Sluiten

Zoeken in de website

Wat wij leerden over mensen in beweging krijgen

Wat wij leerden over mensen in beweging krijgen

De teamleiders van Het Zuyderzeecollege in Emmeloord wilden de lessen in de bovenbouw havo/vwo een heldere structuur geven. Het model van ‘De vijf rollen van de leraar’ sprak hen aan en samen met het team probeerden ze de gewenste beweging op gang te krijgen. Het had niet het gewenste effect. Veel lessen zaten nog steeds in de busopstelling en misten een duidelijk spoorboekje en lesdoel. Totdat één van de docenten werd gecoacht. “Het was alsof ineens het kwartje viel.” Wat bracht deze docent nu in beweging?

Teamleider Ivo: "De docent in kwestie vertelde me dat de coach steeds in positieve bewoordingen uitlegde welk gedrag (behorende bij de vijf rollen) effectiever zou zijn, en hem de ruimte gaf dat gedrag op zijn eigen manier vorm te geven. Hij realiseerde zich dat dit effectieve gedrag voor hem haalbaar was omdat het heel concreet werd gemaakt, en dus in kleine stapjes bereikbaar. Dat motiveerde hem enorm."

Zonder goede feedback kun je niet groeien

Deze ervaring was aanleiding voor de teamleiders Jeanette Bosboom en Ivo Gijsberts om in nauwe samenwerking met CPS een traject in te zetten waarbij feedback op het gedrag van docenten én schoolleiding centraal stond. Essentieel aan deze aanpak is dat de hele school leert, dus ook de schoolleiding, omdat dat de manier is om mensen in beweging te krijgen. Een aanpak die we ook wel double loop learning noemen en helemaal aansluit bij de essentie van visibele learning van John Hattie: “Weet welke impact u heeft”! En dat kun je weten door feedback te krijgen.

In het kort zag het traject er zo uit: Alle docenten werden geschoold in 'de vijf rollen van de leraar'. Dat is een methode waarbij het complexe gedrag van een effectieve leraar is vertaald naar vijf rollen. Elke rol hoort bij een bepaalde fase van de les en kent concreet waarneembaar gedrag.

Leren in kleine, concrete stappen

Het leren gebeurt vervolgens in kleine, concrete stappen. Teamleider Ivo:

“Alle docenten werden geschoold in de vijf rollen van de leraar. Wij kozen ervoor om sommige docenten kennis te laten maken met alle vijf de rollen en met anderen meer stil te staan bij het activeren van leerlingen of bij differentiëren. Die keuze maakten we samen met de docenten en dat leverde al mooie gesprekken over onderwijs op! We schoolden dus in drie groepen."

“Vervolgens gingen we als teamleiders samen met CPS de lessen van de docenten bekijken. Na afloop bespraken we kort welke feedback gegeven moest worden om de ander ervan te laten leren en vervolgens gaf ik als teamleider mijn feedback. In het bijzijn van de docent kreeg ik zelf ook feedback op de wijze waarop ik het gesprek had gevoerd. Dat is spannend want je voelt je kwetsbaar. En omdat docenten dat precies zo voelen, stonden we niet in de weerstand maar in de leerstand.”

Ivo: “Ik heb enorm genoten van die week, waarin we alle docenten bezochten en professioneel met elkaar in gesprek raakten. Het was alsof er licht in de school kwam! Wat ik heb geleerd? Ik heb geleerd stil te staan bij wat mijn feedback doet met de ander en een keuze te maken in wat ik terug geef. Ik wil altijd positief beginnen en heb gemerkt dat dat ook goed werkt. Ik heb geleerd te focussen in mijn feedback. Terug te geven waar de ander echt iets aan heeft. En ik weet nog beter hoe moeilijk ik het vind om kritische dingen goed over te brengen, want je wilt graag goed contact hebben en docenten zien die met energie en plezier werken. Ik heb ook geleerd dat ik de lat voor mezelf soms best wat lager mag leggen om tevreden te kunnen zijn.

Teamleiders kunnen zelf verder

De teamleiders gaan zelf verder met de lesbezoeken. In de toekomst zullen ze andere docenten hierbij gaan betrekken en stimuleren dat docenten een beroep gaan doen op elkaar. Gewoon vragen “joh, ik vind dat moeilijk, mag ik eens bij jou kijken hoe je dat doet?” of “kom eens kijken en geef mij feedback”. Het gewenste (soms nieuwe) gedrag wordt ook geborgd in de HRM-gesprekken. Op twee andere locaties gaan ze dezelfde aanpak inzetten.

Een tip van Ivo voor andere schoolleiders? “Als je iets wilt bereiken in het onderwijs, moet je gewoon beginnen met de eerste stap zetten, de randvoorwaarden komen vanzelf”.

Meer weten over deze aanpak? Neem gerust contact op. 

Handig: lessen observeren gaat een stuk makkelijker met de LesobservatieApp. Met een account kunt u 4 maanden de lightversie uitproberen.  

Plaats een reactie

Over de auteurs

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan