CPS Academie
-
15 sepDoelgericht werken met leerlijnenAmersfoort
Heb je de afgelopen periode vaak keuzes moeten maken in je aanbod van taal en rekenen en zou je inzicht willen hebben in de opbouw van de doorlopende leerlijnen taal en rekenen om beredeneerde keuzes te kunnen maken?
Nieuwe datum: 30 november 2022 -
15 sepOmgaan met ouders – Ouderbetrokkenheid voor schoolleidersAmersfoort
In deze training, speciaal voor schoolleiders in het basisonderwjjs, leer je de samenwerking met ouders op een unieke wijze te versterken. Deze training is ook als module in te zetten in het kader van de herregistratie voor schoolleiders.
-
22 sepDifferentiëren is te leren!Amersfoort
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan jedenkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
-
23 sepTeamcoachingAmersfoort
Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.
-
26 sepExamentraining Exacte vakkenAmersfoort
Deze training biedt je handvatten om je leerlingen te helpen examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
-
26 sepExamentraining Moderne Vreemde TalenAmersfoort
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
-
26 sepTeacher leadership: Leidinggeven in de school als leraarAmersfoort
Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer. Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep.
-
27 sepOntwikkel je vaardigheden als startende mentorAmersfoort
Hoewel het een mooie, inspirerende en nuttige taak is, ervaren veel mentoren deze taak toch als pittig. Zeker mentoren die deze taak nog maar net uitvoeren, omdat ze bijvoorbeeld net van de opleiding komen en/of zij-instromer zijn.
-
27 sepPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
28 sepLeidinggeven aan leren
Hoe is dat bij jou georganiseerd: de professionele ontwikkeling in de school? Heb je een strategisch scholingsplan? Zijn de professionele ontwikkelingen verbonden met de ambities van de school? Is het één van je ambities om vorm te geven aan een lerende organisatie? En hoe doe je dat dan? Zomaar een aantal vragen waar je mee aan de slag gaat in deze training.
-
28 sepLeergang Basisvaardigheden voor middenmanagementAmersfoort
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
-
29 sepDe Nieuwe Leerweg, beleidsrijk invoeren van nieuw onderwijsAmersfoort
Wil je De Nieuwe Leerweg (DNL) beleidsrijk invoeren, dan is dit voor elke (vmbo-)school die mogelijkheden ziet in DNL een kans om dit goed voorbereid in te voeren.
-
29 sep7 habits voor leidinggevendenAmersfoort
De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.
-
29 sep7 eigenschappen die studenten succesvol maken in hun leerloopbaan
Je wilt als (studie)loopbaanbegeleider studenten voorbereiden op het nieuwe werken, leren en leven in de samenleving van nu en morgen. Je wilt hen steun bieden, in het ‘leren leren’, hun levens- en loopbaanvaardigheden versterken. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe kun je studenten beter begrijpen en begeleiden zodat zij klaar zijn voor de arbeidsmarkt van morgen? Waarin zij weerbaar en veerkrachtig zichzelf kunnen aanpassen aan de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.
-
29 sepMasterclasses professioneel handelen vanuit inspiratie
In vier avondbijeenkomsten van ruim anderhalf uur laat je je inspireren om te reflecteren op je eigen professioneel handelen. Aan de hand van erkende en inspirerende literatuur nodigen we je uit om met collega’s in verrijkende dialoog, gedachten en denkbeelden uit te wisselen om daarmee van elkaar te leren. We willen je aanzetten tot denken en tot het doen!
-
30 sepLeergang taal-leesspecialist module 1 jonge kind (groep 1 t/m 3): vernieuwd
In de driedaagse module 1 gaan we dieper in op hoe je bij het jonge kind in de context van spel aandacht kan besteden aan de taalontwikkeling.
-
30 sepEen vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Schoolleiders en collega’s verwachten van mij als vaksectieleider dat ik het voortouw neem bij onderwijskundige ontwikkelingen en in de realisering van de doelen van de school.
-
30 sepLeergang taal-leesspecialist: vernieuwd
In deze intensieve, zevendaagse leergang krijg je alle interventies en tools om een succesvolle leesspecialist te worden.
-
04 oktTimemanagement volgens CoveyAmersfoort
Zo verlaag je werkdruk in het onderwijs.
-
04 oktFormatief toetsen in de lesAmersfoort
Hoe krijg je zicht op de voortgang van al je leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.
