Sluiten

Zoeken in de website

Drie lessen uit onderzoek naar hoe een Turks kind Nederlands leerde

Drie lessen uit onderzoek naar hoe een Turks kind Nederlands leerde

Annemarie Goosens studeerde recent af aan de Universiteit Utrecht. Afgelopen maanden deed ze onderzoek naar de stimulering van de taalontwikkeling van een Turks kind in zijn thuissituatie.

De belangrijkste boodschap die uit haar onderzoek blijkt is wel dat contact tussen school en ouders dé basis is om invloed te kunnen hebben op de taalontwikkeling van het kind thuis. Vooral bij kinderen met een taalachterstand is er soms een enorme kloof tussen de wereld op school en de wereld thuis. Kennis van de thuissituatie, oprecht contact en interesse in elkaar kunnen ervoor zorgen dat deze werelden meer bij elkaar komen. In dit blog vertelt Annemarie over wat deze richtlijnen haar gebracht hebben in het contact met ‘haar’ gezin.

Drie elementen zijn daarin van belang: het kennen van elkaar, het nemen en geven van verantwoordelijkheid en het denken in mogelijkheden.  

Ken elkaar

Ik heb mijn Turkse buurjongen van negen jaar, Emir*, een half jaar geholpen met zijn schoolwerk. Interesse in de leefwereld van Emir en de andere gezinsleden vanuit een open houding zorgen voor een relatie van gelijkwaardigheid en vertrouwen. Deze relatie groeit naarmate de weken en maanden verstrijken. Aandacht voor ieder aanwezig gezinslid en het aanvoelen van de sfeer vergroten het contact met Emir waardoor we op taalniveau meer kunnen bereiken. We hebben het over het dagelijks leven en wat er gedaan moet worden voor school. Deze gesprekken zijn belangrijk om in vertrouwen samen te kunnen werken. De nieuwsgierigheid en openheid levert ook vragen op: ‘Je bent ouder dan 18 en je gaat nog naar school?!’

Ieder zijn verantwoordelijkheid

De ouders van Emir hebben de verantwoordelijkheid voor het opvoeden van hun kinderen en het creëren van een leeromgeving thuis. Ze hebben mij gevraagd ondersteuning voor het schoolwerk te bieden. Vanuit de verschillende verantwoordelijkheden van ouders, kind en mij, zoeken we naar de invulling hiervan. Vanuit de relatie, het kennen van elkaar, konden we een gedeeld doel nastreven. Vanuit mijn rol als begeleider kan ik aangeven dat een rustige omgeving goed is om te leren, het is vervolgens aan Emir en zijn ouders om hier een vorm voor te vinden die past bij hun huis en hun gezinssituatie.

Denk in mogelijkheden

In het contact met Emir heb ik me vaak gerealiseerd dat ik te snel mijn eigen opvoeding en ervaring als uitgangspunt neem terwijl juist de acties die de ouders of het kind zelf voorstellen verrassend anders en meer passend kunnen zijn. Zo heeft Emirs moeder beneden een kast leeggehaald om ruimte te maken voor boeken. Dit heeft invloed omdat ze dit zelf heeft bedacht, en niet omdat het van mij moest. Het vertrouwen dat het gezin zelf oplossingen bedenkt en inzet laat zien dat Emir niet kan blijven hangen in ‘als ik het niet kan, is het jammer voor school’.

De gezamenlijke zoektocht naar het vinden van de aansluiting tussen school, ouders en kind draagt bij aan een goede relatie, met verschillende verantwoordelijkheden en ontelbare mogelijkheden. In contact verdwijnen wederzijdse vooroordelen en stugge handreikingen. Dan ontstaat er ruimte voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Want leren? Dat doen we samen!

*gefingeerde namen om privacy redenen 

Reacties

  1. Lonneke Lonneke - 28 oktober 2014

    Hele duidelijke uitleg van het probleem. En vooral de oplossing!

  2. Else Else - 29 oktober 2014

    Dit onderzoek toont eens te meer aan hoe je met een respectvolle houding en oprechte dienstbaarheid veel kunt bereiken. Zo stimuleer je creatieve oplossingen die uiteindelijk meer waarde hebben dan opgelegde adviezen die niet opgepakt worden. Mooi en waardevol resultaat van dit onderzoek!!

  3. Rob Rob - 4 november 2014

    Erg leuk geschreven

Plaats een reactie

Over de auteur

Annemarie Goosens (1000 x 1000).jpg

Annemarie Goosens (gastblogger)

jmannemarie@gmail.com
06 31 026 359

De CPS Nieuwsbrief: Gratis inspiratie, kennis en updates

Ontvang 1x in de zes weken de nieuwste blogs met tips en waardevolle kennis, nieuwtjes, artikelen, ebooks en inzichten automatisch in uw mailbox.

Meld mij aan