Sluiten

Zoeken in de website

Een handig hulpmiddel om leerlingen feedback te geven op het leren

Een handig hulpmiddel om leerlingen feedback te geven op het leren

Als leraar probeer je bij de analyse van de (reken)resultaten “in het hoofd te kruipen van de leerling”. Je wilt graag weten hóe de leerling de opgave heeft opgelost, én welke denkstappen hij/zij heeft gemaakt. Maar naast inhoudelijke input over het rekenproces wil je ook graag een beeld vormen van hoe de leerling de opgave heeft ervaren en beleefd. Ging het top óf frustreerde de opgave de leerling tomeloos?

Door zicht te krijgen op deze beide elementen van het rekenproces bij de leerlingen kun je ‘feedback’ aan de leerling geven, die de leerling “verder helpt”. Feedback geven op het leerproces maakt deel uit van de formatieve evaluatie.

In de literatuur wordt het werken met formatieve evaluatie onderstreept, omdat:

  • (reken)instructie met een adequate afstemming één van de meest effectieve didactische werkvormen is (Hattie, 2009)
  • bij Opbrengstgericht werken de lastigste stap is om goed te evalueren en een juiste analyse te maken (Ledoux et al, 2009)
  • toetsgegevens (summatieve evaluatie) vaak alleen maar gebruikt worden om te kijken of een leerling een gewenst niveau bereikt heeft. Summatieve evaluatie is niet gericht op leren (Young, 2006).

Een handig hulpmiddel

Een concreet en effectief instrument bij feedback geven is de exit ticket & card. Exit tickets & cards zijn kaartjes voor leerlingen, die bedoeld zijn om hen te helpen reflecteren. De leerlingen benoemen wat zij geleerd hebben, moeilijk vinden of nodig hebben om verder te leren.

De leraar zet de kaartjes in aan het einde van een les, einde van de week of een blok. Doordat de leerlingen zélf aspecten van het eigen leerproces benoemen, worden zij eigenaar van het eigen leerproces, en kunnen zij gemotiveerd raken om de leerstof onder de knie te krijgen.

Bij de exit ticket geeft de leerling een terugkoppeling aan de leraar volgens het 3 – 2 – 1 stramien:

  • Benoem drie dingen die je geleerd hebt (feed-up; link met de doelen)
  • Benoem twee dingen die je nog zou willen leren (feedback; koppeling naar de voortgang van het leren)
  • Benoem één vraag, die je beantwoordt wilt hebben, anders kun je niet verder (feed forward)

De exit card legt naast doelen én voortgang óók het accent op het “beleven” van het rekenen en wát de leerling nodig heeft (opdrachten, tijd, uitleg, samenwerking, ...) om de rekenopgaven te kunnen maken.

Door gebruik te maken van de Exit ticket en/of card kun je:

  • Summatieve en formatieve evaluatie op elkaar aan laten sluiten
  • Leerlingen méér betrekken bij de organisatie van het leerproces door de leraar
  • Met een relatieve korte tijdsinvestering een bijdrage leveren aan een hoger rekenrendement bij de leerlingen

Gratis download

Download het voorbeeld van de Exit ticket en de Exit card, pas ze toe in je (reken)les en geef een reactie van wat je ervaringen zijn…

Reacties

  1. Willy Wijma Willy Wijma - 13 februari 2014

    Helder. Ik ga het proberen!

  2. A.chhanai A.chhanai - 9 maart 2014

    toepassen van de exit ticket en cards

  3. Eline Kouwets Eline Kouwets - 18 maart 2014

    Wat een mooi voorbeeld van 'schrijven om te leren'!

  4. Karin Meester Karin Meester - 2 december 2014

    Ik heb het gedaan aan het eind van mijn wiskunde les in een 4e klas vo en ze vonden het zinvol en leuk om te doen. Voor mij veel extra info.

  5. Femke Femke - 11 mei 2019

    Mooi artikel!
    Heb er ook een blog over geschreven :-)

    Hier vind je negen redenen waarom je de techniek “Exit Ticket” zou moeten gebruiken in je groep. Bovendien vind je er een document met 14 soorten Exit Tickets, die je zelf kan aanpassen.
    https://juffrouwfemke.com/2019/05/06/negen-redenen-om-exit-tickets-te-gebruiken-in-je-groep/

  6. Peter Lakeman Peter Lakeman - 6 oktober 2019

    Nieuwe handige tool: www.exitticket.nl

    Zo kun je iedere les afsluiten met een exit ticket en heb je direct inzicht in de resultaten.
    Werkt online en de leerlingen kunnen antwoorden op hun mobieltje of op een computer.

Plaats een reactie

Over de auteur

Henk Logtenberg website.png

Henk Logtenberg

Henk is expert op het gebied van rekenonderwijs en docent aan de Marnix Academie te Utrecht.

Bekijk profiel

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan