Spring naar mobiele navigatie

CPS Academie

Teacher leadership: Leidinggeven op school als leraar

Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer.
Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep. Kortom, je wilt een extra rol oppakken, leidinggeven aan activiteiten binnen jouw school. Om samen met collega’s bij te dragen aan de ambitie van de school.   

Meer over deze training
  1. 28 jan
    Werken met de 7 gewoonten (Covey) in de mentorles en vakprojecten vo
    Amersfoort

    Leerlingen leren werken met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap: hoe doe je dat in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten?

  2. 28 jan
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn - online

    Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.

    Online training

  3. 28 jan
    Examentraining Moderne Vreemde Talen
    Amersfoort

    Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.

  4. 31 jan
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles - online

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?

    Online training

  5. 31 jan
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
    Amersfoort

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  6. 01 feb
    Examentraining Moderne Vreemde Talen
    Amersfoort

    Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.

  7. 10 feb
    Examentraining Moderne Vreemde Talen vervolg
    Amersfoort

    De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.

  8. 11 feb
    Examentraining Nederlands havo/vwo
    Amersfoort

    Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.

  9. 11 feb
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  10. 14 feb
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen - online

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

    Online training

  11. 15 feb
    Taalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
    Amersfoort

    Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.

    vervolg: Taalcoördinator module 2

  12. 08 mrt
    Examentraining Nederlands havo/vwo vervolg
    Amersfoort

    De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands. 

  13. 10 mrt
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  14. 17 mrt
    Examentraining Nederlands vmbo
    Amersfoort

    Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.

  15. 22 mrt
    Examentraining Moderne Vreemde Talen
    Amersfoort

    Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.

  16. 23 mrt
    Actief met woordenschat bij de vreemde talen
    Amersfoort

    Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?

  17. 04 apr
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  18. 05 apr
    Hoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
    Amersfoort

    Een taalbeleidsplan opstellen, maar…

  19. 07 apr
    Introductie thematische leesaanpak bij Nederlands en de vreemde talen
    Amersfoort

    Bij veel scholen, docenten en vaksecties staat begrijpend lezen in de spotlights; zowel bij het Nederlands als bij de vreemde talen. Het gevoel dat leerlingen te weinig lezen, niet vaardig genoeg lezen en te weinig kennis halen uit teksten wordt ondersteund door onderzoeken van de Onderwijsraad, PIRLS, PISA en Stichting Lezen.  

  20. 11 apr
    Beter begrijpend lezen bij alle vakken
    Amersfoort

    Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs

  21. 17 mei
    Taalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
    Amersfoort

    Taal speelt een grote rol bij leren en ontwikkelen. Taal is immers voorwaarde, middel en doel bij leren.

  22. 18 mei
    Boekgesprekken met kleuters - online

    Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.

    Online training

  23. 25 mei
    Ontwikkel je vaardigheden als startende mentor
    Amersfoort

    Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.

  24. 30 mei
    Pedagogisch coachen

    Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.

  25. 31 mei
    Activerende werkvormen en ICT in de talenles
    Amersfoort

    Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat? 

  26. 01 jun
    De mentor als coach
    Amersfoort

    Bijna elke docent is mentor. En hoewel dit een bijzondere, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren ook druk. Ook wordt van mentoren steeds vaker verwacht dat ze de leerlingen coachen. In deze training gaan we in op de coachvaardigheden als mentor.

  27. 09 jun
    Kansengelijkheid in het onderwijs
    Amersfoort

    Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.

  28. 22 sep
    Opleiding tot coach, module 3: allround coach
    Amersfoort

    Deze module bouwt voort op modules 1 en 2, maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie. 

  29. 07 okt
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
    Amersfoort

    Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.

  30. 31 okt
    Taal, (puber)brein en lesgeven
    Amersfoort

    Taal is voorwaarde, middel en doel van leren. Op social media wordt veel aandacht besteed aan het effect van Covid en de lockdown op het leren van de leerlingen. Wat is die invloed precies en op welke manier speelt de taalvaardigheid van de leerling bij dat effect ook een rol? Door breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het (puber)brein op de ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en hun leren.

  31. 04 nov
    Begrijpend luisteren: basis voor leesvaardigheid
    Amersfoort

    Begrijpend luisteren en modelen. Je hebt er veel over gehoord en bent er misschien al mee aan de slag gegaan. Maar waarom is begrijpend luisteren en modelen zo belangrijk en hoe zorg je ervoor dat het effectief wordt ingezet?

  32. Incompany (alleen bij u op school)
    ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)

    Leer verschillende tools kennen en gebruiken!

  33. Incompany (alleen bij u op school)
    Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)

    Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen …. 

  34. Incompany (alleen bij u op school)
    Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)

    Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.

  35. Incompany (alleen bij u op school)
    7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij jou op school)
    Amersfoort

    In de training 7 habits voor loopbaanbegeleiders verbind je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als loopbaanbegeleider. 

  36. Incompany (alleen bij u op school)
    Coachend Mentoraat vo met de 7 Gewoonten

    In de training Coachend Mentoraat vo met de 7 Gewoonten verbind je de 7 Habits (Gewoonten) aan je vaardigheden als mentor.

  37. Incompany (alleen bij u op school)
    Examentaaltraining (alleen bij jou op school)

    In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens. 

Zoek in de website