Zoeken in de website

Open/sluit dit paneel

CPS Blogs

 Lees ook onze andere  blogs

Een handig hulpmiddel om leerlingen feedback te geven op het leren

Een handig hulpmiddel om leerlingen feedback te geven op het leren

11 februari 2014 - door Henk Logtenberg, Pieter Gerrits - 4 reacties

Als leraar probeer je bij de analyse van de (reken)resultaten “in het hoofd te kruipen van de leerling”. Je wilt graag weten hóe de leerling de opgave heeft opgelost, én welke denkstappen hij/zij heeft gemaakt. Maar naast inhoudelijke input over het rekenproces wil je ook graag een beeld vormen van hoe de leerling de opgave heeft ervaren en beleefd. Ging het top óf frustreerde de opgave de leerling tomeloos?

Door zicht te krijgen op deze beide elementen van het rekenproces bij de leerlingen kun je ‘feedback’ aan de leerling geven, die de leerling “verder helpt”. Feedback geven op het leerproces maakt deel uit van de formatieve evaluatie.

In de literatuur wordt het werken met formatieve evaluatie onderstreept, omdat:

  • (reken)instructie met een adequate afstemming één van de meest effectieve didactische werkvormen is (Hattie, 2009)
  • bij Opbrengstgericht werken de lastigste stap is om goed te evalueren en een juiste analyse te maken (Ledoux et al, 2009)
  • toetsgegevens (summatieve evaluatie) vaak alleen maar gebruikt worden om te kijken of een leerling een gewenst niveau bereikt heeft. Summatieve evaluatie is niet gericht op leren (Young, 2006).

Een handig hulpmiddel

Een concreet en effectief instrument bij feedback geven is de exit ticket & card. Exit tickets & cards zijn kaartjes voor leerlingen, die bedoeld zijn om hen te helpen reflecteren. De leerlingen benoemen wat zij geleerd hebben, moeilijk vinden of nodig hebben om verder te leren.

De leraar zet de kaartjes in aan het einde van een les, einde van de week of een blok. Doordat de leerlingen zélf aspecten van het eigen leerproces benoemen, worden zij eigenaar van het eigen leerproces, en kunnen zij gemotiveerd raken om de leerstof onder de knie te krijgen.

Bij de exit ticket geeft de leerling een terugkoppeling aan de leraar volgens het 3 – 2 – 1 stramien:

  • Benoem drie dingen die je geleerd hebt (feed-up; link met de doelen)
  • Benoem twee dingen die je nog zou willen leren (feedback; koppeling naar de voortgang van het leren)
  • Benoem één vraag, die je beantwoordt wilt hebben, anders kun je niet verder (feed forward)

De exit card legt naast doelen én voortgang óók het accent op het “beleven” van het rekenen en wát de leerling nodig heeft (opdrachten, tijd, uitleg, samenwerking, ...) om de rekenopgaven te kunnen maken.

Door gebruik te maken van de Exit ticket en/of card kun je:

  • Summatieve en formatieve evaluatie op elkaar aan laten sluiten
  • Leerlingen méér betrekken bij de organisatie van het leerproces door de leraar
  • Met een relatieve korte tijdsinvestering een bijdrage leveren aan een hoger rekenrendement bij de leerlingen

Gratis download

Download het voorbeeld van de Exit ticket en de Exit card, pas ze toe in je (reken)les en geef een reactie van wat je ervaringen zijn…

Deel dit bericht

Reacties

  1. Willy WijmaWilly Wijma Schreef op 13 februari 2014 10:50:49

    Helder. Ik ga het proberen!

  2. A.chhanaiA.chhanai Schreef op 9 maart 2014 09:46:39

    toepassen van de exit ticket en cards

  3. Eline KouwetsEline Kouwets Schreef op 18 maart 2014 11:02:45

    Wat een mooi voorbeeld van 'schrijven om te leren'!

  4. Karin MeesterKarin Meester Schreef op 2 december 2014 14:42:12

    Ik heb het gedaan aan het eind van mijn wiskunde les in een 4e klas vo en ze vonden het zinvol en leuk om te doen. Voor mij veel extra info.

Plaats een reactie

Italic en bold

*Dit is italic*, en _dit ook_.
**Dit is bold**, en __dit ook__.

Links

Dit is een link naar [Procurios](http://www.procurios.nl).

Lijsten

Een lijst met bullets kan worden gemaakt met:
- Min-tekens,
+ Plus-tekens,
* Of een asterisk.

Een genummerde lijst kan worden gemaakt met:
1. Lijst-item nummer 1.
2. Lijst-item nummer 2.

Quote

Onderstaande tekst vormt een quote:
> Dit is de eerste regel.
> Dit is de tweede regel.

Code

Er kan een blok met code worden geplaatst. Door voor de tekst vier spaties te plaatsen, ontstaat een code-block.

(c) 2017 CPS Onderwijsontwikkeling en advies