-
04 oktToetsconstructie in een middag - online
Toetsing is een ambacht! Het samenstellen van toetsen, het maken van toetsvragen en/of het beoordelen van methodetoetsen vraagt van docenten kennis en vaardigheid over de eisen aan een toets, matrijzen en taxonomieën. Hoe beter de toets immers, hoe beter leerlingen gedetermineerd kunnen worden.
Online training
-
05 oktOracy: de kunst van leren spreken en luisterenAmersfoort
Praten en luisteren doen we de hele dag. Toch is het niet zo dat iedereen dit ook vanzelfsprekend goed kan. Ruzies, kinderen die niet kunnen uitleggen wat ze niet begrijpen, die niet durven uit te spreken wat ze denken: voorbeelden waaruit blijkt dat effectief kunnen praten en luisteren geen aangeboren vaardigheden zijn. Als kind moet je deze eerst leren door veel te oefenen.
-
05 oktBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'Amersfoort
Tijdens deze training scherp je je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen aan. Hierdoor verricht je betere lesobservaties en voer je na afloop effectievere gesprekken.
-
05 oktMasterclass coachend leidinggevenAmersfoort
Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.
-
06 oktBasisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey
Deze training biedt deelnemers inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen, en snelheid te maken in het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.
-
06 oktActief met woordenschat bij de vreemde talenAmersfoort
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
Nieuwe datum: 6 december 2022 -
07 oktWerken met de 7 gewoonten (Covey) in de mentorles en vakprojecten voAmersfoort
Leerlingen leren werken met de 7 gewoonten van persoonlijk leiderschap: hoe doe je dat in de mentorles, bij projecten en schoolactiviteiten?
-
07 oktBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijnAmersfoort
Je krijgt tijdens deze studiedag inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van begrijpend luisteren en lezen.
-
10 oktTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de schoolAmersfoort
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2 -
10 oktOnderwijskundig leiderschapAmersfoort
Leiderschap wordt vanuit verschillende perspectieven verkend. Theorie en praktijk worden met elkaar verbonden door middel van dialoog en praktijkopdrachten.
-
11 oktExamentraining Moderne Vreemde Talen vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
11 oktToetsbeleidsplan in een middag - online
In het toetsbeleidsplan leg je als schoolleiding, vaak samen met werk- en projectgroepen toetsing, de kaders vast waarbinnen secties en docenten opereren op het gebied van toetsing.
Online training -
13 oktLeergang leescoach en leesspecialist - module 3Amersfoort
Je verwerft extra specialistische kennis en aanvullende vaardigheden om op een professionele en structurele manier inhoud te geven aan je centrale rol als leesspecialist.
-
31 oktExamentraining Nederlands vmboAmersfoort
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
-
31 oktPersoonlijk leiderschapAmersfoort
Je geeft als leidinggevende in het onderwijs leiding in een complexe omgeving waar ontwikkelingen elkaar in een snel tempo opvolgen. Je komt steeds voor nieuwe uitdagingen en dilemma’s te staan.
-
02 novExamentraining Exacte vakken - online
Deze training biedt je handvatten om je leerlingen te helpen examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
Online training
-
02 novBoekgesprekken met kleuters - online
-
03 novExamentraining Nederlands havo/vwoAmersfoort
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
-
09 novProjectmanagement in het onderwijs - online
Deze tijd, waarin er in het onderwijs ‘veel meer incidenteel geld’ beschikbaar is voor allerlei projecten om de vertragingen in het onderwijs in te lopen, vraagt om een sterk projectmanagement. Schoolleiders vragen NPO-gelden aan, verwoorden doelen, zetten gelden (activiteiten, extra formatie, leertijd) in, en zullen moeten gaan verantwoorden of de beoogde doelen gerealiseerd zijn.
Online training -
14 novWerken aan organisatievertrouwen volgens CoveyAmersfoort
-
14 novExamentraining Exacte vakken vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een exact vak.
-
14 novTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klasAmersfoort
-
16 novDe mentor als coachAmersfoort
-
17 novBeleidsrijk invoeren van burgerschapsonderwijs
We hebben er weer een nieuwe wet bij in het onderwijs! De wet verduidelijking burgerschap voor het po en vo. Wat nu? Deze wet heeft een sterk verplichtend karakter en vertel je wat er allemaal moet. Wij willen je binnen dit thema vooral brengen naar waar je bent en... wilt zijn.
-
17 novFeedback in de lesAmersfoort
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Het geven van feedback zorgt echter niet automatisch voor betere leerprestaties. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Docenten nemen veel verantwoordelijkheid voor het geven van feedback en vinden het lastig om leerlingen elkaar of zichzelf feedback te laten geven.
