Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

  1. 25 mei
    Teacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  2. 30 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  3. 31 mei
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  4. 01 jun
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  5. 02 jun
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  6. 09 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  7. 09 jun
    Eigenaarschap vergroten met executieve functies
    Amersfoort

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  8. 16 aug
    Summerschool: Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  9. 16 aug
    Summerschool - Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  10. 17 aug
    Summerschool: 7 habits in 7 uur
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  11. 18 aug
    Summerschool: Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  12. 19 aug
    Summerschool: Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  13. 15 sep
    Doelgericht werken met leerlijnen
    Amersfoort

    Heb je de afgelopen periode vaak keuzes moeten maken in je aanbod van taal en rekenen en zou je inzicht willen hebben in de opbouw van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen om beredeneerde keuzes te kunnen maken?


  14. 21 sep
    7 habits 4.0: voor TLIM scholen
    Amersfoort

    Alleen voor scholen die bezig zijn met het The Leader in Me proces.
    Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  15. 22 sep
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  16. 26 sep
    Teacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar
    Amersfoort

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  17. 27 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  18. 29 sep
    Passende Perspectieven voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

    Iedere school is verantwoordelijk om elke leerling die extra ondersteuning nodig heeft een passende plek te geven. Hoe zorgt u dat uw school hierop is voorbereid en wat betekent dit voor de leraar?

  19. 29 sep
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  20. 29 sep
    7 gewoonten in de studieloopbaanbegeleiding

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

    Online training

  21. 30 sep
    Leergang taal-leesspecialist module 1 jonge kind (groep 1 t/m 3): vernieuwd

    In de driedaagse module 1 gaan we dieper in op hoe je bij het jonge kind in de context van spel aandacht kan besteden aan de taalontwikkeling.



  22. 30 sep
    Leergang taal-leesspecialist: vernieuwd

    In deze intensieve, zevendaagse leergang krijg je alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.



  23. 03 okt
    Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
    Amersfoort

    Je leert hoe je leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. 

  24. 03 okt
    Klassenmanagement: de 6 rollen in de praktijk
    Amersfoort
  25. 04 okt
    Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  26. 04 okt
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  27. 04 okt
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.

    Online training

  28. 05 okt
    Oracy: de kunst van leren spreken en luisteren
    Amersfoort

    Praten en luisteren doen we de hele dag. Toch is het niet zo dat iedereen dit ook vanzelfsprekend goed kan. Ruzies, kinderen die niet kunnen uitleggen wat ze niet begrijpen, die niet durven uit te spreken wat ze denken: voorbeelden waaruit blijkt dat effectief kunnen praten en luisteren geen aangeboren vaardigheden zijn. Als kind moet je deze eerst leren door veel te oefenen.

  29. 05 okt
    Training 7 habits 4.0
    Amersfoort

    Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  30. 06 okt
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  31. 06 okt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  32. 07 okt
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
    Amersfoort

    Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.

  33. 10 okt
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  34. 12 okt
    7 habits 4.0: voor TLIM scholen
    Amersfoort

    Alleen voor scholen die bezig zijn met het The Leader in Me proces.
    Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  35. 13 okt
    Leergang leescoach en leesspecialist - module 3
    Amersfoort

    Je verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan je centrale rol als leesspecialist.

  36. 31 okt
    Leerlingen motiveren
    Amersfoort

    Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.

  37. 02 nov
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  38. 03 nov
    Zelfregulerend leren met executieve functies
    Amersfoort

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  39. 04 nov
    Begrijpend luisteren: basis voor leesvaardigheid
    Amersfoort

    Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?

  40. 10 nov
    7 habits in 7 uur
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  41. 14 nov
    Werken aan organisatievertrouwen volgens Covey
    Amersfoort

    Deze training is bedoeld om je rol als leidinggevende, formeel of informeel, te versterken en is gebaseerd op het boek ‘De snelheid van vertrouwen’ van Stephen M.R. Covey.


  42. 16 nov
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  43. 17 nov
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  44. 18 nov
    Congres Zelfregulerend leren
    Gouda

    Tijdens dit congres verkennen we aspecten rondom zelfregulerend leren én hoe dit er in de dagelijkse schoolpraktijk uitziet. Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie, voorziet ons van de meest actuele inzichten rondom tieners, leren, zelfregulatie en het brein. Dr. Nele Laporte van de Universiteit van Gent vertaalt haar promotieonderzoek over motivatie en welzijn op school naar de praktijk van leraren. Na twee workshopsrondes kun je de volgende dag direct actief aan de slag met kleine interventies om zelfregulerend leren toe te passen.

  45. 23 nov
    7 habits in 7 uur voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey) voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  46. 23 nov
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  47. 24 nov
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  48. 28 nov
    Differentiëren is te leren! - Online
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  49. 28 nov
    Executieve functies
    Amersfoort

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  50. 30 nov
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  51. 02 dec
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  52. 08 dec
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  53. 18 jan
    Leergang taal-leesspecialist module 2 taal-leesspecialist groep 4 t/m 8: vernieuwd

    In de vierdaagse module 2 ligt de focus op het taal-leesonderwijs in groep 4 t/m 8.



  54. 15 mrt
    Differentiëren is te leren! - Online
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  55. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  56. Incompany (alleen bij jou op school)
    Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

  57. Incompany (alleen bij jou op school)
    Rekendidactiek - Gevorderd (alleen bij jou op school)

    Je leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe je een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.

  58. Incompany (alleen bij jou op school)
    7 habits leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)

    De 7 Gewoonten van Stephen Covey geven jou en je team een gemeenschappelijke en verbindende taal en concrete vaardigheden om dit persoonlijk leiderschap verder bij jezelf te ontwikkelen.

  59. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  60. Incompany (alleen bij jou op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  61. Incompany (alleen bij jou op school)
    Flipping the classroom (alleen bij jou op school)

    Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen. 

  62. Incompany (alleen bij jou op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  63. Incompany (alleen bij jou op school)
    Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)

    Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.

  64. Incompany (alleen bij jou op school)
    7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    In de training 7 habits voor loopbaanbegeleiders verbind je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als loopbaanbegeleider. 

  65. Incompany (alleen bij jou op school)
    Rekendidactiek - Basis (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    In deze driedaagse training - gebaseerd op het Raamwerk Rekenen - leer je hoe je effectief rekenonderwijs aanbiedt volgens de recente inzichten.

  66. Incompany (alleen bij jou op school)
    Groepsdynamiek en (online) rituelen (alleen bij jou op school)

    We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet plaatsvinden.

  67. Incompany (alleen bij jou op school)
    Digitale didactiek (alleen bij jou op school)

    Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.


Zoek in de website