Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Drie tips om samen met ouders taalontwikkeling te stimuleren

    Scholen die de taal- en leerprestaties van hun leerlingen willen verhogen doen er verstandig aan goed samen te werken met ouders. Door alle betrokkenen vanuit zijn of haar eigen rol een bijdrage te laten leveren aan de taalontwikkeling kan taalachterstand effectief worden bestreden. Dit komt alle partijen ten goede, de prestaties van de leerlingen, de resultaten van de school, het zelfvertrouwen en het taalniveau van de leerlingen. In dit blog geven we u drie tips om ouders te betrekken bij de taalontwikkeling.

     

  2. Drie lessen uit onderzoek naar hoe een Turks kind Nederlands leerde

    Annemarie Goosens studeerde recent af aan de Universiteit Utrecht. Afgelopen maanden deed ze onderzoek naar de stimulering van de taalontwikkeling van een Turks kind in zijn thuissituatie.

    De belangrijkste boodschap die uit haar onderzoek blijkt is wel dat contact tussen school en ouders dé basis is om invloed te kunnen hebben op de taalontwikkeling van het kind thuis. Vooral bij kinderen met een taalachterstand is er soms een enorme kloof tussen de wereld op school en de wereld thuis. Kennis van de thuissituatie, oprecht contact en interesse in elkaar kunnen ervoor zorgen dat deze werelden meer bij elkaar komen. In dit blog vertelt Annemarie over wat deze richtlijnen haar gebracht hebben in het contact met ‘haar’ gezin.