CPS Academie en Covid-19
Wij geven onze trainingen in navolging van de actuele maatregelen tot tenminste 9 februari uitsluitend online.
Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met CPS Academie academie@cps.nl of [033] 453 43 03.
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
Online training
Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
Online training
Bereid uw leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
Online training
Je leert welke aspecten bij het leesonderwijs ertoe doen en dat het volgen van leesontwikkeling meer is dan het afnemen van DMT- en AVI-toetsen. Vloeiend lezen, leesinstructie en het organiseren van motiverende leesactiviteiten komen aan de orde.
Online training
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
Online training
Leraren zien zich gesteld voor de uitdagingen om leerlingen bij digitale lessen betrokken te houden, het leren van leren zichtbaar te maken op afstand en in te spelen op verschillen tussen leerlingen.
Online training
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Online training
U krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om uw leerlingen te motiveren voor het leren op school.
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een exact vak.
Online training
In de eerste workshop Digitale didactiek heb je kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In deze vervolgworkshop breidt je je repertoire uit.
Online training
Met module 1 van de Leergang leescoach en leesspecialist heeft u een solide basis gelegd. Module 2 biedt verdere verdieping.
Je maakt kennis met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. Tijdens de 2e bijeenkomst breid je je repertoire uit..
Online training
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Online training
Online congres
Het thema van het 5e Nationaal Congres Taal en Lezen is taal om te verbinden! Iedere leerling verdient de kans zich in taal te ontwikkelen. Taal is een voorwaardelijke factor om een bijdrage te kunnen leveren aan onze complexe en dynamische wereld van nu en morgen. Daarom organiseren wij ons jaarlijks taalcongres rond dit thema.
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
Hoe maak je contact met leerlingen vanachter een beeldscherm, hoe zorg je dat ze mee blijven doen, welke werkvormen gebruik je, hoe bouw je je les op en hoe sluit je een digitale les af?
Online training
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.
Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
Online training
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Online training
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen in het basisonderwijs
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Online training
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
Bereid uw leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
Met de komst van een groter aantal digitale lessen is deze uitdaging nog groter geworden, aldus veel docenten. Hoe kun je de belangrijkste pijlers om leerlingen te motiveren vormgeven in je digitale les?
Online training
Deze training geeft u concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden aangereikt om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2
In het vakwerkplan leg je als sectie verantwoording af naar de schoolleiding en de inspecties; wat doe je op welke manier en waarom?
Online training
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan u denkt. U krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
U leert hoe u leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces.
Naar meer variatie en motivatie in de les.
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Praktische training met concrete handvatten. De focus ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen en het aanleren van strategieën. Met aandacht voor taal in de examens.
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
Je maakt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit..
Online training
Deze training biedt u handvatten om uw leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Inzichten en ideeën eigen maken waarmee u formatief toetsen en monitoren van leesbegrip voor uw schoolspecifieke situatie verantwoord vormgeeft.
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een Mens- en Maatschappijvak.
Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen.
Online training
Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Online training
Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?
In deze training speciaal voor schoolleiders in basisonderwjs leert u de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken.
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
We staan stil bij de ontwikkeling van het ruimtelijk voorstellingsvermogen van jonge kinderen en uw rol als leerkracht hierbij.
Bij het digitaal lesgeven is het activeren van leerlingen een zo mogelijk nog grotere uitdaging dan in de fysieke les.
Online training
In het toetsbeleidsplan leg je als schoolleiding vaak samen met werk- en projectgroepen toetsing je kaders vast waarbinnen secties en docenten opereren op het gebied van toetsing.
Online training
Een taalbeleidsplan opstellen, maar…
Verbreed je horizon met vak- en procesgerichte kennis en bijzondere sociale vaardigheden.
In deze intensieve, tiendaagse leergang krijgt u alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden.
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
Naar meer variatie en motivatie in de les.
Ben jij binnen de school het aanspreekpunt voor collega’s en leerlingen op het gebied van dyslexie?
Online training
Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
Je leert welke aspecten bij het leesonderwijs ertoe doen en dat het volgen van leesontwikkeling meer is dan het afnemen van DMT- en AVI-toetsen. Vloeiend lezen, leesinstructie en het organiseren van motiverende leesactiviteiten komen aan de orde.
Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.
U verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan uw centrale rol als leesspecialist.
Hoe kun je leerlingen motiveren om met aandacht te lezen en tegelijkertijd te werken aan het opbouwen van leesvaardigheid en kennis? In deze meerdaagse training leer je hoe je een leesomgeving kunt ontwikkelen die enerzijds je leerlingen motiveert tot lezen en anderzijds leidt tot groei in leesvaardigheid.
Een praktische dag over formatief toetsen waarop u vanuit verschillende invalshoeken aan de slag kunt gaan met formatief toetsen in uw eigen lessen en bij u op school.
Online studiedag
Zie ook de training Formatief toetsen in de les: start 19 april 2021
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen in het basisonderwijs
Een thematische benadering van lezen helpt jou en je leerlingen om gemotiveerder aan de slag te gaan met leesvaardigheid, dieper te lezen en effectiever te werken aan leesstrategieën.
Ervaar je weerstand bij het lezen van boeken voor jouw vak? Of heb je het gevoel dat het lezen van boeken en literatuur in jouw lessen meer is gaan lijken op het voortrekken van een dood paard? Als je literatuuronderwijs en extensief lezen ervaart als een moeizaam iets sta je zeker niet alleen.
Tijdens deze training staan we stil bij het anders vormgeven van literatuuronderwijs.
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leert u deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Bereid uw leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
In het vakwerkplan leg je als sectie verantwoording af naar de schoolleiding en de inspecties; wat doe je op welke manier en waarom?
Online training
In het toetsbeleidsplan leg je als schoolleiding vaak samen met werk- en projectgroepen toetsing je kaders vast waarbinnen secties en docenten opereren op het gebied van toetsing.
Online training
Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 , maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie.
Met module 1 van de Leergang leescoach en leesspecialist heeft u een solide basis gelegd. Module 2 biedt verdere verdieping.
U verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan uw centrale rol als leesspecialist.
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
Toetsbeleid, constructie en vaststelling, toetsen om te leren.
Wat zijn de kwaliteitsstandaarden voor toetsing en examinering van uw school?
Meer variatie en motivatie in de les!
U gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.
U leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe u een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.
Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!
Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.
Hoe zet ik mijn vaksectie in haar kracht?
Bij deze training krijgt u antwoord op hoe u de examentraining anders kunt vormgeven en hoe u uw leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
U wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.
In deze driedaagse training - gebaseerd op het Raamwerk rekenen - leert u hoe u effectief rekenonderwijs aanbiedt volgens de recente inzichten.
We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet meer plaatsvinden.