CPS Academie
-
02 febBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
07 mrtToetsconstructie in een middag - online
Toetsing is een ambacht. Je hebt allereerst kennis nodig over de eisen aan een toets, over matrijzen en taxonomieën om toetsen goed te kunnen samenstellen en beoordelen. Oefenen hiermee zorgt vervolgens voor de vaardigheden die je nodig hebt voor goede toetsing.
-
08 mrtBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van rijke teksten en formatieve opdrachten.
-
10 mrtTeamcoaching
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
-
15 mrtDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
21 mrt7 habits in 7 hours
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
21 mrtFeedback in de les
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
-
23 mrtOpleiding tot coach, module 1: basisvaardigheden
In module 1 krijg je inzicht in je rol als coach en ontwikkel je een aantal basale coachingsvaardigheden.
-
27 mrtFormatief toetsen in de les
Formatief toetsen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief toetsen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
28 mrtActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
28 mrtTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2 -
29 mrtLeerlingen motiveren
Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.
-
30 mrtKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
31 mrtOpleiding tot coach, module 2: verdieping
Deze vijfdaagse module is een verdieping van module 1, Opleiding tot coach.
-
05 aprUitval voorkomen in vo/mbo met de 7 gewoonten van Covey
Je wilt uitval van je leerlingen of studenten vookomen en ze binnen je school de nodige ondersteuning bieden. Leer de 7 gewoonten in te zetten bij deze leerlingen en zorg op die manier dat ze grip krijgen op zichzelf en houvast voor hun verdere ontwikkeling.
-
06 aprLeergang de leercoach: leerlingen actief en interactief begeleiden bij zelfregulerend leren
Tijdens deze cursus leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
10 meiBoekgesprekken met kleuters - online
Praktische tips voor het voeren van boekgesprekken met kleuters en ideeën hoe je ouders kunt meenemen in het voeren van boekgesprekken thuis.
-
16 meiVakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
23 meiLeerlingen motiveren
Je krijgt naast theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van leeromgeving hierop, praktische handvatten om je leerlingen te motiveren voor het leren op school.
-
24 meiPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
24 meiLeergang Basisvaardigheden voor middenmanagement
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
-
25 meiExecutieve functies
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
Nieuwe datum: 23 november 2023.
-
02 junKansengelijkheid in het onderwijs
Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.
-
05 junGamificatie in de les
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
-
07 junActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
15 augSummerschool Vakdidactisch coachen
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
-
11 sepFeedback in de les
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
-
14 sepPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
18 sepOpleiding tot coach, module 3: allround coach
Deze module bouwt voort op modules 1 en 2, maar zet meer in op confrontatie met behoud van de relatie.
-
21 sepMasterclass coachend leidinggeven
Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.
-
21 sepKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Deze training geeft je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren.
-
28 sepZelfregulerend leren met executieve functies
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen. Hoe doe je dat als docent?
-
02 oktActief met woordenschat bij de vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zónder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindicactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
03 oktBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
04 oktBasisvaardigheden voor beeldcoaching
Probleemsituatie: lerarentekort, veel doostroom, starters gaan na korte tijd weg, veel zij-instromers, te weinig tijd voor reguliere docenten. De beeldcoach kan hier uitkomst bieden, want het beeldcoaching vergroot competentie en daarmee dus de motivatie van docenten.
-
09 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
30 oktFormatief toetsen in de les
Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
-
01 novKansengelijkheid in het onderwijs
Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.
-
02 novVakdidactisch coachen
Leren op school wordt vaak ervaren als saaie taken die afgemaakt moeten worden. Wat kan een docent organiseren om een lerende effectiever te ondersteunen om met plezier en meer succes te leren?
-
08 novBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
23 novExecutieve functies
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
-
29 novGamificatie in de les
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)
Meer variatie en motivatie in de les!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
-
Incompany (alleen bij jou op school)Flipping the classroom (alleen bij jou op school)
Met Flipping the classroom kun je je leerlingen meer maatwerk en differentiatie bieden in en buiten de lessen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)
Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Digitale didactiek (alleen bij jou op school)
Je hebt kennis gemaakt met tools om je lessen te organiseren, beperkt formatief te toetsen en filmpjes op te nemen. In de vervolgbijeenkomst breid je je repertoire uit.