Sluiten

Zoeken in de website

Berichten geschreven door Joka Slump

  1. De 4 belangrijkste valkuilen bij lesobservaties en feedbackgesprekken

    Bijna alle scholen in het voortgezet onderwijs maken er gebruik van: lesobservaties en feedbackgesprekken. Ze zijn voor teamleiders een uitstekende manier om gericht informatie te verzamelen, inzicht te krijgen in de kwaliteit van lesgeven en daarmee docenten te ondersteunen in hun ontwikkeling. Maar zoals Willem Elsschot ooit dichtte: “…tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren…” Zo ook bij lesobservaties. Tegen welke problemen lopen teamleiders nu aan in de praktijk? In dit blog de belangrijkste valkuilen en wat je kunt doen om ze te vermijden.

  2. Wat wij leerden over mensen in beweging krijgen

    De teamleiders van Het Zuyderzeecollege in Emmeloord wilden de lessen in de bovenbouw havo/vwo een heldere structuur geven. Het model van ‘De vijf rollen van de leraar’ sprak hen aan en samen met het team probeerden ze de gewenste beweging op gang te krijgen. Het had niet het gewenste effect. Veel lessen zaten nog steeds in de busopstelling en misten een duidelijk spoorboekje en lesdoel. Totdat één van de docenten werd gecoacht. “Het was alsof ineens het kwartje viel.” Wat bracht deze docent nu in beweging?