Sluiten

Zoeken in de website

Berichten geschreven door Bianca Lammers

  1. Met Lesson Study het begrijpend leesonderwijs verbeteren

    In Nederland kennen we Lesson Study vooral uit het rekenonderwijs. Basisschool Twickelo (Delden) laat zien dat deze vorm van teamleren ook in andere vakken zeer bruikbaar is. Directeur Michiel van ’t Erve zette Lesson Study in om activerende en coöperatieve werkvormen te integreren in het begrijpend leesonderwijs. In dit interview vertelt hij waarom en vertelt wat het zijn school heeft opgeleverd.

    Team basisschool Twickelo bezig met Lesson Study. Taal en rekenonderwijs

  2. Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben?

    Moet het lezen van een prentenboek altijd een leerdoel hebben? Mag ik niet gewoon ‘lekker voorlezen’? Leerkrachten vragen mij dit vaak tijdens trainingen die ik geef rond het thema begrijpend luisteren. Natuurlijk hoef je niet elk prentenboek of informatief boek uit te werken. Maar als jij een verhaal écht tot leven brengt en doelgericht de tekst leest en verbindt, dan genieten je leerlingen ervan en leren ze spelenderwijs door kritisch en begrijpend te luisteren. Ik laat het je zien aan de hand van twee prentenboeken.


  3. Starten met combinatiegroep 1-3? Do’s en dont’s op een rij

    Er kunnen praktische of inhoudelijke motieven zijn om te starten met een combinatiegroep 1-3. Bijvoorbeeld omdat uw school te maken heeft met krimp of omdat er behoefte is aan een krachtiger doorlopende leerlijn. De literatuur geeft niet veel aanknopingspunten om deze combinatiegroep succesvol vorm te geven. Vanuit onze ervaringen in het werken in deze combinatiegroep geven we daarom graag een aantal tips.