-
17 novVakwerkplan in een middag - online
In het vakwerkplan leg je als sectie verantwoording af naar de schoolleiding en de inspecties; wat doe je op welke manier en waarom?
Online training -
18 novLevende Kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in schoolAmersfoort
In deze training leer je werken met het CPS model Levende kwaliteitszorg. Je oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en je maakt kennis met de vele toepassingsmogelijkheden van dit model. Ook krijg je inzicht in de stand van zaken van de eigen schoolorganisatie en prioriteer je mogelijke ontwikkel- of verbeterwensen in een praktisch format. Je leert het kwaliteitszorgsysteem van de school beter kennen en maakt een analyse van de kwaliteitscultuur op jouw school.
-
21 novActiverende werkvormen en ICT in de talenlesAmersfoort
Ik wil leerlingen actiever betrekken bij mijn talenles, maar... Hoe doe ik dat?
-
21 novExamentraining mens- en maatschappijvakken - online
Praktische training met concrete handvatten. De focus ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen en het aanleren van strategieën. Met aandacht voor taal in de examens.
Online training
-
22 novExamentraining Moderne Vreemde TalenAmersfoort
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
-
22 novStudiedag Het onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevendenAmersfoort
Als schoolleider of intern begeleider kun je leerkrachten van groep 1 en 2 beter begeleiden en monitoren om opbrengstgericht te handelen door de juiste vragen te stellen.
-
23 nov7 habits in 7 uur voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistentenAmersfoort
Kennismaking met de 7 habits (Stephen Covey) voor pedagogisch medewerkers en onderwijsassistenten. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
23 novGamificatie in de lesAmersfoort
Gamificatie: het toepassen van spelprincipes en speeltechnieken in de les. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie en kan bijdragen aan de motivatie van leerlingen.
-
24 novPedagogisch coachen
Voor docenten, mentoren, en coaches die de leerlingen/studenten willen begeleiden bij het ontwikkelen van eigenaarschap, zelfregulatie van hun leertaken.
-
28 novDifferentiëren is te leren! - OnlineAmersfoort
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
-
28 novExecutieve functiesAmersfoort
Executieve functies zijn voorwaarden voor het leren en bepalen in hoge mate leersucces (groep 1 - 3). In deze training leer je deze functies bij jonge kinderen te stimuleren.
-
28 novHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?Amersfoort
Een taalbeleidsplan opstellen, maar…
-
29 novBeter begrijpend lezen bij alle vakkenAmersfoort
Bevorderen van leesbegrip door verdiepend lezen voortgezet onderwijs
-
30 novDoelgericht werken met leerlijnenAmersfoort
-
30 novLeergang Basisvaardigheden voor middenmanagementAmersfoort
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
-
02 decExamentraining Nederlands havo/vwo vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
-
02 decKansengelijkheid in het onderwijsAmersfoort
Hebben sommige groepen leerlingen bij jou op school lagere resultaten dan andere groepen? Is het af en toe ingewikkeld om leerlingen te bereiken? Scholen krijgen in toenemende mate te maken met problemen van ongelijkheid. Dat leidt ertoe dat sommige groepen leerlingen niet naar vermogen leren en presteren.
-
06 decActief met woordenschat bij de vreemde talenAmersfoort
Op veel scholen wordt het aantal cijfertoetsen teruggebracht. Voor de vreemde talen stelt je dit voor een probleem: hoe zorg je ervoor dat je leerlingen woordenschat verwerven zónder de beruchte stok achter de deur van de vocabulairetoets of schriftelijke overhoring?
-
06 decExamentraining Nederlands vmboAmersfoort
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen de verschillende onderdelen van het examen Nederlands (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken.
-
09 decActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakkenAmersfoort
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
14 decToetsbeleidsplan in een middag - online
In het toetsbeleidsplan leg je als schoolleiding, vaak samen met werk- en projectgroepen toetsing, de kaders vast waarbinnen secties en docenten opereren op het gebied van toetsing.
Online training -
15 decExamentraining mens- en maatschappijvakken vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een mens- en maatschappijvak.
-
18 janLeergang taal-leesspecialist module 2 (groep 4 t/m 8): vernieuwd
In de vierdaagse module 2 ligt de focus op het taal-leesonderwijs in groep 4 t/m 8.
-
24 janExamentraining Moderne Vreemde Talen vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
25 janMasterclass coachend leidinggevenAmersfoort
Om meer gepersonaliseerd en flexibel onderwijs te ontwikkelen zijn veel scholen bezig met het ontwikkelen van de docent als coach. Dat vraagt van schoolleiders tegelijkertijd coachend leidinggeven dat gebaseerd is op het geven van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid in een lerende cultuur.
