Sluiten

Zoeken in de website

Werken met de basisvormen

Met als basis de mindshift, zijn de vier basisvormen zeer effectief. Dat bewijst de praktijk bij scholen die deze cultuurverandering hebben doorgevoerd. Daarom besteden we in onze aanpak altijd veel aandacht aan die mindshift, voordat we de basisvormen in gaan voeren.  

Een proces in 2 stappen

Stap 1 - De cultuurverandering: van informeren naar samenwerken
Ouders en team worden bewust van de toegevoegde waarde als er gewerkt wordt vanuit de kernwaarden van Ouderbetrokkenheid 3.0 die school en ouders samen verantwoordelijk maakt. Een van de leukste onderdelen van deze stap is de Samenwerkingsbijeenkomst die we verderop toelichten.

Stap 2 - Basisvormen kiezen en vormgeven 
De vormen 1 en 2 zijn echt noodzakelijk om effect te hebben. De vormen 3 en 4 zijn om geschikt om door te groeien. 

  1. Het jaarlijkse startgesprek
  2. Een communicatieplan op maat
  3. Een nieuwjaarsreceptie na de zomer
  4. Buddy’s

Extra optie: doorgaan voor het keurmerk


Wereldwijd wordt gewerkt met zes standaarden om de samenwerking met ouders te ‘meten’. In overleg met de Parent Teacher Association (www.pta.org) vertaalde CPS deze standaarden naar tien criteria

De tien criteria bieden scholen houvast om een samenwerking met ouders te ontwikkelen op basis van de drie kernwaarden van Ouderbetrokkenheid 3.0. Zo'n keurmerk is een mooie manier om u naar buiten toe extra te profileren. In Nederland is CPS de enige organisatie die dit keurmerk mag toekennen.

Wat is een Samenwerkingsbijeenkomst uit stap 1?

Een echte energizer voor cultuurverandering! Leerkrachten en ouders ervaren dat ze elkaar veel te bieden hebben. Veel enthousiaste reacties, maar vooral meer wederzijds begrip. 

Video: impressie bijeenkomst bij VSO De Regenboog in Rotterdam. Hier waren ook leerlingen aanwezig. 

'Deze bijeenkomst heeft me enorm geholpen om te laten zien wat ik écht kan doen om betrokken te zijn bij de school van onze kinderen.’ 
- Jessica, moeder van 2 kinderen van 4 en 9

‘Wat goed dat deze school echt wil samenwerken met ons. Open en eerlijk konden dingen gezegd worden.'
- Jasper, vader van 2 zoons van 13 en17

'Goede combinatie van theorie en praktijk, team en ouders.'
- Drs. Mustapha Khaddari, Adj. Directeur/locatieleider J.P. Coenschool, A'dam

‘Topdag die veel energie geeft!’
- Esther, leerkracht groep 7

‘Eigenlijk raar dat we vaak over samenwerken praten, maar het niet doen. Deze dag liet zien dat het kan!’
- Pieter, docent geschiedenis

Vraag een 60-minuten gesprek aan

Willen u en uw team meer weten over Ouderbetrokkenheid 3.0, hoe het een cultuur van samenwerken bevordert, en de resultaten en ervaringen van andere scholen? Vraag gerust een geheel vrijblijvend gesprek aan.

Maak een afspraak