Sluiten

Zoeken in de website

Blogberichten per auteur

  1. Uw_nieuwsfeed_op_facebook_gaat_helemaal_veranderen_2.jpg

    Uw nieuwsfeed op Facebook gaat helemaal veranderen

    Bent u actief op Facebook? Dan is het goed om te weten dat daar de komende maanden een aantal zaken radicaal gaan veranderen. Uw tijdlijn komt er bijvoorbeeld anders uit te zien. De posts van vrienden en familie krijgen voorrang boven de posts van media en bedrijven. Hoe blijft u dan toch op de hoogte van CPS nieuws op Facebook? Een like is namelijk niet meer genoeg.

  2. Jaaroverzicht: de best gelezen blogs en meer

    Het is weer het begin van een nieuw jaar. Een tijd waarin de lijstjes, voorspellingen en trends je om de oren vliegen. Natuurlijk delen we ook onze lijst weer graag. Welke blogs waren het meest populair? Welke trainingen? Op welke kanalen zijn onze volgers het meest actief? Je leest dit -en meer- in ons jaaroverzicht. 

  3. Als het gaat om sociale veiligheid moet je het vooral hebben over welk gedrag je wél wilt zien

    Sociale veiligheid op school gaat vaak over welk gedrag ontoelaatbaar is en welke maatregelen je treft als leerlingen dat ongewenste gedrag vertonen. Het gaat over gedrag dat je niet wilt zien. Eigenlijk is dat raar. We kunnen het toch beter hebben over gedrag dat je wél wilt zien? Reden voor CBS Marimba om te starten met The Leader in Me.

  4. Les van je vader of moeder? De Bussel innoveert met ouderbetrokkenheid

    Op zoek naar een manier waarop ouders hun kinderen kunnen helpen bij het leren, liet bestuurder Henk van der Pas zich inspireren door de wijze waarop ouders van schipperskinderen hun kinderen tijdens de vaart begeleiden. Toen hij deze vorm van ouderbetrokkenheid bij de 14 Scala-scholen wilde introduceren, stuitte hij echter op weerstand. Kunnen ouders dat wel? En vergt dat niet enorm veel tijd van leerkrachten? Maar op een van de scholen van de Stichting Scala, was er iemand die er direct in geloofde. Die ervan overtuigd was dat ouders het wél zouden kunnen en dat zowel kinderen, ouders als leerkrachten er baat bij zouden hebben. Die persoon was Heidi Smits, directeur van basisschool de Bussel in Vlijmen. 

  5. Leren differentiëren doe je op school

    Differentiëren. Binnen het team van Lieke Tromp werd er vaak genoeg over gesproken. Er werd te weinig gedifferentieerd en toch vond men het belangrijk. Daar moest wat aan gebeuren. Sinds drie jaar biedt teamleider Lieke haar docenten nu de mogelijkheid om een training op de school zelf te volgen. Wat zijn Liekes ervaringen hiermee en wat heeft de training gebracht?

  6. We kunnen ouders meer inzetten bij het leren. Waar wachten we op?

    Joris Spekle stond als leerkracht bij Stichting Scala aan de bron van een belangrijke onderwijsinnovatie. Het lukte de school om ouders de mogelijkheid te bieden om hun kind intensiever te helpen bij het leren. Het ontlast de leraren, terwijl leerlingen juist meer individuele begeleiding krijgen. Wat eind 2013 begon met twee kinderen, groeide uit tot een project met ruim 180 kinderen. Steeds meer scholen raken nieuwsgierig naar de resultaten die worden bereikt met dit vernieuwende onderwijsconcept. Ik vroeg Joris om er eens iets meer over te vertellen.

  7. Je ziet het het beste in de les, want daar gebeurt het.

    Een mooie uitspraak van teamleider Marius Verweij als ik hem vraag naar zijn mening over lesobservaties en feedbackgesprekken. Als teamleider heeft hij zestien docenten in zijn team, waaronder veel starters. Een onderwerp dus waar hij de nodige ervaring mee heeft: per jaar doet hij meer dan dertig lesbezoeken. Hoe pakt hij dat aan? Waarin schuilt de meerwaarde van lesobservaties? En wat zijn de belangrijkste do’s-and-don’ts? Een interview met Marius Verweij.

  8. Waarom uw studiedag niet direct aan teambuilding doet (en zo dus wel)

    Bij- en nascholing in het onderwijs zijn superbelangrijk. Veel scholen grijpen de studiedagen aan om voort te bouwen op ontwikkelingen binnen de school. Teams doen nieuwe kennis op, praten met elkaar door over eerder uitgezette lijnen, of werken verder aan thema’s die zijn opgepakt. Het is een uitgelezen moment om vooral ook wat aandacht te hebben voor elkaar. Om elkaar beter te leren kennen, iets van jezelf te laten zien en je een team te voelen dat samen een doel voor ogen heeft. Staat op uw ‘to-do’ lijst om de studiedagen voor volgens schooljaar een passende invulling te geven ? Met een paar tips versterkt u meteen de teamspirit.

  9. Als je met kennis niet langer het verschil maakt, waarmee dan wel?

    Nog niet zo lang geleden leefden we in het informatietijdperk. In dat tijdperk scoorden degenen met de meeste ‘feitenkennis’ in hun hoofd het hoogst op op kennis gebaseerde examens en op kennis gebaseerde carrièreladders. Voor scholen was het belangrijk om vooral zo veel mogelijk kennis op hun leerlingen over te dragen. Maar het tijdperk waarin je met je kennis uniek kon zijn is inmiddels voorbij.

  10. 4 Vragen aan…Sean Covey

    Sean Covey is vicepresident van FranklinCovey en leider van The Leader in Me. We stelden hem vier vragen over de essentie van The Leader in Me, een proces op basisscholen waarbij kinderen spelenderwijs gewoonten leren voor persoonlijke effectiviteit en samenwerking. Een gedachtengoed dat gebaseerd is op "The 7 habits of highly effective people", hét managementboek uit de jaren 80 van Stephen Covey (jawel, zijn vader).

    Bron foto: InspirationBoost.com