigheid nodig voor rekenen
Het rekenonderwijs bevat veel opgaven in een talige context: contextsommen. Taal speelt dan ook een grote rol bij het behalen van goede rekenresultaten. Vaak lukt het leerlingen om kale rekensommen foutloos op te lossen. Zodra de som echter in een talige context geplaatst wordt, lopen veel leerlingen vast. Beperkte taalvaardigheid belemmert dus de rekenresultaten. Heb je als leerkracht moeite met deze talige aspecten in je rekenonderwijs en heb je behoefte aan meer tools en inzichten? Dan kan deze training je helpen.
Belang van contextsommen
In deze training krijg je meer inzicht in talige rekensommen. Zo komt eerst het belang van deze contextsommen aan bod. Je leert, vanuit een theoretische basis, goede didactische keuzes te maken en leerlingen te ondersteunen en begeleiden bij talige rekensommen.
Benodigde vaardigheden voor contextsommen
Je verwerft kennis over welke vaardigheden leerlingen nodig hebben om talige rekensommen op te lossen. Je leert tijdens deze cursus hoe je zowel het handelingsmodel als het drieslagmodel hierbij kunt inzetten. Aan het einde van de training vertaal je alle opgedane kennis naar een praktisch rekenlesontwerp, inclusief contextsommen, passend bij de methodiek van jouw eigen school.
Wat leer je?
- Belang van contextsommen
- Vaardigheden die leerlingen nodig hebben voor talige rekensommen
- Didactische handvatten om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden
- Praktische inzichten in het ontwerpen van effectieve rekenlessen
- Vanuit je eigen rekenmethodiek de juiste didactische beslissingen nemen
Voor wie?
Leerkrachten, ondersteunend personeel, remedial teachers, intern begeleiders en rekencoördinatoren in het primair onderwijs
Wanneer en waar?
- Dinsdag 14 november 2023, 10.00 - 16.00 uur
- CPS Amersfoort
Praktische informatie
Tijdens de training is het van belang dat je de eigen rekenmethodiek, digitaal of op papier, beschikbaar hebt.
Meer weten?
Training mondelinge taalvaardigheid ontwikkelen met Oracy
Training doelgericht werken met leerlijnen
Training passende perspectieven voor specifieke onderwijsbehoeften