Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Start observatie.png

    Vier redenen om lessen digitaal te observeren

    Op vrijwel iedere school vinden lesbezoeken plaats, wellicht ook bij u. Een goede zaak, want goede feedback van collega-docenten en teamleiders geeft leraren de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen en te groeien in hun vak. Ten opzichte van traditionele vragenlijsten biedt digitaal observeren, bijvoorbeeld met de online tool Yollen, een aantal belangrijk voordelen die we in dit blog zullen behandelen.

  2. Scherm YOLLEN.png

    Zo werkt Yollen, de tool voor digitale lesobservaties

    Yollen is dé online tool voor digitale lesobservaties die collegiale feedback een stuk makkelijker, leuker én gestructureerder maakt. Niet alleen voor het lesbezoek zelf, maar ook voor het gesprek erna. In dit blog en de bijbehorende video leggen we kort uit hoe de tool in zijn werk gaat.

    Yollen is een webapplicatie wat inhoudt dat de tool via het internet en met een login altijd en overal beschikbaar is.

  3. YOLLEN_v0.5.00_00_11_04.Still001.png

    Met Yollen werk je samen aan de kwaliteit van lesgeven

    Yollen is een online tool waarmee docenten, coaches, leerlingen en teamleiders feedback kunnen geven op elkaars lessen. Als collega observeer je gedrag tijdens de les. De resultaten zijn direct inzichtelijk en kun je desgewenst meteen na de les met de betreffende docent bespreken.

  4. Eigentijds onderwijs. Ieder zijn eigen mening

    Eigentijds onderwijs. Talloze scholen zijn er druk mee bezig. En dat terwijl de discussie nog in volle gang is. Er wordt veel over geschreven en iedereen lijkt er een ander beeld bij te hebben. Maar wat zijn die beelden en welk beeld heeft u bij eigentijds onderwijs? Wat vindt u ervan en wat betekent het voor u als leraar? Moet alles anders of geeft u al eigentijds les? Laten we eerst eens kijken naar enkele standpunten.

  5. Ik vraag me af wat differentiëren met het zelfbeeld van leerlingen doet

    De instructiefase is bij uitstek een fase waarbinnen je als docent goed kunt differentiëren. Leerlingen worden dan veelal in twee of drie verschillende groepen ingedeeld op basis van hun beheersing van de lesstof. De groep die de stof nog onvoldoende beheerst krijgt meer instructie dan de andere twee groepen. "Maar krijgen leerlingen in de groep met meer instructie dan geen negatief zelfbeeld?", zo wordt mij regelmatig gevraagd. "En wat doet dat met het groepsgevoel?" Een terechte zorg?

     

  6. Differentiëren: schoolbreed starten of juist in kleine teams?

    Veel scholen vragen zich af wat ze het best kunnen doen om differentiëren een plek te geven. Moet je nu schoolbreed starten, of juist kiezen voor een meer gefaseerde aanpak in kleine teams? Een vraag die bij meer professionaliseringsvragen speelt en het antwoord is dan ook niet eenduidig. 

  7. Hoe het Vakcollege de LesobservatieApp inzet om een lerende organisatie te worden

    “ Ik ben nog geen ander observatie-instrument tegengekomen, waarmee je zoveel kunt differentiëren.”

    Jenny Oldenhuis stond in augustus 2014 voor een enorme uitdaging. Ze was net directeur geworden van Scholengemeenschap Maarsbergen (nu Vakcollege Maarsbergen). Deze vmbo school was een zwakke school op alle niveaus. Maar daarnaast was de organisatie verwaarloosd en het vertrouwen en de ‘drive’  ver te zoeken. Oldenhuis wilde de resultaten weer naar voldoende brengen en was ervan overtuigd dat dat alleen mogelijk was als ze zou bouwen aan een lerende organisatie waarin professionalisering en ontwikkeling aandacht krijgen. Met een cultuur van transparantie, eigenaarschap en vertrouwen. In dit interview vertelt ze aan Ingrid Dirksen hoe de LesobservatieApp wordt ingezet om haar team een tool te geven om deze vernieuwingsslag te kunnen maken..