Filter op:
- Gefilterd op:
- PO
- VO
- Het jonge kind
- Taal
- Rekenen
Als schoolleider of intern begeleider kunt u leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
Heb je de afgelopen periode vaak keuzes moeten maken in je aanbod van taal en rekenen en zou je inzicht willen hebben in de opbouw van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen om beredeneerde keuzes te kunnen maken?
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
In de driedaagse module 1 gaan we dieper in op hoe je bij het jonge kind in de context van spel aandacht kan besteden aan de taalontwikkeling.
In deze intensieve, zevendaagse leergang krijg je alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.
Praten en luisteren doen we de hele dag. Toch is het niet zo dat iedereen dit ook vanzelfsprekend goed kan. Ruzies, kinderen die niet kunnen uitleggen wat ze niet begrijpen, die niet durven uit te spreken wat ze denken: voorbeelden waaruit blijkt dat effectief kunnen praten en luisteren geen aangeboren vaardigheden zijn. Als kind moet je deze eerst leren door veel te oefenen.
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
Je verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan je centrale rol als leesspecialist.
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey) voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Een taalbeleidsplan opstellen, maar…
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
In de vierdaagse module 2 ligt de focus op het taal-leesonderwijs in groep 4 t/m 8.
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
Taal is voorwaarde, middel en doel van leren. Op social media wordt veel aandacht besteed aan het effect van Covid en de lockdown op het leren van de leerlingen. Wat is die invloed precies en op welke manier speelt de taalvaardigheid van de leerling bij dat effect ook een rol? Door breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het (puber)brein op de ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en hun leren.
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens.