Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

  1. 09 feb
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  2. 07 mrt
    Examentraining moderne vreemde talen vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.

    De volgende groep start 22 maart 2023

  3. 08 mrt
    7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

  4. 08 mrt
    De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

    Je wilt leerlingen zelfstandiger maken en meer eigenaarschap over hun leren geven. Je leert hiervoor werken met de 7 gewoonten van Covey in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten.

  5. 08 mrt
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn

    Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van rijke teksten en formatieve opdrachten.

  6. 13 mrt
    Beter leren formuleren door redeneren en argumenteren

    Bereid je leerlingen beter voor op het vernieuwde examen Nederlands door ze te leren redeneren en functioneel te argumenteren. Leer ze op deze manier systematisch en kritisch te denken en uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden te geven.

  7. 15 mrt
    Differentiëren is te leren!

    Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.

  8. 15 mrt
    Examentraining Nederlands havo/vwo vervolg

    De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands. 

  9. 16 mrt
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.

     

  10. 20 mrt
    Examentraining Nederlands havo/vwo

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  11. 22 mrt
    Examentraining moderne vreemde talen vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.

  12. 23 mrt
    De mentor als coach

    Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.

  13. 24 mrt
    Activerende werkvormen en ICT in het talenonderwijs

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.

  14. 27 mrt
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  15. 27 mrt
    Formatief toetsen in de les

    Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.

  16. 28 mrt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  17. 28 mrt
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  18. 30 mrt
    7 habits in 7 hours voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten

    Kennismaking met de 7 habits, de 7 gewoonten, van Stephen Covey voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

  19. 30 mrt
    Leergang taal-leesspecialist module 1 jonge kind (groep 1 t/m 3)

    In de driedaagse module 1 gaan we dieper in op hoe je bij het jonge kind in de context van spel aandacht kan besteden aan de taalontwikkeling.

  20. 30 mrt
    Leergang taal-leesspecialist

    In deze intensieve, zevendaagse leergang krijg je alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.

  21. 04 apr
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor

    Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.

  22. 04 apr
    Leergang jongekindspecialist

    Leer jonge kinderen van 2,5 tot 7 jaar nog beter begeleiden door spelend leren. Zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in die fase waarin op dat vlak zo veel mogelijk is. Leer alles over ontwikkelingsgerichte ondersteuning en spelgeoriënteerd aanbod.

  23. 06 apr
    Examentraining moderne vreemde talen

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  24. 14 apr
    Doelgericht werken met leerlijnen

    Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.

  25. 17 apr
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

    Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?

  26. 20 apr
    Taal, tienerbrein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  27. 10 mei
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

  28. 11 mei
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken

    Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.

  29. 23 mei
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.

  30. 24 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  31. 25 mei
    Executieve functies

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

    Nieuwe datum: 23 november 2023.

  32. 30 mei
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  33. 02 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  34. 05 jun
    Gamificatie in de les

    Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.

  35. 07 jun
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  36. 13 jun
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  37. 16 aug
    Summerschool: Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  38. 06 sep
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  39. 07 sep
    De mentor als coach

    Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.

  40. 13 sep
    Doelgericht werken met leerlijnen

    Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.

  41. 14 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  42. 14 sep
    Leergang taal-leesspecialist module 2 (groep 4 t/m 8)

    In de vierdaagse module 2 ligt de focus op het taal-leesonderwijs in groep 4 t/m 8.

  43. 21 sep
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  44. 22 sep
    7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan

    Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

  45. 22 sep
    De 7 gewoonten van Covey in mentorles en projecten - vo

    Je wilt leerlingen zelfstandiger maken en meer eigenaarschap over hun leren geven. Je leert hiervoor werken met de 7 gewoonten van Covey in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten.

  46. 02 okt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen

    Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?

  47. 09 okt
    Differentiëren is te leren!

    Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.

  48. 09 okt
    Examentraining Nederlands havo/vwo

    Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  49. 30 okt
    Formatief toetsen in de les

    Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  50. 01 nov
    Kansengelijkheid in het onderwijs

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  51. 03 nov
    Werken met fonemisch bewustzijn

    Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.




  52. 06 nov
    Examentraining Nederlands havo/vwo vervolg

    De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands. 

  53. 07 nov
    Activerende werkvormen en ICT in het talenonderwijs

    Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.

  54. 08 nov
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn

    Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.

  55. 10 nov
    Studiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.

     

  56. 16 nov
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?

    Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?

  57. 20 nov
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken

    Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.

  58. 23 nov
    Executieve functies

    Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren. 

  59. 23 nov
    Taal, tienerbrein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  60. 27 nov
    Examentraining Nederlands vmbo

    Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen  (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.

  61. 29 nov
    Gamificatie in de les

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  62. 06 dec
    Examentraining Nederlands vmbo vervolg

    Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.

  63. Incompany (alleen bij jou op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  64. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  65. Incompany (alleen bij jou op school)
    Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  66. Incompany (alleen bij jou op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  67. Incompany (alleen bij jou op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)

    Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  68. Incompany (alleen bij jou op school)
    Examentaaltraining (alleen bij jou op school)

    In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens. 

Zoek in de website