Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Congres Zelfregulerend leren. Zet jongeren op voorsprong.

Onderzoek (o.a. bron EEF en NPO) toont aan dat ontwikkelde metacognitie en zelfregulatie een groot effect hebben op effectief leren en gericht handelen. Wat zit er achter deze vaktaal? Is zelfregulatie aan te leren door jongeren? Is het praktisch haalbaar voor docenten om zelfregulerend leren te begeleiden in de klas? 

Meer informatie en aanmelden
  1. 27 sep
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

    Volgende startdatum: 23 november 2021

  2. 28 sep
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    Volgende startdatum: 18 november 2021

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  3. 29 sep
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator, of leraar met leidinggevende ambitie, en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze Leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

    Volgende Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement: start 15 december 2021

  4. 05 okt
    Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
    Amersfoort

    U leert hoe u leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. 

  5. 14 okt
    Differentiëren is te leren! - online

    Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan u denkt. U krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!

    Online training

  6. 25 okt
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  7. 28 okt
    Masterclass coachend leidinggeven
    Amersfoort

    Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.

  8. 02 nov
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  9. 04 nov
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

    Volgende startdatum: 7 december 2021

  10. 09 nov
    Opleiding tot coach, module 2: verdieping
    Amersfoort

    Deze vijfdaagse training is een verdieping van module 2, Opleiding tot coach. 

    Nieuwe data start 19 november 2021

  11. 18 nov
    Gamificatie in de les
    Amersfoort

    Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.

  12. 19 nov
    Opleiding tot coach, module 2: verdieping

    Deze vijfdaagse training is een verdieping van module 1, Opleiding tot coach. 

  13. 23 nov
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  14. 24 nov
    Opleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
    Amersfoort

    In module 1 krijg je inzicht in jouw rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden. 

  15. 26 nov
    Activerende werkvormen en ICT voor exacte vakken
    Amersfoort

    Naar meer variatie en motivatie in de les.

  16. 29 nov
    Leergang de leercoach; leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
    Amersfoort

    U leert hoe u leerlingen aanzet om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. 

  17. 29 nov
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  18. 03 dec
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
    Amersfoort

    Tijdens deze training scherpt u uw waarnemingskwaliteiten en uw beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht u betere lesobservaties en voert u na afloop effectievere gesprekken.

  19. 07 dec
    Formatief toetsen in de les
    Amersfoort

    Hoe krijgt u zicht op de voortgang van al uw leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

  20. 13 dec
    Vakdidactisch coachen
    Amersfoort

    Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?

  21. 15 dec
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator, of leraar met leidinggevende ambitie, en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze Leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  22. 20 jan
    Toetsconstructie in een middag - online

    Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.

    Online training

  23. 11 feb
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  24. 14 feb
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen - online

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

    Online training

  25. 15 feb
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  26. 10 mrt
    Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
    Amersfoort

    Tijdens deze training scherpt u uw waarnemingskwaliteiten en uw beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht u betere lesobservaties en voert u na afloop effectievere gesprekken.

  27. 30 mrt
    Opleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
    Amersfoort

    In module 1 krijg je inzicht in uw rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden. 

  28. 01 apr
    Teamcoaching
    Amersfoort

    Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.

  29. 21 apr
    Leergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
    Amersfoort

    Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator, of leraar met leidinggevende ambitie, en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze Leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.

     

  30. 02 jun
    Feedback geven: het zweet op de juiste rug!

    Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.



  31. Incompany (alleen bij u op school)
    Activerende en passende werkvormen (alleen bij u op school)

    Meer variatie en motivatie in de les!

  32. Incompany (alleen bij u op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij u op school)

    U wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  33. Incompany (alleen bij u op school)
    Examentraining vmbo CSPE (alleen bij u op school)

    Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.

  34. Incompany (alleen bij u op school)
    Examinatoren vmbo CSPE (alleen bij u op school)

    Het rooster maken is de eerste prioriteit. Maar ook tijdens de afname en daarna, in het traject van evaluatie en beoordeling, komen er veel vragen af op de examinatoren.

Zoek in de website