Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

  1. 04 apr
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor

    Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.

  2. 17 apr
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

    Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?

  3. 20 apr
    Taal, tienerbrein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  4. 10 mei
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

  5. 11 mei
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken

    Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.

  6. 23 mei
    Activerende werkvormen en ICT in het talenonderwijs

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.

  7. 24 mei
    Pedagogisch coachen

    Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.

  8. 30 mei
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas

    Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.



  9. 02 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs

    Je wilt al je leerlingen gelijke kansen bieden. Maar hoe oefen je daar zelf invloed op uit? Hoe bereik je leerlingen die nu minder kansen lijken te hebben en zorg je dat ook zij naar vermogen leren en presteren?

  10. 07 jun
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  11. 16 aug
    Summerschool: Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor

    Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.

  12. 06 sep
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  13. 07 sep
    De mentor als coach

    Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.

  14. 12 sep
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school

    Als taalcoördinator zorg je ervoor dat er schoolbreed aandacht is voor taalbeleid. Want als de taalvaardigheid van leerlingen verbetert, beïnvloedt dat de leer- en examenprestaties bij alle vakken. Leer een taalbeleidsplan maken en collega’s te stimuleren om taalbewust les te geven. 

  15. 14 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  16. 18 sep
    Opleiding tot coach, module 3: allround coach

    Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.

     

  17. 20 sep
    Beter leren formuleren door redeneren en argumenteren

    Bereid je leerlingen beter voor op het vernieuwde examen Nederlands door ze te leren redeneren en functioneel te argumenteren. Leer ze op deze manier systematisch en kritisch te denken en uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden te geven.

  18. 21 sep
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  19. 22 sep
    7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

  20. 22 sep
    De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

    Je wilt leerlingen zelfstandiger maken en meer eigenaarschap over hun leren geven. Je leert hiervoor werken met de 7 gewoonten van Covey in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten.

  21. 02 okt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  22. 05 okt
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  23. 09 okt
    Examentraining Nederlands havo/vwo

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  24. 01 nov
    Kansengelijkheid in het onderwijs

    Je wilt al je leerlingen gelijke kansen bieden. Maar hoe oefen je daar zelf invloed op uit? Hoe bereik je leerlingen die nu minder kansen lijken te hebben en zorg je dat ook zij naar vermogen leren en presteren?

  25. 06 nov
    Examentraining Nederlands havo/vwo vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.

  26. 07 nov
    Activerende werkvormen en ICT in het talenonderwijs

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.

  27. 08 nov
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn

    Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.

  28. 14 nov
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  29. 16 nov
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

    Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?

  30. 20 nov
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken

    Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.

  31. 21 nov
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  32. 23 nov
    Taal, tienerbrein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  33. 27 nov
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  34. 28 nov
    Examentraining moderne vreemde talen vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.

  35. 06 dec
    Examentraining Nederlands vmbo vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.

  36. Incompany (alleen bij jou op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  37. Incompany (alleen bij jou op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  38. Incompany (alleen bij jou op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)

    Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  39. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examentaaltraining (alleen bij jou op school)

    In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens. 

Zoek in de website