Sluiten

Zoeken in de website

Drie tips om met grensoverschrijdend gedrag van ouders om te gaan

Drie tips om met grensoverschrijdend gedrag van ouders om te gaan

Dat goed samenwerken met ouders belangrijk is weten we. Maar wat als ouders soms grenzen over gaan? Niet op komen dagen, de deskundigheid van de leraar niet accepteren of dwingen dat hun kind op een bepaalde plaats moet zitten?

Disfunctionele angst

Ouders en leraren werken het beste samen als ze vanuit eigen kracht open de ontmoeting met elkaar aangaan. Grensoverschrijdend gedrag, dat nu eenmaal soms voorkomt, dient helder begrensd te worden. Boosheid is het signaal dat grenzen worden overschreden. Wanneer de grens hersteld is, wordt het weer rustig en kan er weer gecommuniceerd worden. Constructieve boosheid is dan ook in het belang van gezonde relaties, ook tussen leraren en ouders. Met agressie ga je over de grenzen van de ander, met boosheid geef je jouw grens aan de ander aan.

Boosheid komt vaak voort uit angst

Ouders kunnen bang zijn dat hun kind het niet redt op school, of dat het gepest wordt, of niet een havo-advies krijgt en zo zijn er nog vele redenen te benoemen die ouders bang kunnen maken. Leraren kunnen bijvoorbeeld bang zijn dat ouders over hun klagen, dat collega’s over hun roddelen, dat ze een slechte beoordeling krijgen van hun directeur... Schoolleiders kunnen bang zijn dat de school haar goede naam verliest, dat het leerlingenaantal afneemt, dat het bestuur hen op non-actief stelt... Al deze angsten kunnen meespelen in gesprekken tussen ouders en school.

Angst is het gezonde signaal van een behoefte aan veiligheid. Angst is absoluut noodzakelijk om te overleven in een situatie van feitelijk (actueel) gevaar. Dit mechanisme is bedoeld voor vier soorten situaties: wilde dieren, wapens, natuurrampen en verkeerssituaties. Daar is het angstmechanisme levensreddend. We komen in actie: óf we vluchten, óf we vechten, óf we beschermen ons (muurtje bouwen). In het uiterste geval bevriezen we. Hiermee redden we onszelf.

In de eerder genoemde voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag is natuurlijk geen sprake van één van deze vier situaties. Er is geen feitelijk gevaar. Het ‘gevaar’ bevindt zich in het hoofd van de ouder, leraar of directeur. Het speelt zich af in een mogelijke toekomst. Een vorm van angst die altijd destructief werkt, omdat mensen onnodig de vecht-/vluchtreactie hanteren. En dat schaadt de samenwerking tussen school en ouders. Angst is dus alleen gezond in situaties van daadwerkelijk gevaar, bij grensoverschrijdend gedrag hoort boosheid. Deze dient om grenzen, en daarmee de ontmoeting, te herstellen.

Drie tips om met grensoverschrijdend gedrag om te gaan:

  1. Realiseer je dat ouders vanuit hun angst grensoverschrijdend gedrag kunnen tonen. Vaak niet door dat zo te benoemen maar door bijvoorbeeld veeleisend te worden, te vechten.
  2. Besef dat je zelf door angst kunt worden gedreven en dat dit je werkelijke ontmoeting met de ouder kan blokkeren. Probeer te ontdekken waarvoor je bang bent en probeer je eigen vlucht- of vechtgedrag te herkennen. Bijvoorbeeld wanneer je bepaalde ouders ontloopt.
  3. Durf je constructieve boosheid te tonen wanneer iemand je grenzen over is gegaan. Beter boos dan grenzeloos.

Ouderbetrokkenheidsexpert Peter de Vries schreef dit blog samen met psychotherapeut, trainer en coach Henk Galenkamp. Henk spreekt mensen aan op hun vermogen om helder te denken én te vertrouwen op hun gevoelens. Hij is gespecialiseerd in leiderschapscoaching, teamcoaching en -training. Een centraal thema in zijn werk is ‘grenzen en het hanteren van constructieve boosheid'. Voor Henk in 2010 het bureau Galenkamp&Schut startte werkte hij 27 jaar in het voortgezet onderwijs als docent, decaan, leerlingbegeleider en adjunctdirecteur.

Wilt u meer lezen over ouders en school? Download het e-book Ouderbetrokkenheid 3.0. Van informeren naar samenwerken.

Plaats een reactie

Over de auteurs

Peter de Vries.jpg

Peter de Vries

Peter is adviseur bij CPS op het thema ouderbetrokkenheid en schreef onder andere het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0.

Bekijk profiel
Henk Galenkamp.png

Henk Galenkamp

h.galenkamp@chello.nl

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan