Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Invoering van De Nieuwe Leerweg? Kans of verplichting?

Wil je De Nieuwe Leerweg (DNL) beleidsrijk invoeren dan is dit voor elke (vmbo) school die mogelijkheden ziet in DNL een kans om dit goed voorbereid in te voeren. 

Meer over deze tweedaagse training
  1. 09 dec
    Differentiëren is te leren! - online

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

    Online training

  2. 13 dec
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  3. 12 jan
    Masterclass coachend leidinggeven
    Amersfoort

    Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.

  4. 17 jan
    Teacher leadership: leidinggeven op school als leraar
    Amersfoort

    Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.


  5. 18 jan
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  6. 19 jan
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  7. 20 jan
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.

    Online training

  8. 25 jan
    Examentraining mens- en maatschappijvakken
    Amersfoort

    Praktische training met concrete handvatten. De focus ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen en het aanleren van strategieën. Met aandacht voor taal in de examens. 

  9. 26 jan
    Opleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
    Amersfoort

    In module 1 krijg je inzicht in jouw rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden. 

  10. 28 jan
    Werken met de 7 gewoonten (Covey) in de mentorles en vakprojecten vo
    Amersfoort

    Leerlingen leren werken met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap: hoe doe je dat in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten?

  11. 31 jan
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles
    Amersfoort

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat? 

  12. 01 feb
    Leerlingen motiveren
    Amersfoort

    Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.

  13. 02 feb
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  14. 04 feb
    Eigenaarschap vergroten met executieve functies
    Amersfoort

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?

  15. 11 feb
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  16. 11 feb
    Klassenmanagement: greep op de groep
    Amersfoort

    Deze training geeft je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.

  17. 14 feb
    7 habits in 7 uur
    Amersfoort

    Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey). Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  18. 14 feb
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen - online

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

    Online training

  19. 15 feb
    Training Timemanagement volgens Covey
    Amersfoort

    Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.

  20. 17 feb
    Examentraining mens- en maatschappijvakken - online

    Praktische training met concrete handvatten. De focus ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen en het aanleren van strategieën. Met aandacht voor taal in de examens. 

    Online training

  21. 08 mrt
    Onderwijskundig leiderschap
    Amersfoort

    Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten. 

  22. 09 mrt
    7 habits voor leidinggevenden
    Amersfoort

    De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.

  23. 10 mrt
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
    Amersfoort

    Tijdens deze training scherp je je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht je betere lesobservaties en voer je na afloop effectievere gesprekken.

  24. 10 mrt
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  25. 10 mrt
    Dyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online

    Ben jij binnen de school het aanspreekpunt voor collega’s en leerlingen op het gebied van dyslexie? Dan is deze training wat voor jou. Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van dyslexie.

    Online training

  26. 11 mrt
    Basisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey

    Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.

  27. 22 mrt
    Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
    Amersfoort

    Je leert hoe je leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. 

  28. 23 mrt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  29. 30 mrt
    Opleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
    Amersfoort

    In module 1 krijg je inzicht in je rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden. 

  30. 31 mrt
    Projectmanagement in het onderwijs

    Deze tijd, waarin er in het onderwijs ‘veel meer incidenteel geld’ beschikbaar is voor allerlei projecten om de vertragingen in het onderwijs in te lopen, vraagt om een sterk projectmanagement. Schoolleiders vragen NPO-gelden aan, verwoorden doelen, zetten gelden (activiteiten, extra formatie, leertijd) in, en zullen moeten gaan verantwoorden of de beoogde doelen gerealiseerd zijn.

  31. 01 apr
    Teamcoaching
    Amersfoort

    Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.

  32. 04 apr
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  33. 07 apr
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  34. 07 apr
    Opleiding tot coach, module 2: verdieping

    Deze vijfdaagse training is een verdieping van module 1, Opleiding tot coach. 

  35. 08 apr
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  36. 11 apr
    Flipping the classroom - online

    Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen. 

    Online training

  37. 14 apr
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  38. 21 apr
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  39. 18 mei
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  40. 25 mei
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor
    Amersfoort

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  41. 30 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  42. 01 jun
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  43. 02 jun
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!
    Amersfoort

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  44. 09 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  45. 13 sep
    Opleiding tot coach, module 2: verdieping

    Deze vijfdaagse training is een verdieping van module 1, Opleiding tot coach. 

  46. 13 sep
    Opleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
    Amersfoort

    In module 1 krijg je inzicht in je rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden. 

  47. 22 sep
    Differentiëren is te leren!
    Amersfoort

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

  48. 22 sep
    Opleiding tot coach, module 3: allround coach
    Amersfoort

    Deze module bouwt voort op modules 1 en 2, maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie. 

  49. 09 nov
    Opleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
    Amersfoort

    In module 1 krijg je inzicht in je rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden. 

  50. 24 nov
    Opleiding tot coach, module 2: verdieping

    Deze vijfdaagse training is een verdieping van module 1, Opleiding tot coach. 

  51. Incompany (alleen bij u op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  52. Incompany (alleen bij u op school)
    Toetskwaliteit met beleid (waaronder PTA)

    Toetsbeleid, constructie en vaststelling, toetsen om te leren.
    Wat zijn de kwaliteitsstandaarden voor toetsing en examinering van jouw school?

  53. Incompany (alleen bij u op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  54. Incompany (alleen bij u op school)
    Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.

  55. Incompany (alleen bij u op school)
    Rekendidactiek - Gevorderd (alleen bij jou op school)

    Je leert onder andere wat de kenmerken zijn van zwakke en sterke rekenaars en hoe je een gedifferentieerd aanbod aan de leerlingen in de groep kunt organiseren.

  56. Incompany (alleen bij u op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  57. Incompany (alleen bij u op school)
    Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)

    Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!

  58. Incompany (alleen bij u op school)
    Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)

    Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.

  59. Incompany (alleen bij u op school)
    Leergang vaksectie in haar kracht (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Hoe zet ik mijn vaksectie in haar kracht?

  60. Incompany (alleen bij u op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)

    Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  61. Incompany (alleen bij u op school)
    Examinatoren praktijkexamens vmbo (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.

  62. Incompany (alleen bij u op school)
    Coachend Mentoraat vo met de 7 Gewoonten

    In de training Coachend Mentoraat vo met de 7 Gewoonten verbind je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als mentor.

  63. Incompany (alleen bij u op school)
    Groepsdynamiek en (online) rituelen (alleen bij jou op school)

    We zijn het ons misschien niet altijd bewust, maar het onderwijs zit vol met rituelen. Een groot deel van die groepsvormende rituelen kunnen op 1,5 meter of online niet op de gebruikelijke manier of helemaal niet plaatsvinden.

  64. Incompany (alleen bij u op school)
    Digitale didactiek (alleen bij jou op school)

    Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.


Zoek in de website