-
31 janExamentraining Moderne Vreemde TalenAmersfoort
Bereid leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen leesvaardigheid.
-
10 febExamentraining Exacte vakkenAmersfoort
Deze training biedt je handvatten om je leerlingen te helpen examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
-
07 mrtExamentraining Moderne Vreemde Talen vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt op het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
10 mrtTeamcoachingAmersfoort
Haal meer resultaat uit teams! Duidelijk leiden, minder managen, meer coachen.
-
15 mrtDifferentiëren is te leren! - OnlineAmersfoort
Ontdek dat differentiëren makkelijker is dan je denkt. Je krijgt alle bagage om doelmatig aan de slag te gaan!
-
24 mrt7 habits voor leidinggevendenAmersfoort
De driedaagse training ‘7 Habits voor leidinggevenden' is een intensieve en praktijkgerichte ervaringstraining die uitgaat van de grondbeginselen van inspirerend leiderschap.
-
28 mrtTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de schoolAmersfoort
Als scholen merken dat voor veel leerlingen taal een struikelblok wordt voor leren en dat dit te herleiden valt uit tegenvallende leer- en examenprestaties, dan is het van belang dat de school aandacht gaat besteden aan taalbeleid bij alle vakken.
vervolg: Taalcoördinator module 2 -
03 aprExamentraining Nederlands havo/vwoAmersfoort
Deze training biedt handvatten om leerlingen te helpen examenvragen gericht op lees- en argumentatievaardigheden goed te begrijpen en beter te beantwoorden.
-
20 aprTaal, (puber)brein en lesgevenAmersfoort
Taal is voorwaarde, middel en doel van leren. Op social media wordt veel aandacht besteed aan het effect van Covid en de lockdown op het leren van de leerlingen. Wat is die invloed precies en op welke manier speelt de taalvaardigheid van de leerling bij dat effect ook een rol? Door breinonderzoek is steeds meer bekend over de werking van het (puber)brein op de ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen en hun leren.
-
16 meiExamentraining Nederlands havo/vwo vervolgAmersfoort
De focus van deze training ligt in het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor het vak Nederlands.
-
24 meiLeergang Basisvaardigheden voor middenmanagementAmersfoort
Ben je teamleider of afdelingsleider, coordinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Deze leergang is een ontdekkingsreis voor (toekomstig) leiderschapstalent.
-
30 meiTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klasAmersfoort
-
Incompany (alleen bij jou op school)ICT bij het vak Nederlands (alleen bij jou op school)
Leer verschillende tools kennen en gebruiken!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende en passende werkvormen (alleen bij jou op school)
Meer variatie en motivatie in de les!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Projectmanagement voor het onderwijs (alleen bij jou op school)Amersfoort
Je gaat als deelnemer naar huis met een concreet plan en een helder geformuleerd project.
-
Incompany (alleen bij jou op school)7 habits leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)
De 7 Gewoonten van Stephen Covey geven jou en je team een gemeenschappelijke en verbindende taal en concrete vaardigheden om dit persoonlijk leiderschap verder bij jezelf te ontwikkelen.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Activerende werkvormen en ICT voor M&M vakken (alleen bij jou op school)
Naar meer variatie en motivatie in de les.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Differentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt differentiëren nog beter in de vingers krijgen ….
-
Incompany (alleen bij jou op school)Kom maar op met je feedback (alleen bij jou op school)
Leren omgaan met feedback opent de deuren naar de professionele dialoog!
-
Incompany (alleen bij jou op school)Kwaliteitszorg en ambities (alleen bij jou op school)
Kwaliteitszorg is een belangrijk instrument om ambities van de school en het bestuur waar te maken.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Optimale examentraining: vervolg voor alle vakken (alleen bij jou op school)
Bij deze training krijg je antwoord op hoe je de examentraining anders kunt vormgeven en hoe je je leerlingen gemotiveerd houdt tot de examens.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Quickscan Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA)Amersfoort
Wil je met alle ervaringen van de examens van afgelopen periode nog een laatste check van je PTA?
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examentraining vmbo CSPE
Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leerstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examinatoren vmbo CSPE
Het rooster maken is de eerste prioriteit. Maar ook tijdens de afname en daarna, in het traject van evaluatie en beoordeling, komen er veel vragen af op de examinatoren.
-
Incompany (alleen bij jou op school)Examentaaltraining (alleen bij jou op school)
In deze training verken je wat precies de taalproblemen zijn die spelen bij de examens.