Filter op:
- Gefilterd op:
- VO
- Jonge kind
- Het jonge kind
- Taal
- Ouderbetrokkenheid
- Coaching
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Wij bieden deze training ook aan op 27 maart 2023.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van rijke teksten en formatieve opdrachten.
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
Bereid je leerlingen beter voor op het vernieuwde examen Nederlands door ze te leren redeneren en functioneel te argumenteren. Leer ze op deze manier systematisch en kritisch te denken en uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden te geven.
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
In module 1 krijg je inzicht in je rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2
Deze vijfdaagse module is een verdieping van module 1, Opleiding tot coach.
Leer jonge kinderen van 2,5 tot 7 jaar nog beter begeleiden door spelend leren. Zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen in die fase waarin op dat vlak zo veel mogelijk is. Leer alles over ontwikkelingsgerichte ondersteuning en spelgeoriënteerd aanbod. En bovendien hoe je je collega’s hierin kunt coachen.
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Nieuwe datum: 23 november 2023.
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
Deze module bouwt voort op modules 1 en 2, maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie.
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
Probleemsituatie: lerarentekort, veel doostroom, starters gaan na korte tijd weg, veel zij-instromers, te weinig tijd voor reguliere docenten. De beeldcoach kan hier uitkomst bieden, want het beeldcoaching vergroot competentie en daarmee dus de motivatie van docenten.
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens.