Sluiten

Zoeken in de website

Bedankt juf!

Bedankt juf!

Ze weet het zelf misschien niet meer, maar ik zal het nooit vergeten. Mijn juf in groep 7 heeft mij gezien, écht gezien. En daar ben ik haar bijzonder dankbaar voor. Dit is een blog over waardering, vertrouwen en de impact die leerkrachten kunnen hebben op het leven van kinderen.

Ik zat in groep 7. Mijn klasgenoten begonnen en masse met ‘doordenken’, wat ik maar een vreemde ontwikkeling vond. We hadden een lieve, sterke en open juf. Op een zeker moment in het jaar merkte ik dat we wel heel veel toetsen moesten maken. Een topotoets, een taaltoets, een dictee, een geschiedenistoets, een rekentoets, maar uit niets bleek dat een vaardigheid als creativiteit er ook  maar iets toe deed in het onderwijs. 

Ik heb mijn observatie aan mijn juf voorgelegd en vroeg bijdehand: “Waarom krijgen we geen tekentoets?” Ze begon niet te lachen, ze wuifde me niet weg. Heel serieus zei ze: “Wat een goed idee. Kun jij een tekentoets maken? Dan nemen we die volgende week in de klas af.” (Mijn excuses aan alle klasgenootjes die een hekel hadden aan tekenen.) 

Trots ging ik met –een van de eerste versies van- Word aan de slag. Ik maakte een toets met tekenvlakjes, met opdrachten als: ‘Teken hier een scheepje in een fles.’ We hebben de toets afgenomen en in mijn herinnering mocht ik hem zelfs nakijken.

Dit blog gaat niet over toetsing, niet over aandacht voor creativiteit. Het gaat over een meisje van 11 met een kritische blik, een wens om de wereld te verbeteren en een juf die haar volledig serieus nam in haar ambitie. Ze zag me, ze begreep hoe belangrijk ik dit vond, ze gaf me een voor mij zéér grote verantwoordelijkheid en ruimte om te leren. 

Juf, bedankt! Je reactie was goud waard. Ik mag me nu als consultant volop met het onderwijs bemoeien, en met mijn kritische blik en eeuwige verbeterambitie scholen en onderwijzers adviseren. Waar een tekentoets al niet goed voor kan zijn… 

Beste lezer, het lijkt me leuk ook uw verhaal te lezen. Welke docent of leerkracht zou u willen bedanken en nog belangrijker: waarvoor?

Reacties

  1. D. van der Velden D. van der Velden - 26 juni 2014

    Ja, die keren dat onderwijzers in je geloofden, die keren dat je iets ánders mocht doen dan de anderen omdat jij jij was. Mijn Montessori-leraren in Amsterdam maakten hun naam waar als leerkrachten voor INDIVIDUEEL onderwijs. Zoals die keer in de bovenbouw, toen we een spreekbeurt moesten houden. Ik durfde echt niet voor de klas te gaan staan en stond doodsangsten uit, zodat mijn moeder met de juf ging praten. Die zei: 'Misschien kent ze wel een mooi boek?' Ze wist dat ik graag las -en natuurlijk kende ik wel honderden boeken. En wilde deze schatten graag met anderen delen. Dus mocht ik over een boek vertellen: ik stond voor de klas, maar met iets dat me zó na aan het hart lag, dat ik het nog durfde ook! De volgende keer durfde ik wél een spreekbeurt te geven... En die boeken, die bleven me achtervolgen. Want op de Montessori MAVO moesten we voor Nederlandse literatuur 10(of waren het er 20?) boeken lezen. Bv. Jan Wolkers. Hooggevoeligheid kende men nog niet in het onderwijs, maar ik kon dit boek echt niet lezen - ik werd helemaal naar van de grove taal. Mijn lievelingsboek was 'Koning Arthur' van Jaap ter Haar; waarom was dat nu geen literatuur??? Ik praatte met de meester en...het mocht op mijn lijst! Daarmee was ik er nog niet, want ook op de Montessori-academie kregen we boekenlijsten met verantwoordde boeken om te gebruiken bij je eindwerkstuk. 'Leren in vrijheid' had ik gekozen. Ik vond er mooie boeken bij, maar...Weer moest ik praten met mijn lerares: 'Ik zou zo graag 'Opvoeding' van Krishnamurti op mijn lijst zetten, maar ja, het staat niet op de schoollijst...' Even keek mijn lerares bedenkelijk, waarschijnlijk vond ze dit ook we een erg alternatief boek! Toen zei ze: 'Als jij kunt verantwoorden waarom je juist voor dit boek hebt gekozen, zet het dan maar op je lijst'. Ik was de koning te rijk en ben met veel plezier afgestudeerd! En probeer nu kinderen te waarderen in hun eigenheid en goed na te denken voor ik dingen zomaar afwijs. Ze vragen niet voor niets of dingen anders kunnen! En van hun passie leren ze heel veel....Dat heb ik immers zelf mogen ervaren?

  2. Eline Eline - 26 juni 2014

    Wat een mooi verhaal, D. En wat bijzonder dat je de ervaring die je had als kind (leerling/student) nu kunt meegeven aan de kinderen met wie je werkt. Ik heb zelf vroeger ook de 'afwijzing' van sommige boeken als heel demotiverend ervaren... Bedankt voor het delen!

  3. Hans Hans - 26 juni 2014

    Uit het hart gegrepen! De leerkracht, die kinderen echt ziet zal altijd in herinnering blijven. Natuurlijk is het cruciaal, dat kinderen mogen meedenken, hun inbreng leidt vaak tot verrassende resultaten. Op onze school functioneert een leerlingenraad, die met wezenlijke suggesties komt en zelfs brieven schrijft aan het schoolbestuur over beleid en wensen m.b.t. onderwijs. Wanner we kinderen in hun kracht zetten kunnen we alleen maar groeien. PCM is hierbij een geweldig hulpmiddel voor leerkrachten. Lees allemaal het boek "Zo kun je mij bereiken" maar eens. Persoonlijk heb ik de beste herinneringen aan de leerkracht die geweldig kon vertellen en ruimte bood voor eigen initiatief van leerlingen (in 1964 al)!! Een ander voorbeeld is het verhaal van een moeder, die mij vertelde dat haar oudste zoon naar de PABO was gegaan en inmiddels voor de klas stond, en dat was mijn schuld. Blijf op school met elkaar in gesprek over hoe je samen aandacht kunt blijven besteden aan sociaal welbevinden en waardering naar kinderen, let op elkaar en weet je kernkwaliteiten als het daar om gaat, houdt het kanaal naar ouders open, alleen dan komen we tot Passend Onderwijs, niet op basis van een protocol. Dank voor de prachtige verhalen en heel veel succes allemaal.

Plaats een reactie

Over de auteur

Eline Kouwets Portret 5973.jpg

Eline Kouwets

Eline Kouwets geeft o.a. trainingen over activerende werkvormen en ict in de les.

Bekijk profiel

Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang elke maand de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan